23948sdkhjf

Kunskapsbrist kring partiklar från däck

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

En ny rapport sammanställer den kunskap som finns om mikroplastpartiklar som bildas av däck- och vägslitage. Av rapporten framgår att kunskapen är mycket begränsad.

Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, har tillsammans med forskare från Chalmers tagit fram en rapport om vilka kunskaper vi egentligen har om de mikroplastpartiklar som bildas av däck- och vägslitage. Rapporten "Mikroplast från däck- och vägslitage – en kunskapssammanställning" är en del av det uppdrag regeringen gett VTI att under åren 2018–2020 ta fram och sprida kunskap om mikroplast från vägtrafiken.

Läs också: Miljöpris för matkassar

Men det finns inte mycket kunskap att sprida. I den 142 sidor långa rapporten konstaterar man att "det finns inte tillräckligt med kunskap för att bedöma vilka miljö- och hälsoeffekter som exponeringen för nuvarande halter av mikroplaster i miljön medför".

Man har påvisat att däckslitagepartiklar finns i vägdamm, luft, vattendrag, dagvatten och i olika sediment, bland annat på den svenska västkusten, men "studierna är så få att det är omöjligt att veta vad som är normala, höga eller låga halter i olika media" och "studier om slitagepartiklar från vägmarkeringar och polymermodifierad bitumen (som finns i asfalt. Reds anm.) saknas i princip helt."

Några fastslagna sanningar bjuder i alla fall rapporten på. Bland annat säger man att en stor andel av däckslitagepartiklarna utgörs av relativt stora partiklar, större än 20 mikrometer, och bedöms därför huvudsakligen deponeras på eller nära vägen.

De få tester som har gjorts visar också att giftiga ämning lakas ut, men halterna som ger upphov till effekter på testorganismer varierar mycket både mellan olika däck och olika studier.

Läs också: Dolda skatter i bottensedimenten

Samtidigt uttalar sig Mikael Johannesson, forskningschef vid VTI, i det pressmeddelande man skickat ut i samband med rapportsläppet:

– Vi vet att utsläppen av däckslitagepartiklar är mycket stora, att de sannolikt bryts ner mycket långsamt i naturen och att de innehåller ämnen som kan skada levande organismer. Därför finns det skäl att begränsa både uppkomsten och spridningen av däckslitagepartiklar.

Det finns också sätt att begränsa däckslitaget, och därmed partikelutsläppen. Några av de viktigaste man nämner i rapporten är last, däcktryck, hjulinställningar, fordonshastighet, förarbeteende och vägbanans egenskaper. Samtidigt är dagvattenanläggningar och olika filtersystem effektiva och filtrerar bort 90–100 procent av mikroplastpartiklar större än 20 mikrometer. Men inga studier har genomförts specifikt för däck- eller vägslitagepartiklar.

Mer om: Chalmers | däck | miljö | rapport | VTI
Håll dig uppdaterad med Recycling
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Forskare varnar: Kemikalier hinder mot cirkulär ekonomi

Corona
Avfall Sverige årsmöte förkortas och hålls digitalt

På grund av det rådande läget med coronaviruset tvingas Avfall Sverige kraftigt banta sitt planerade årsmöte som skulle hållits i Malmö den 2 och 3 juni.

Corona
Almedalsveckan ställs in

Klimatpåverkan kraftigt ner med återbrukat glas och trä

Förskolan Hoppet i Göteborg når högt ställda klimatmål.

Svensk Handel: "Tondövt med punktskatt på mode"

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut två gånger i veckan (tisdag och torsdag).

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Kemikalieskatt på mode kan bli verklighet

Utredning klar och ett betänkande om hur kemikalieskatt på kläder och skor i så fall skulle utformas har lämnats över till regeringen.

Arkiv

Forskarnytt
Additiv för bättre egenskaper

Bioplastorganisation starkt kritisk till expertrapport

"Rapporten "Packaging plastic in the circular economy" står i strid med vetenskaplig fakta"

Nu är ansökan inlämnad!

FTI har nu skickat in sin ansökan om att bli tillståndspliktigt insamlingssystem till Naturvårdsverket.

Pristagarna i Global Change Award 2020

Corona
Ställer in Farligt Avfall-bilens turer

Återvinningsindustrierna har fått ny vd

I mitten av november lämnade Lina Bergström vd-posten i Återvinningsindustrierna av familjeskäl. Idag får branschorganisationen en ny vd.

Corona
Containrar ställs ut tidigare än vanligt

Nytt verktyg tar strid mot giftigt elavfall

Tusentals ton giftigt elavfall dumpas illegalt i utsatta regioner varje år.

Produktnyheter
Munvårdsprodukter av återvunnen plast

Ökar satsning på återvunnen plast

Ragn-Sells nominerat till Food Planet Prize

Färdplan Bioenergi klar

Rapport kring återbruk av IT-utrustning

Att återanvända IT-utrustning istället för att köpa nytt kan ge stora klimatbesparingar.

Avfallstransport ledde till dryga böter…

Corona
Stena Recycling varslar över 500

Corona
Transport av avfall från hantering av covid-19-patienter

MSB har tillsammans med Folkhälsomyndigheten utarbetat ett beslut som gör det möjligt att transportera avfall från hantering av patienter med Covid-19 i containrar.

Avfall Sverige-expert i utredningen kring textil

De ska ta bort batteriavfallet

Turerna i den så kallade ”Batteriskandalen” går vidare.

Kopparkupp: 200 meter kabel stals

Ny teknik ska öka plaståtervinning

Produktnyheter
Glasfasad med CO2-snålt aluminium

Produktnyheter
Kärnmaterial av återvunnen PET

Återbruksgalleria prisad av Postnord

Ny hållbarhetsmärkning för däckmaterial

Forskarnytt
Värmestabil polyamid från terpentinolja

Avfall Sverige ger EU-plan tummen upp

Produktnyheter
Från trä till plast till kartong

Marksanering
Svevia sanerar arsenik

Pop up-secondhand i tre veckor

Karensdagen slopas – och stopp för stora sammankomster

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.125