23948sdkhjf

Axfood börjar köra på flytande gas

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Med fyra bilar från Volvo och en från Scania är Axfood först med att testa flytande gas som bränsle inom dagligvaruhandeln.

Vid en pressträff i Älvsjö i södra Stockholm visade Volvo och Axfood upp en av de bilar som nu ska börjar rulla med flytande gas i tankarna. Satsningen är en del av efterspelet till Axfoods beslut att sluta köra på HVO, då råvaran ofta kommer från palmoljerester, något som ger oönskade miljöeffekter. 

Enligt Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood, väljer man nu att diversifiera sin fordonsflotta när det kommer till bränslen. 

Läs också: TIP satsar på återvinning

– Vi vet ju inte vilket som blir lösningen i framtiden. Det är inte otroligt att vi kommer att använda olika bränslen till olika uppgifter, där flytande gas äntligen ger oss ett alternativ för de allra tyngsta transporterna. Av miljöskäl vill vi ju köra med hög packningsgrad och släp så mycket det går, sade hon. 

Volvo i sin tur har sett en större efterfrågan än de hade förväntat sig på de nya bilarna för flytande gas. Jan Strandlund, som är lanseringsansvarig på Volvo Lastvagnar, fanns på plats i Älvsjö. Han berättade att omkring 70 000 bilar går på flytande gas bara i Kina och att det globala intresset växer.  

Volvo gjorde en tidigare satsning på DME som faktiskt blev ganska lyckad, men som ändå föll. Orsaken var att infrastrukturen med tankställen var svår att bygga ut. Volvo var för ensamma om bränslet. 

– Här ser vi en stor skillnad med flytande gas. Alla stora lastbilstillverkare drar åt samma håll, och vi tror på att infrastrukturen kommer att byggas ut ordentligt framöver. 

Med reduktionsplikten, som innebär att mycket HVO går åt till låginblandade bränslen, har det också skapats ett högre tryck på utvecklingen av gasbilar, sade han. 

Nu kan alltså utbyggnaden av tankställen för flytande gas kan avgörande för bränslets genomslag. Finska Gasum har nyligen fått statliga pengar för att bygga sammanlagt 50 stationer i Sverige och Finland, ett projekt som startar redan nu. De har också planer på att bygga ut produktionen av biogas. 

Axfoods fem bilar kommer att köra i Göteborg, Jönköping, Helsingborg och Örebro, och där finns det redan möjlighet att tanka.  

– För oss är det också viktigt att vi genom Dagab sköter en stor del av våra egna transporter själva, det betyder att vi kan vara drivande i den här utvecklingen, sa Åsa Domeij. 

Men i sin strategi för flera bränslen kommer nu Axfood även att satsa på andra teknologier. 

– Vi har bland annat en bil som går på ED95 i Linköping, och som fungerar väldigt bra. Vi kommer att prova RME, och vi har en elhybridbil i Jordbro, berättade Helena Blom, som är transportchef på Dagab. 

En Volvolastbil som kör på flytande gas kostar 480 000 mer än den motsvarande dieselmodellen. Men här finns ett klimatbidrag på halva den kostnaden att hämta hem från staten. Dagab räknar med att varje bil ger ungefär 100 000 kronor om året i merkostnad.  

– Vi kommer att utvärdera de nya bilarna under det första året. Det handlar om att allt ska fungera, vare sig det är kylaggregat eller liftar. Vi kan inte ha bilar som blir stående i vår verksamhet, sa Helena Blom.

Håll dig uppdaterad med Recycling
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Forskarnytt
Strandavfall blir framtida resurs

Investerar i effektivare teknik för egenproducerad el

Redan idag produceras el från deponigas lokalt på kretsloppsanläggningen Häradsudden utanför Norrköping.

Citynära återbruk och återvinning

Recyclingdag tog upp många ämnen

Många angelägna ämnen togs upp när Recyclingdagen genomfördes på Nya Filmstaden i Helsingborg den 14 maj.

Ni glömmer väl inte följa oss på LinkedIn?

Nyhetsbrev

Soptunnor kommunicerar i Karlstad

Arkiv

FTI kommenterar avbrutet samarbete

Ragn-Sells i partnerskap kring ruttoptimering

Avfall Sverige fick ny ordförande

Bäst i landet på avfallshantering

Nöjda kunder och bra miljövärden för förnybara drivmedel och matavfallsinsamling avgjorde när landets bästa bästa kommun på avfallshantering utsågs igår.

Om plast i haven och framtidens designutmaningar

Livsmedelsindustrin lanserar hållbarhetsmanifest

Ny säckfabrik invigdes av näringsministern

Robot med känsla för skrot

Avfall Sverige avbryter samarbete kring förpackningar

Avfall Sveriges styrelse har beslutat att tills vidare avbryta arbetet med den samverkansplattform som skapats med Förpacknings- och Tidningsinsamlingen, FTI.

Samarbete ska minska matsvinn i livsmedelsbranschen

Kritiserar EU – vill inte slänga ägg

ÅI till Holmen: Låt oss inte sprida fake news

Holmen skapar förvirring kring klimat- och miljönyttan med återvunnet papper.

Konsensus i debatt om plastproblematiken

Forskarnytt
Vill ersätta fossila beståndsdelar i däck med hjälp av sågspån

Biogasaktör byter namn

Avfallsförbränning
Farligt avfall blir resurser

Stena Recycling och Vestforbrænding samarbetar om att etablera världens första anläggning som sorterar ut metaller från gasreningsaska.

Samlade in 999 kg fett på tre månader

Vill bli möblernas Uber

Arbete för att minska avfall vann Miljömålspriset

Rekord i matavfallsinsamling, mycket slängs i onödan

Mutor kring skrot gav fängelse

Svanenmärkta förpackningar

Omvärlden
Kina fångar mer CO2

Förändringar i producentansvaret riskerar snedvrida konkurrensen

Vill ha mer tid att täcka deponi

Stora miljövinster när planglas tas omhand

Forskarnytt
Bionedbrytbar elektronik i framtiden?

Ica ska halvera svinnet på sex år

Forskarnytt
Ny rapport om dagvattenföroreningar

Produktnyheter
Resväska med fokus på retur….

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.2