23948sdkhjf

Axfood börjar köra på flytande gas

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Med fyra bilar från Volvo och en från Scania är Axfood först med att testa flytande gas som bränsle inom dagligvaruhandeln.

Vid en pressträff i Älvsjö i södra Stockholm visade Volvo och Axfood upp en av de bilar som nu ska börjar rulla med flytande gas i tankarna. Satsningen är en del av efterspelet till Axfoods beslut att sluta köra på HVO, då råvaran ofta kommer från palmoljerester, något som ger oönskade miljöeffekter. 

Enligt Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood, väljer man nu att diversifiera sin fordonsflotta när det kommer till bränslen. 

Läs också: MISAB blir ABT Väst

– Vi vet ju inte vilket som blir lösningen i framtiden. Det är inte otroligt att vi kommer att använda olika bränslen till olika uppgifter, där flytande gas äntligen ger oss ett alternativ för de allra tyngsta transporterna. Av miljöskäl vill vi ju köra med hög packningsgrad och släp så mycket det går, sade hon. 

Volvo i sin tur har sett en större efterfrågan än de hade förväntat sig på de nya bilarna för flytande gas. Jan Strandlund, som är lanseringsansvarig på Volvo Lastvagnar, fanns på plats i Älvsjö. Han berättade att omkring 70 000 bilar går på flytande gas bara i Kina och att det globala intresset växer.  

Volvo gjorde en tidigare satsning på DME som faktiskt blev ganska lyckad, men som ändå föll. Orsaken var att infrastrukturen med tankställen var svår att bygga ut. Volvo var för ensamma om bränslet. 

– Här ser vi en stor skillnad med flytande gas. Alla stora lastbilstillverkare drar åt samma håll, och vi tror på att infrastrukturen kommer att byggas ut ordentligt framöver. 

Med reduktionsplikten, som innebär att mycket HVO går åt till låginblandade bränslen, har det också skapats ett högre tryck på utvecklingen av gasbilar, sade han. 

Nu kan alltså utbyggnaden av tankställen för flytande gas kan avgörande för bränslets genomslag. Finska Gasum har nyligen fått statliga pengar för att bygga sammanlagt 50 stationer i Sverige och Finland, ett projekt som startar redan nu. De har också planer på att bygga ut produktionen av biogas. 

Axfoods fem bilar kommer att köra i Göteborg, Jönköping, Helsingborg och Örebro, och där finns det redan möjlighet att tanka.  

– För oss är det också viktigt att vi genom Dagab sköter en stor del av våra egna transporter själva, det betyder att vi kan vara drivande i den här utvecklingen, sa Åsa Domeij. 

Men i sin strategi för flera bränslen kommer nu Axfood även att satsa på andra teknologier. 

– Vi har bland annat en bil som går på ED95 i Linköping, och som fungerar väldigt bra. Vi kommer att prova RME, och vi har en elhybridbil i Jordbro, berättade Helena Blom, som är transportchef på Dagab. 

En Volvolastbil som kör på flytande gas kostar 480 000 mer än den motsvarande dieselmodellen. Men här finns ett klimatbidrag på halva den kostnaden att hämta hem från staten. Dagab räknar med att varje bil ger ungefär 100 000 kronor om året i merkostnad.  

– Vi kommer att utvärdera de nya bilarna under det första året. Det handlar om att allt ska fungera, vare sig det är kylaggregat eller liftar. Vi kan inte ha bilar som blir stående i vår verksamhet, sa Helena Blom.

Håll dig uppdaterad med Recycling
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Återanvändning av vatten kan sexdubblas

EU-parlamentet röstade häromdagen för ett förslag till EU-lagstiftning om återanvändning av vatten.

Produktnyheter
Ny klimatsmartare kaffeförpackning

Findus mot 100 procent återvinningsbara plastförpackningar

Vinnovastöd för hållbar hantering av textilier

Tillverkare av förpackningsmaterial tar stort steg mot nollvision

Nyhetsbrev

Blir nyckeltalare på konferens om återvunnen kimrök

Arkiv

Omvärlden
Finsk studie: "Konsumenten föredrar kartong"

FTI överklagar domstolsbeslut

De vann tungt miljöpris

Forskarnytt
Plast blir bränsle

Omvärlden
Danmark enas kring ny plastplan

Coca-Cola nu på returpall

Åkerinäringens färdplan för klimatet här 

Vill ha skatteväxling från drivmedelsskatt till kilometerskatt. 

De vill hitta innovationerna i skogen

Blir först i världen med biojet på skogsråvara

Han tilldelas Miljöpriset 2019

Hjälp klassa förorenade massor

Fick pris för gammal mjölk....

Städning, nu vid en älv nära dig…

Mindre byggavfall med upphandlingskrav

Klart med ny vd för FTI

Förpacknings- och tidningsinsamlingen har nu utsett en ny verkställande direktör.

Plastinitiativ uppmärksammades

Debatt
”Skatt på avfallsförbränning verkningslös”

Avfall Sverige och Energiföretagen förvånas över att se ett förslag på en skatt på avfallsförbränning i januariavtalet.

Första jollen av plastskräp från havet döpt

Den allra första optimisten byggd av plastskräp är nu döpt….

Växer med ökad matavfallsinsamling

150 miljoner för att sanera gruvan

Möbeljättens nya giv

Stoppar svart plast

Teknikmagasinet blir mobilreparatör

Produktnyheter
Topping får ny grön, smart förpackning

Marksanering
Renar arsenikhaltigt vatten

Forskarnytt
Tekniken separerar blandade plasttyper

Gästrike återvinnare får ny förbundsdirektör

Textilservicejätte i hållbarhetssamarbete

MISAB blir ABT Väst

VD-byte hos Borås Energi och Miljö

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.186