Detta är en debattartikel. Åsikterna som framförs är de undertecknande skribenternas.
Kontrasten till Finland kunde inte vara tydligare. Medan Sverige diskuterar att avveckla sin deponiskatt lägger den finska regeringen just nu fram en proposition om att utvidga den. Från 2027 ska mineralullsavfall och vissa avfall som återvinns i markbyggnad beskattas, och från 2029 tillkommer granulerad nickelslagg och skrubberslam. Motiveringen är enkel: det finns nyttoanvändning för dessa material och en skatt skapar de ekonomiska incitament som behövs för att den användningen faktiskt ska bli av. Den finska skattebasen utvidgas med cirka 300 000 ton per år. Sverige rör sig i exakt motsatt riktning.