23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.

Konecranes avancerade RTG-kranar till Port of Houston Authority

| Medlemsnyhet | Företag Konecranes AB

Konecranes fick i oktober 2012 en beställning på åtta gummihjulsportalkranar (rubber tired gantry, RTG) från Port of Houston Authority (PHA) i USA.

Detta är Konecranes andra leverans av bränslesnåla RTG-kranar till PHA, som redan har 49 Konecranes RTG-kranar i sina terminaler. Kranarna levereras under hösten 2013. Beställningens värde offentliggörs inte.

Port of Houston-hamnen är den största hamnen i USA gällande utländsk sjötransport och hanterar nästan 230 miljoner ton fraktgods årligen. PHA äger och/eller driver nio terminaler längs den 83 kilometer långa Houston Ship Channel-kanalen. Konecranes levererade sina första RTG-kranar till PHA år 2003. De nyligen beställda kranarna kommer att levereras till terminalen Barbours Cut. Efter leveransen kommer utrustningsflottan i Barbours Cut att inkludera 30
Konecranes RTG-kranar.

“Konecranes bränslesnåla RTG-kranar har konstruerats med tanke på framtidens
miljökrav”, säger Jussi Sarpio, Konecranes direktör för RTG-kranar. “Kranarna
är utrustade med en s.k. Variable Speed-teknologi, vilken märkbart minskar
bränsleförbrukningen genom att eliminera tomgång på höga varv. Den minskar
också ljudnivån och utsläpp. Utrustningens effektivitet förbättras ytterligare
genom Konecranes Active Load Control styrsystem.”

De helelektriska kranarna har 16 hjul och en lyftkapacitet på 50 ton. De kan
stapla en över fem containrar högt och sex plus lastbilsfil brett.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.

Medlemsnyhet

Företag
Konecranes AB

Kabelvägen 11
291 21 Kristianstad
Sverige
Konecranes AB

Sänd till en kollega

0.094