23948sdkhjf

Så hamnade matavfall i fokus

| Av Peter Olofsson | Tipsa redaktionen

Det senaste decenniet har matavfall gått från att vara en ickefråga till att bli en miljöfråga i fokus, både i samhället i stort och i livsmedelshandeln.

Forskare och experter har nu undersökt denna förändring, och i en rapport beskriver de vilka drivkrafter och nyckelaktörer som varit avgörande för utvecklingen. De pekar också ut strategier som kan vara överförbara till aktörer inom andra miljöområden där förändring behöver ske.

Läs också: Borås framtidssäkrar insamling av hushållsavfall

I studien har forskare och experter från IVL Svenska Miljöinstitutet, Statistikmyndigheten SCB, och Linnéuniversitetet kombinerat kvantitativa och kvalitativa metoder för att förstå hur förändringen kom till, och vad den har inneburit.

En medieanalys som projektet genomfört visar att rapporteringen kring matavfall och matsvinn ökade drastiskt i svensk media mellan åren 2008 och 2018.

– Förenklat kan förändringen beskrivas som att rapporteringen utvecklades från att matavfall och matsvinn etablerades som ett problem i början av perioden genom att man visade siffror på dess omfattning, till att det beskrevs som ett stort miljö- och klimatproblem runt år 2013 med fler ansvariga än endast konsumenter. Från 2016 och framåt framställs matavfall mer som ett gemensamt problem genom hela kedjan, från producent till konsument, myndigheter och på politisk nivå, säger Åsa Nyblom, etnolog och miljösociolog på IVL Svenska Miljöinstitutet.

Medias roll

Den ökade mediebevakningen lyfts av intervjuade experter och butiksanställda fram som en av nyckelfaktorerna bakom förändringen i synen på matavfall. En annan viktig del var när Konsumentföreningen Stockholm tog initiativ till att börja mäta omfattningen av hushållens matavfall. Det gjorde matsvinnet synligt och la också grunden till Samverkansgruppen för minskat matavfall, SaMMa, ett nätverk där myndigheter, forskare, intresseorganisationer och aktörer i olika delar av livsmedelskedjan arbetar tillsammans för att minska matavfall.

– Medias roll både som katalysator och som motivationsfaktor för att driva förändring kan nog inte underskattas i det här fallet, och det användes också medvetet av de aktörer som ville påverka i frågan. Betydelsen av data som synliggjorde hur mycket mat som faktiskt slängs blev också en ögonöppnare och la grund för opinionsbildning och attitydförändringar, säger Åsa Nyblom.

Butikschefen viktig

Studien visar att butikschefernas inställning är avgörande för vilket arbete med att minska matavfallet som drivs i enskilda butiker. Alla butiker använder sig inte av separat matavfallsinsamling, trots att det erbjuds, och en analys av avfallsmängderna visar på stora variationerna mellan butikerna. Låga priser på mat gör att det många gånger är billigare för butikerna att slänga överbliven mat än att arbeta avfallsförebyggande. Datummärkning och regler kring information för icke färdigförpackad mat är andra områden som lyfts fram som problematiska och som leder till mer matsvinn.

– Att titta på hur incitamenten för butikssektorn att minska matavfallet kan förstärkas är en viktig uppgift framöver för ansvariga myndigheter, säger Louise Sörme, projektledare på Statistikmyndigheten SCB. Det är också viktigt att titta på hela kedjan av aktörer och se till så att det i affärssystemet finns incitament för att samarbeta kring minskat matsvinn.

Håll dig uppdaterad med Recycling
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

De välkomnar krav i slamutredningen

Slamutredning överlämnad

Utredningen om en hållbar hantering av avloppsslam överlämnades idag till Miljödepartementet.

San Sac Group får ny ägare

Stort svinn av mat i skolan

Vid en vanlig skollunch slängs i genomsnitt ett halvt hekto mat per matgäst.

Milstolpe uppnådd för anläggning med ny teknik

Lättare sortera avfall i samarbetande kommuner

Unikt samarbete mellan kommuner möjliggör övergång till fyrfacksinsamling.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång i veckan (tisdag).

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Vinner avfallsinsamling i fyra kommuner

Arkiv

Minskar tunga transporter på Lindholmen

Återvinningsgalan
Först i Stockholm att återvinna pappershanddukar

Tillsammans med Inspira, Essity och Stena Recycling blir Folksam först i huvudstaden med att återvinna pappershanddukar.

Ny medlem i 4evergreen

Förslag för resurssmartare textilsektor

Behovet av nya textilfibrer tros öka med 150 procent till år 2050.

Möbler med återvunnet material

Samarbete mellan Rise och känd designer

Kim Olsson lämnar NSR

Under våren kommer vd Kim Olsson att avsluta sin tjänst hos NSR AB.

Forskarnytt
Mikroorganismer + giftgas = biobränsle

Plus

Så mycket växer begagnat mode

Allt fler modeaktörer positioner sig på secondhandmarknaden, som just nu är en av de snabbast växande sektorerna i modebranschen. Här är satsningarna.

Brand i sopbil

Större papperskorgar – mindre miljöpåverkan 

Verkstadsägare åtalas för grovt miljöbrott

Återbruksgalleria får ny centrumledare

Ny teknik plockar metaller ur vatten

Pantare gav 18 miljoner till föreningar

Retursystemet minskade koldioxidutsläppen med tiotusentals ton

Produktnyheter
Biobaserat och bionedbrytbart

Nu får Barsebäck rivas - men rivning dröjer

Lakverk för bättre återvinning

Forskarnytt
Plastätande bakterie upptäckt

Satsar på biokol

Han blir expert i miljömålsberedningen

Forskarnytt
Rena vatten med bark?

1

Produktnyheter
Ståpåse med återvunnen polyeten

Forskarnytt
Studie: Prioritera återvinning av kväve

Plus

Enda vägen framåt - “design for recycling”

80 miljoner till biogasanläggning

Hon ska utreda producentansvar för textilavfall

Naturvårdsverket backar om bilåtervinning

Innovativ upphandling i Göteborg

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.235