23948sdkhjf

Kunskapsbrist kring partiklar från däck

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

En ny rapport sammanställer den kunskap som finns om mikroplastpartiklar som bildas av däck- och vägslitage. Av rapporten framgår att kunskapen är mycket begränsad.

Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, har tillsammans med forskare från Chalmers tagit fram en rapport om vilka kunskaper vi egentligen har om de mikroplastpartiklar som bildas av däck- och vägslitage. Rapporten "Mikroplast från däck- och vägslitage – en kunskapssammanställning" är en del av det uppdrag regeringen gett VTI att under åren 2018–2020 ta fram och sprida kunskap om mikroplast från vägtrafiken.

Läs också: Återvunnet minskar utsläpp vid vägprojekt

Men det finns inte mycket kunskap att sprida. I den 142 sidor långa rapporten konstaterar man att "det finns inte tillräckligt med kunskap för att bedöma vilka miljö- och hälsoeffekter som exponeringen för nuvarande halter av mikroplaster i miljön medför".

Man har påvisat att däckslitagepartiklar finns i vägdamm, luft, vattendrag, dagvatten och i olika sediment, bland annat på den svenska västkusten, men "studierna är så få att det är omöjligt att veta vad som är normala, höga eller låga halter i olika media" och "studier om slitagepartiklar från vägmarkeringar och polymermodifierad bitumen (som finns i asfalt. Reds anm.) saknas i princip helt."

Några fastslagna sanningar bjuder i alla fall rapporten på. Bland annat säger man att en stor andel av däckslitagepartiklarna utgörs av relativt stora partiklar, större än 20 mikrometer, och bedöms därför huvudsakligen deponeras på eller nära vägen.

De få tester som har gjorts visar också att giftiga ämning lakas ut, men halterna som ger upphov till effekter på testorganismer varierar mycket både mellan olika däck och olika studier.

Läs också: Efterlyser mikroplastmärkning

Samtidigt uttalar sig Mikael Johannesson, forskningschef vid VTI, i det pressmeddelande man skickat ut i samband med rapportsläppet:

– Vi vet att utsläppen av däckslitagepartiklar är mycket stora, att de sannolikt bryts ner mycket långsamt i naturen och att de innehåller ämnen som kan skada levande organismer. Därför finns det skäl att begränsa både uppkomsten och spridningen av däckslitagepartiklar.

Det finns också sätt att begränsa däckslitaget, och därmed partikelutsläppen. Några av de viktigaste man nämner i rapporten är last, däcktryck, hjulinställningar, fordonshastighet, förarbeteende och vägbanans egenskaper. Samtidigt är dagvattenanläggningar och olika filtersystem effektiva och filtrerar bort 90–100 procent av mikroplastpartiklar större än 20 mikrometer. Men inga studier har genomförts specifikt för däck- eller vägslitagepartiklar.

Mer om: Chalmers | däck | miljö | rapport | VTI
Håll dig uppdaterad med Recycling
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

VA- och avfallsduo blir en trio

Plaståtervinning kan få klimatpris

Northvolt och Hydro i jv kring batteriåtervinning

Produktnyheter
Retrofitlösning för bearbetning av rPET

De ska producera apatit från gruvavfall

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut två gånger i veckan (tisdag och torsdag).

Annonsera i nyhetsbrevet
Se det senaste nyhetsbrevet.

Svensk Handel efter nya påssiffror: Riv upp plastpåseskatten!

Arkiv

Batteriskandalen: ÅI kommenterar dom

Forskarnytt
Batteriåtervinning förenklas med ny metod

En ny metod för att återvinna gamla batterier kan ge bättre och billigare laddningsbara hydridbatterier (NiMH).

Skoglig restprodukt blir isolering

Isolering gjord av trämassa är framtiden för Topcell.

Batteriskandalen: Samtliga åtalade döms till fängelse

Idag har domen kommit mot de fyra män som åtalats för att hanterat och grävt ned stora mängder batteriavfall i Örebro, Eskilstuna och Kumla.

Förbundskaptenens nya uppdrag

Med ett inställt fotbolls-EM blev sommaren inte riktigt som många hade tänkt sig.

Brukspecialisten återproducerar tegel

Kör biogasbilar åt Svenska retursystem

Ett steg på väg mot målet om fossilfria transporter om fem år.

Omvärlden
Ny återvinnare mot byggsektorn tar form

Insamlingen av elavfall ökar

Svenskarna återvinner allt mer elprodukter.

FTI-vd lämnar

Second hand-aktör växer och nyanställer

Produktnyheter
Nytt paket för siktning

Tiptapp vann: Domstol upphäver förbud mot populära appen

I september 2018 förbjöd Stockholms stad delar av den populära återvinningsappen Tiptapp eftersom kommunen ansåg att renhållningslagstiftningen inte tillåter att enskilda hjälper varandra med att köra återvinning till återvinningscentralen.

Corona
Lösning för säkrare återvinningscentraler

Produktnyheter
Skapar möbler av återvunna strumpbyxor

Forskarnytt
Aluminium armerad med återvunnen PET

De ska bygga Ragn-Sells anläggning för flygaska

Nytt avtal klart med Stockholm Vatten och Avfall

ÅI om avslag för insamling

FTI: Vi välkomnar NVV:s beslut

Vägledning om åtgärder kring mikroplast

Produktnyheter
Svensk stol av återvunnen PP

Pilotförsök med viktmätning av hushållsavfall

Byter påse för matavfall

Omvärlden
Portugal stoppar avfallsimport

Forskarnytt
Isolera med majskolvar?

Corona
Matsmart hittar nya partners i krisen

Efterlyser mikroplastmärkning

1

På nytt jobb
Han blir ny vd för Pressretur

Gröna innovationer får stöd av SCA

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.156