23948sdkhjf

Fler måste välja flergångs-takeaway för att målen ska nås

Retursystemet måste vara lättillgängligt för att kunderna ska utnyttja det.

Vid årsskiftet infördes kravet att alla restauranger, caféer och arrangörer som serverar över 150 personer per dag måste erbjuda kunder att få take away i återanvändbara muggar och matlådor. Nu har forskare vid Karlstadsuniversitet studerat hur omställningen kan gå till och vad som krävs för att nå de effekter man önskar utifrån det nya kravet.

Under 2023 undersökte forskarna tillsammans med olika partners hur rotationssytemet med flergångskärl för mat och dryck ska fungera. Forskarna undersökte då hur systemet upplevs och funkar. Något som forskarna kom fram till var att det var viktigt att utforma en affärsmodell som fick kunderna att välja de hållbara alternativet för att det ska skapas en miljöeffekt utav det.

– För att nå de avsedda miljöeffekterna på ett ekonomisk hållbart sätt måste många kunder välja retur take away och flergångskärlen måste lämnas tillbaka. Det är viktigt att skapa attraktiva lösningar för kunderna där flergångskärlen för mat och dryck bidrar till en god kundupplevelse och att det finns många och lättillgängliga återlämningsstationer. Det ska vara enkelt att göra rätt och bidra till miljön, säger Lars Witell vid Centrum för tjänsteforskning, CTF, vid Karlstads universitet, i pressmeddelandet.

Lars Witell trycker även på vikten att utbilda kunderna men även sina anställda kring hur det nya systemet fungerar för att lyckas engagera kunderna.

– Det är viktigt att rotationssystemet är rätt utformat så kunderna lämnar tillbaka flergångskärlen så att de inte hamnar i en papperskorg eller i ett köksskåp. Därför är det viktigt att tänka igenom om man behöver ett digitalt system, ett pantsystem med en avgift om kärlet inte återlämnas eller om systemet kan fungera utan, säger Lars Witell.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094