23948sdkhjf

Nytt insamlingssystem för elbilsbatterier har tagit form!

Det säljs allt fler elbilar, en trend som lär förstärkas i takt med att utbudet ökar och priserna pressas. Regeringen har också en klar målsättning om att minska fossildrivna bilar. Ett bonus-malus-system där skatten blir högre ju mer koldioxid en bil släpper ut ska subventionera bilar med låga utsläpp.

En följd av att elbilarna ökar är att batterierna de drivs av så småningom måste tas omhand. Batterierna är till största del litium-jon batterier och har samma kemi och teknik som batterierna i våra mobiltelefoner och datorer. Fast de är fler och större!

I dagsläget kommer inte särskilt många batterier in till återvinningen.

- Bilarna är inte tillräckligt gamla ännu, vi får vänta ett par år innan det blir dags att ta hand om några större mängder elbilsbatterier, säger Lars Eklund från Naturvårdsverket.

Ett flertal bilproducenter, branschorganisationen Bil Sweden och insamlingssystemet för småbatterier, El-Kretsen, såg chansen att vara proaktiva. Syftet var att etablera ett nationellt insamlingssystem som gör hanteringen enkel men också trygg och säker för dem där batterier från skrotade bilar uppstår.

Litium-jon batterier från skrotade bilar kan innehålla väldigt mycket energi. Är de skadade riskerar man en brand som är mycket svårsläckt. Därför är också kraven rigorösa på de förpackningar som skadade batterier får transporteras i. Likaså ställs enormt höga krav kring processen för att demontera och neutralisera batterier.

Hur ser det nya insamlingssystemet ut?

El-Kretsen har nu etablerat det system som bilproducenterna kan ta hand om sina uttjänta batterier på.

- Det har tagit ungefär ett år av förberedelser för att få hela systemet på plats, säger Kristina Eriksson, Batteriansvarig på El-Kretsen.

- Inledningsvis gick mycket tid att diskutera och analysera hur ett insamlingssystem skulle fungera, därefter har det varit flera stora utvecklingsprojekt i allt från rapporteringsverktyg till informationsinsatser, säger Kristina Eriksson vidare.

Nyligen presenterades insamlingssystemet i Karlskoga, i den anläggning där elbilsbatterier och andra industribatterier demonteras. Ett femtiotal besökare fick en guidad rundtur och kunde på plats följa bland annat hur batterierna laddas ur och hur den kvarvarande energin tas tillvara.

Vad händer nu?

- Med ett nationellt insamlingssystem på plats blir det lättare för de som sätter industribatterier på marknaden att hantera sitt producentansvar. Den dag batterierna blir vanligare i våra skrotbilar är det också lättare för verkstäder och bilskrotar att hantera dem på ett säkert sätt. Responsen har varit positiv och det känns kul att ha fått vara med och bygga något från grunden, ett system som ska vara hållbart ur många aspekter och för lång tid, avslutar Kristina Eriksson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078