23948sdkhjf

Vill bli möblernas Uber

I flera år har möbelbranschen talat om behovet av nya uthålliga affärsmodeller. Modeller som gynnar hög kvalitet och lång livslängd, snarare än lågt pris. Nu lanseras en bred cirkulär affärsmodell för möbeltjänster dit alla parter på möbelmarknaden kan ansluta sig.

– Vårt ambitiösa mål är att 2030 ha bidragit till ett mer hållbart samhälle genom CO2-besparingar på över två miljoner ton, säger Marie Rudenstam, en av grundarna till Beleco.

Beleco är ett litet men snabbt växande företag som arbetat i tre år med att bygga en plattform och ett antal partnerskap för att skapa både större flexibilitet och bättre hållbarhet för möbelbranschen. Grundarna Marie och Sebastian Rudenstam, mor och son, jämför gärna Beleco med snabbt växande företag som Spotify, Uber och Airbnb.

– Liksom med oss handlar det om företag som på bara några få år gått från nystart till att vara med och förändra samhället, säger Sebastian Rudenstam. De har få anställda, de äger nästan inga resurser men har via sina plattformar ett nära samarbete med frilansar och affärspartners.

Belecos plattform gör det möjligt för möbelföretag, möbelanvändare och stylister att hitta lösningar för sina olika behov. Möblerna ägs av tillverkaren medan lagring och transporter sköts av en logistikpartner. Beleco gör affärerna möjliga genom sin plattform och lever på att ta betalt för varje affär. Alla parter tjänar pengar på att göra det de gör bäst.

– Eftersom möbelföretagen kan tjäna pengar på sina möbler under lång tid tjänar de på hög kvalitet och borde med ökad omsättning även kunna sänka sina priser, menar Marie Rudenstam.

Idén bakom Beleco och deras typ av plattform har funnits länge inom möbelbranschen. Tanken på att tjäna mer på möbler med hög kvalitet och samtidigt bli mer uthålliga har varit ett tema på nästa varenda branschmöte de senaste åren. Men hittills har mycket skett på företagsnivå och i enskilda marknadssegment. Nu vill mor och son Rudenstam bidra till en utveckling på bred front.

– Ingen av oss har rötterna i möbelbranschen, vi har kommit in i det här genom våra kunskaper och kundservice och försäljning, konstaterar Sebastian Rudenstam. Det här är en del av den snabba utveckling där vi äger allt mindre men har tillgång till allt vi behöver.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093