23948sdkhjf
Logga in eller skapa en prenumeration för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Recycling
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.
Annons
Annons

Myndigheter vill avskaffa deponiskatten

Analys visar svag miljöstyrning och bristande samhällsekonomisk effektivitet.
Annons

Naturvårdsverket och Skatteverket föreslår att skatten på avfall som deponeras ska tas bort.

Den i många läger utskällda skatten infördes år 2000 för att minska mängden avfall som hamnar på deponi, och det målet har enligt myndigheterna uppnåtts med god marginal. Mängden deponerat avfall har minskat från cirka 4,3 miljoner ton till 1,4 miljoner ton. Samtidigt har nya styrmedel och regleringar tillkommit som begränsar deponering av bland annat organiskt och brännbart avfall, skriver Naturvårdsverket i ett pressmeddelande.

Annons Annons
BREAKING
{{ article.headline }}
0.078|