23948sdkhjf

Bäst i landet på avfallshantering

Nöjda kunder och bra miljövärden för förnybara drivmedel och matavfallsinsamling avgjorde när landets bästa bästa kommun på avfallshantering utsågs igår.

Det var i samband med Avfall Sveriges vårmöte i Stockholm igår som vinnarkommunen presenterades. Och det blev Ängelholms kommun som i år tog hem titeln,

Att kunderna i Ängelholms kommun är nöjda med den avfallshantering som NSR, Nordvästra Skånes Renhållnings AB, bedriver vittnar höga värden på kundnöjdhetsindex om. 

-Ängelholm har nöjda kunder och bra miljövärden, särskilt gällande förnybara drivmedel och matavfallsinsamling. Ängelholmarna är duktiga på att sortera ut matavfall så att kommunen kan samla in det och röta det till biogas och biogödsel. Dessutom kör alla sopbilar på biogas och det skapas på så sätt ett kretslopp, säger Jenny Westin, Avfall Sveriges rådgivare för statistik och taxor. 

Ängelholmarna är även duktiga på att sortera ut förpackningar och tidningar ur restavfallet så att det kan bli nya material.  Mat- och restavfallet har minskat med 10 procent mellan 2015 och 2018. Ängelholm är därmed på god väg mot det gemensamma målet inom Avfall Sverige, att minska avfallsmängderna med 25 procent till 2025. 

-Sedan vi införde fyrfackskärl i Ängelholm har restavfallet minskat med nästan 27 kilo per person. Vi har jobbat mycket med våra mål och fått med oss både politiker och medborgare. Vinsten är ett resultat av den gemensamma ansträngningen som vi gjort tillsammans med våra medarbetare, entreprenörer och kunder samt kommunen och dess politiker, säger Cecilia Holmblad, renhållningschef på NSR, Nordvästra Skånes Renhållning, som samlar in hushållsavfallet i Ängelholms kommun samt i fyra andra kommuner.

På andra plats kom Bjuvs kommun som också är delägare i NSR AB, och på tredje plats Trollhättan. 

Underlaget har hämtats från Avfall Sveriges web-baserade statistiksystem Avfall Web och all statistik avser 2018. Beräkningen görs utifrån ett sammanvägt index som speglar avfallsverksamheten på ett övergripande sätt. Totalt ingår 16 nyckeltal inom fyra områden; förebyggande av avfall, återvinning av material och matavfall, miljöeffekter och kvalitet i insamlingen samt kundnöjdhet. Nyckeltalen viktas utifrån miljönytta och prioritet. Kostnader och avfallsavgifter inkluderas inte i detta index.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078