Naturvårdsverket och Skatteverket föreslår att skatten på avfall som deponeras ska tas bort.
Den i många läger utskällda skatten infördes år 2000 för att minska mängden avfall som hamnar på deponi, och det målet har enligt myndigheterna uppnåtts med god marginal. Mängden deponerat avfall har minskat från cirka 4,3 miljoner ton till 1,4 miljoner ton. Samtidigt har nya styrmedel och regleringar tillkommit som begränsar deponering av bland annat organiskt och brännbart avfall, skriver Naturvårdsverket i ett pressmeddelande.