23948sdkhjf

Ikea i "Heta stolen"

Under pågående mässan Elmia Avfall & Återvinning mötte Recylings reporter Martin Wänerholm Ikeas sustainability developer Per Stoltz i ”Heta stolen”. Komiskt nog blev det en stående intervju, med möbelföretaget, då stol saknades. I intervjun tog Recycling fokus på cirkulär ekonomi som kommit att bli ett stort område inom koncernen. Per förklarade dock att man på Ikea faktiskt arbetat med cirkulär ekonomi under många år, utan att egentligen förstått att det är just cirkulär ekonomi.

– Det är de senaste fem-sex åren som vi insett att vi arbetat med begreppet, eftersom det växt fram och blivit välkänt. Utifrån det har vi börjat jobba mer med de olika principerna som cirkulär ekonomi har.

Han beskrev hur de tittat in i framtiden, på det disponibla materialet som finns där ute och hur de konstaterat att det kommer att bli ett problem. Samtidigt var han lugn i sitt resonemang eftersom Ikea som företag redan kommit långt på den väg som den cirkulära ekonomin nu rusar fram.

– Tittar man internt på Ikea så sitter det i vår ryggrad som smålänningar, det gäller att vara resurs-smart. Det finns ju en anledning till att vi alltid haft en halv penna i varuhusen, sade Per.

– När vi pratar med våra kunder runt om i världen så är slöseri med resurser ingen bra grej, alla är överens om att det inte känns bra att kasta bort något när det har ett värde. Detta har vi tagit fasta på och vi måste helt enkelt titta på cirkulär ekonomi och bli smartare med våra produkter och våra resurser.

Just nu är målet för Ikea att få den cirkulära ekonomin att fungera genom hela företaget i hela värdekedjan.

– Vi har delat upp oss i olika delar med allt från produkter, inköp till rent kundbemötande. Den cirkulära ekonomin måste gå rakt igenom de här enheterna, det jobbar vi väldigt mycket med, menade Per.

Hos Ikea börjar egentligen allt med design, alltså hur de kan designa möblerna smart.

– Vi vill att möblerna ska vara så resurseffektiva som möjligt, leva så länge som möjligt och därför måste vi börja med designen. Vi har implementerat nio cirkulära principer i vår designprocess och tittar på sådant som hur länge produkten kan tänkas leva, behövs det reservdelar, hur designar vi så den lever stilmässigt länge och kan gå från första användaren vidare till andre och kanske tredje kund, förklarade Per.

När det gäller inköp fokuserar Ikea på hur de kan få in sekundära, återvunna material i sin produktion på ett optimalt sätt.

– I vårt långa perspektiv funderar vi faktiskt på hur vi enbart ska kunna använda återvunna eller förnyelsebara material för våra produkter, avslöjade Per.

När det gäller kunden pratar han mycket om att man måste tänka längre än att bara sälja en produkt och kanske istället sälja en funktion.

– Vi tänker att kunden istället kanske köper funktionen att sova under den tiden denna behöver en säng, när den sedan inte behövs längre lämnar kunden tillbaka den så vi kan sälja funktionen vidare till någon annan.

Även på det interna planet är tankegångarna genomgående. Datorer, gaffeltruckar och byggnader ska innefattas av detta.

– Vi lägger just nu mycket energi på det interna. Exempelvis datorerna och mobiltelefoner. En dator som väger ca 1,5 kilo genererar i runda slängar 1,5 ton avfall i produktionsledet, så kan man få den datorn att leva flera liv genom att reparera så får du ner avfallsmängden väsentligt, dessutom behöver du inte använda mineraler som kommer från problematiska områden i så stor omfattning.

Enligt Per finns 114 olika definitioner av cirkularitet men det finns inga mätetal.

– Vi arbetar just nu med olika mätetal, vi vill förstå. Nu kommer exempelvis tal som hur mycket jungfruligt material vi använder för att nå en viss tjänst eller omsättning, hur mycket återvunna material och hur mycket av vårt sortiment är designat på ett smart sätt. Detta är verktyg och sätt att tänka som ska få vårt företag att fungera inom planetens begränsningar, avslutade Per.

Artikeln är en del av vårt tema om Elmia Avfall & Återvinning 2018.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Se senaste nyhetsbrevet ???id_11737???

Sänd till en kollega

0.11