23948sdkhjf

Älskade stad flyttar till Malmö

Samlastningsprojektet Älskade stad i Stockholm har blivit en succé och nu tar man konceptet vidare till Malmö. Ragn-Sells Erik Wastesson berättar om de nya planerna.

Ragn-Sells, Vasakronan och Bring har tillsammans med Stockholms stad, under ett och ett halvt år drivit projektet Älskade stad, som samlastar varutransporter i Stockholm city och kör ut dem med elbil. Samtidigt hämtar man upp företagens återvinningsmaterial och samlar det i samlastningscentralen.

Nu är man redo att ta sig an nästa stad.

– Vi tar helt enkelt konceptet och de samarbetspartners som vi arbetat in i Stockholm och flyttar över det till Malmö. Skillnaden är bara att Stockholms stad byts ut mot Malmö stad, säger Erik Wastesson, affärsområdeschef för serviceentreprenad på Ragn-Sells Sverige.

I Malmö kommer man att ha sin bas i gallerian Triangeln, som Vasakronan äger. Upptagningsområdet blir de mest centrala delarna av staden.

– Malmö är en fantastisk stad att jobba med om man ser till gatunätet och att det är väl förberett för cyklar och gångtrafik. Det är mycket enklare än i Stockholm, Säger Erik Wastesson.

Bara under 2017 hade Ragn-Sells 7 000 hämtningar av återvinningsmaterial i det som blir Älskade stads område i Malmö. De ersätts nu med fossilfria transporter.

– Vi siktar också på att använda nya fordon. Det är vår välbeprövade Lindetruck som dragfordon och en helt ny kärra som sänker sig ner och bara får 15 centimeters insteg, med möjlighet till marklossning. Dessutom får vi sidolossning och kan ta ut godset rakt ut på trottoaren.

De nya ekipagen provkörs just nu i Stockholm och man planerar att börja använda dem direkt när Älskade stad drar igång i Malmö i september. Dessutom kommer man att börja köra med en fyrhjulig lastcykel både i Stockholm och Malmö, för lite mindre skrymmande flöden.

Enligt Erik Wastesson har en expansion funnits med i tankarna genom hela projektet. Förutom med Malmö jobbar man med Göteborg och Uppsala, och det finns även lösa planer på flera städer. Storleksmässigt måste det inte vara en storstad man kör i.

– Nej, bara inom tullarna i Stockholm skulle vi kunna ha sex, sju centraler utan problem, säger Erik Wastesson.

Han är inte orolig för att det inte ska fungera. I framtiden tror han också att bättre samordnade digitala system kommer att skapa ännu bättre möjligheter för den här typen av verksamhet.

– Just i Malmö tror jag också att vi kan få ett större genomslag, för det känns faktiskt som om butiker och näringsidkare är mer engagerade där än i Stockholm i dag.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078