23948sdkhjf

Återvinningsmärkning – inte alltid självklart

Eftersom det inkommer en del frågor till redaktionen på Recycling & Miljöteknik så valde vi att ta reda på hur det förhåller sig med återvinningsinformation på förpackningar, om producenterna ha någon skyldighet att märka sina produkter med detta. Vi ställde frågan till REPA-registrets VD Mikael Ankers och dess informationschef Eva Larsson.

Finns det någon skyldighet för producenter att informera konsumenten med en speciell märkning på förpackningen? Eller är det frivilligt?
- Det finns ingen skyldighet för producenter att märka förpackningar med sorteringsanvisningar. Vi har egentligen ingenting med frågan att göra (det vill säga vi har inget inflytande), men vi rekommenderar ändå en märkning, för det underlättar ju vårt arbete på "den andra sidan", så att säga. Vi har tillsammans med DLF tagit fram både textformuleringar och upplåter våra pictogram kostnadsfritt för märkning till den som vill använda dem. Pictogrammen återfinns på materialbehållarna på återvinningsstationerna, vilket innebär att konsumenterna lätt kan dra slutsatsen hur de ska sortera, säger Eva Larsson.
- Däremot finns det en allmän skyldighet för producenterna att informera konsumenterna om bl.a. sortering av förpackningarna. Detta sker på en mängd sätt, bland annat genom information direkt till alla hushåll, vanligen tillsammans med kommunen, genom sorteringsanvisningar på insamlingsbehållarna med mera. Vi har också rekommenderat de svenska leverantörerna att införa sorteringsanvisningar direkt på förpackningarna ("sorteras som hård plast-förpackning" eller liknande). Detta sker i ökande utsträckning på varor som marknadsförs i Sverige, tillägger Mikael Ankers, VD på REPA-registret.
Har ni märkt om konsumenterna efterfrågat en märkning med återvinningsinformation på förpackningarna?
- Konsumentverket efterlyser märkning av förpackningar och i vår senaste marknadsundersökning efterfrågade hushållen spontant en märkning. Eftersom detta egentligen inte är vår fråga har vi inte följt upp våra rekommendationer och vet alltså inte hur många som använder sig av dem. Så mycket kan jag i alla fall säga, det är tyvärr INTE så vanligt att man använder pictogrammen. Många fler använder en text, men jag vet inte exakt hur många, förklarar Eva Larsson på REPA.

Även Förpackningsinsamlingen rekommenderar företag att märka sina konsumentförpackningar. Både textformuleringar samt pictogram och illustrationer. FPI menar att man med märkningen undanröjer eventuella oklarheter om vilket eller vilka materialslag förpackningen består av och det blir på så sätt enklare för hushållen att sortera rätt.
Skånemejerier är en av de producenter som producerar mjölk och juice i förpackningar. De har slutat med återvinningsupplysningar på sina mjölk- och juiceförpackningar:
- Vi hade, i mitten av 90-talet, märkning på alla våra förpackningar. Både viktips och återvinningsinformation. Men idag har vi valt att ta bort dem eftersom vi anser att alla konsumenter är väl informerade om att förpackningar går att återvinna, säger Lotta Thörner på Skånemejerier. Miljöfrågan har gått från något nytt och spännande till en självklarhet och då är det onödigt med upplysning på förpackningarna, menar hon.
Skånemejerier får bara enstaka gånger in förfrågningar från konsumenter angående återvinningsmärkning. Men man är inte främmande för att i framtiden, om det visar sig behövas, återinföra en märkning.

Klart är att det inte finns någon skyldighet för tillverkaren att märka förpackningarna med återvinningsinformation . Det borde vara en självklarhet från producenterna att informera på förpackningen om hur den kan återvinnas även om merparten av konsumenterna känner till det. Inte bara ur marknadsförings aspekt utan även ur miljösynpunkt.

Martin Dyberg

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109