23948sdkhjf

Låg miljöoro = sämre läsning vid miljövänlig lampa

| Av Redaktionen | Tipsa redaktionen

En miljövänlig person korrekturläste bättre om den trodde sig arbeta under en miljövänlig lampa. Men den som uppgav låg oro för miljön presterade sämre under en lampa märkt "Miljövänlig", än under en omärkt lampa….

Detta konstaterar Andreas Haga, miljöforskare vid Högskolan i Gävle.

I en serie experiment har han visat att förväntningar om miljövänliga produkter styr både upplevelse och prestation. Han använde sig av två lampor, en märkt "Miljövänlig" och en vanlig, där båda lamporna i själva verket var identiska. Det visade sig att en miljövänlig person korrekturläste avsevärt bättre om personen trodde sig arbeta under en miljövänlig lampa. Men det fanns en överraskande motsatt effekt hos dem med låg oro för miljön, där resultaten i motsvarande grad blev sämre om lampan var märkt "Miljövänlig".

Andreas Haga fick samma resultat när han testade färgseende, lampan avgjorde.

Han menar att vi har ett moraliskt konto som är olika för olika personer. Om man bryr sig om miljön och ska bedöma en miljövänlig produkt, för att bespara sig dåligt samvete, så kan motivationen öka för att prestera bättre eller att bedöma produkten bättre.

- För att det skall bli en matchning mellan ens attityd och den här lampan så kanske man anstränger sig mer för att den ska bli bättre, därför att man vill det.

Om man däremot har en låg oro för miljön, menar han, så kommer man inte att känna något dåligt samvete om den här lampan inte är skön att använda eller om man skulle presera sämre under den.

- Man bryr sig inte och presterar bättre under en vanlig lampa än under en miljövänlig.

Andreas säger att resultaten, i samtliga studier, är väldigt robusta och generaliserbara. Vi har väldigt olika beteenden beroende på vad vi har för värderingar och attityder och det är starkt polariserat.

- De som är vaccinerade mot oro för miljön, de är väldigt svåra att komma åt. De måste hjälpas in i ett bättre beteende, utan att de märker det, och vi behöver ju inte lägga så mycket krut på de som är miljövänliga.

Han tror inte på att försöka tvinga någon att ändra attityder och värderingar och ser det som slöseri med tid att försöka övertyga någon som inte vill bli övertygad.

Det man bör göra, enligt Andreas, är istället att underlätta ett miljövänligt beteende. Det skall vara enklare, än något annat, att göra det eftersträvande beteendet. Ta källsortering, om man på något sätt lyckas göra källsortering enklare än det är att gå ut med en soppåse så kommer människor göra det, därför att det är enklare.

- Om jag inte tycker om miljövänliga produkter och någon tvingar det på mig och jag dessutom ska använda produkten och göra något, då kanske jag väljer att bete mig i motsatt riktkning.

Han berättar att man när det gäller miljövänliga produkter, nu medvetet kan hålla igen för att inte väcka aggression. Studier har visat att det blir högre köpfrekvens om man har lite mindre och inte lika påtryckande information.

- Man får inte trampa någon på tårna, säger Andras Haga, som idag försvarat sin avhandling  Psychological consequences of moral labelling in the built environment”.



Håll dig uppdaterad med Recycling
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Följ oss på LinkedIn!

Återvinningsgalan
Finalisterna klara!

Juryn har nu sammanträtt och det står klart vilka finalisterna är till årets Återvinningsgala.

Sex av åtta återvinningsmål för förpackningar uppfyllda

Sverige klarar sex av åtta nationella materialåtervinningsmål för förpackningar och tidningar, visar statistik från Naturvårdsverket för 2017.

Matavfallsmål nått

FTI digitaliserar ÅVS

I ett pilotprojekt testar FTI just nu en interaktiv skärm i anslutning till en återvinningsstation.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas en gång per vecka.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Samarbete räddar prylar och kläder till välgörenhet

Arkiv

Omvärlden
Varutransporter med butikers eget bioavfall

Låg kunskap om nedskräpning

Få svenska kommuner vet hur mycket skräp som slängs utanför papperskorgarna och som riskerar att hamna i vattendrag och hav.

Produktnyheter
Lanserar ny betongsax

Produktnyheter
Bättre återvinning av PET-flaskor

Produktnyheter
Nya kapsyler av ÅV-plast

Produktnyheter
Hög kvalitet på returträ i ett steg

Produktnyheter
Liten trumsikt

Nu kommer panten till näthandeln

Nytt samarbete ger kunden möjlighet att panta från hemmet.

Marksanering
Sorteringsverk att hyra

Ett samarbete ökar möjligheterna att hyra sorteringsverk.

Forskarnytt
Pantade förpackningar sparade 150 000 ton CO2

All insamling av burkar och PET-flaskor är bra och alla insamlingssystem är gynnsamma för miljön och klimatet.

Avfallsförbränning
Brexit = slut med sopimport?

Byter läder mot papper

Uppmaningen: Återvinn allt matavfall!

Det behövs en heltäckande reglering av utsortering och insamling av matavfall oavsett om matavfallet lyder under kommunalt avfallsansvar eller avfallsinnehavarens ansvar.

Minskat klimatavtryck för returlådor

Tar plats i expertråd om avloppsslam

Nyligen sammankallade regeringen sitt nya expertråd gällande kommittédirektivet om giftfri och cirkulär återinföring av fosfor från avloppsslam.

”Cirkulära tvätterier” får Vinnovafinansiering

Avfallsförbränning
Inför klimatavgift för plast

Fossilfri avfallsförbränning är en omöjlighet så länge det tillverkas produkter bestående av fossilbaserad plast. En ny rapport pekar på vägar att nå målet om fossilfri avfallsförbränning.

Förbundsdirektör avgår

Kylskåp för minskat matsvinn

Skärpta krav = längre liv för elektronik?

Vill ha vite för defekt sopbil

Får agenturen för två maskinjättar

Stort och smått på miljökonferens

De investerar för att främja återvinning av textilfibrer

FTI får interims-vd

Forskarnytt
"EU behöver en gemensam strategi för testbäddar"

Engångsplast i EU-parlamentet

Matavfallsprojekt gav rekordökning

Lyckat hållbarhetsinitiativ till Göteborg

Nytt H&M-koncept även till Sverige

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.161