23948sdkhjf

Pant på plastpåsar ger resultat

Att Hemköp som första dagligvarukedja infört pant på plastpåsar i en Stockholmsbutik har startat en förändring i hur vi använder plastpåsar och skapat stor miljönytta.

Efter drygt en månad har närmare 300 påsar pantats och återvunnits. Nyligen finansierade projektet en första städning i pilotbutikens närområde, då 30 sopsäckar med skräp samlades in i Hagaparken, av tre ungdomslag.

Hemköp driver frågan för minskad förbrukning av plastpåsar och ökad återvinning.

– Vi vill förändra vanan att ta en ny plastpåse varje gång man handlar. Vi måste gemensamt minska plastförbrukningen och vårt initiativ uppmuntrar till återanvändning och ökar återvinningen, säger Thomas Gäreskog, vd på Hemköp.

När en påse pantas i kassan genererar den en krona som dras från köpesumman. Kunden stoppar påsen i ett återvinningskärl och Hemköp återvinner plasten som blir till nya påsar. För varje påse som inte pantas, skänker Hemköp 50 öre till organisationen Städa Sverige, det är dessa pengar som finansierat den första städningen längs Brunnsviken.

– Hemköps initiativ är strålande. Att minska försäljningen av plastbärkassar i butik och städa bort plast från naturen med hjälp av lokala ungdomar är toppen, säger Mats Wesslén, vd på Städa Sverige.

Hemköps ambition är att lansera pant på plastpåsar i fler butiker efter Hemköp Torsplan som är pilotbutik.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125