23948sdkhjf

Efterlyser mikroplastmärkning

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

Information om mikroplaster når inte fram till konsumenterna. Det menar M Sverige som vill se en förändring.

Mikroplaster från däckslitage är ett område som diskuteras livligt. Nyligen presenterades en rapport om vad vi egentligen vet om mikroplaster från däck- och vägslitage och regeringen har givit Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, i uppdrag att analysera konsekvenserna av utsläppen.

Läs också: Vägledning om åtgärder kring mikroplast

Nu menar också riksförbundet M Sverige att information om mikroplaster inte når fram till dem som har behov av den: bilägare och konsumenter.

– Den som köper nya bildäck får ingen information alls om hur deras val kan påverka mängden mikroplaster som sprids i naturen, säger Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på M Sverige, i ett pressmeddelande.

M Sverige jämför med EU:s däckmärkningsdekal, som ger information om våggreppsegenskaper, rullmotstånd och annat som kan påverka bränsleförbrukningen.

– Konsumenter är väldigt bra på att ta till sig av olika miljöargument. Om däck som slits långsammare ger ifrån sig en lägre andel mikroplaster per mil tror jag många skulle välja att köpa dem, säger Carl-Erik Stjernvall.

Läs också: Tog bort plasten runt tulpanerna

Men bilden är mer komplicerad än så. Det menar Fredrik Ardefors, som är vd Däckbranschen Sverige.

– Först är det viktigt att det handlar om både däck- och vägslitage. Slitage är en direkt konsekvens av friktion och friktion är nödvändigt för säkerheten. Om vi vill ha säkra landtransporter så kommer vi att få slitagepartiklar, säger han till Motormagasinet.

– Däcktillverkarna arbetar ständigt och intensivt för att optimera både säkerhet och hållbarhet samt minska miljöpåverkan. Det är närmast omöjligt att definiera en däckmärkning för slitage eftersom den då måste relatera till körförhållanden, vägunderlag, säkerhetskrav med mera. En sådan mätmetod blir oerhört komplex och ger i praktiken begränsad nytta.

Fredrik Ardefors menar också att vi behöver skaffa mer kunskap på området, utifrån metodik snarare än alarmism.

– Vi vet att däck slits under sin livslängd och att den totala volymen kan verka stor. Antal partiklar per ytenhet ger en annan bild. Men det väsentliga är om partiklarna utgör ett problem eller inte och hur de bryts ned. Det är där det behövs fler studier.

Mer om: däck | drf | m sverige | mikroplast | miljö
Håll dig uppdaterad med Recycling
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Batteriskandalen: Samtliga åtalade döms till fängelse

Idag har domen kommit mot de fyra män som åtalats för att hanterat och grävt ned stora mängder batteriavfall i Örebro, Eskilstuna och Kumla.

Förbundskaptenens nya uppdrag

Med ett inställt fotbolls-EM blev sommaren inte riktigt som många hade tänkt sig.

Brukspecialisten återproducerar tegel

Kör biogasbilar åt Svenska retursystem

Ett steg på väg mot målet om fossilfria transporter om fem år.

Omvärlden
Ny återvinnare mot byggsektorn tar form

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut två gånger i veckan (tisdag och torsdag).

Annonsera i nyhetsbrevet
Se det senaste nyhetsbrevet.

Insamlingen av elavfall ökar

Svenskarna återvinner allt mer elprodukter.

Arkiv

FTI-vd lämnar

Second hand-aktör växer och nyanställer

Produktnyheter
Nytt paket för siktning

Tiptapp vann: Domstol upphäver förbud mot populära appen

I september 2018 förbjöd Stockholms stad delar av den populära återvinningsappen Tiptapp eftersom kommunen ansåg att renhållningslagstiftningen inte tillåter att enskilda hjälper varandra med att köra återvinning till återvinningscentralen.

Corona
Lösning för säkrare återvinningscentraler

Produktnyheter
Skapar möbler av återvunna strumpbyxor

Forskarnytt
Aluminium armerad med återvunnen PET

De ska bygga Ragn-Sells anläggning för flygaska

Nytt avtal klart med Stockholm Vatten och Avfall

Peab och Ragn-Sells återvinner mer

ÅI om avslag för insamling

Även TMR välkomnar NVV-beslut

TMR kommenterar på sin hemsida NVV:s beslut om att avslå ansökan om att driva fastighetsnära insamlingssystem.

Nya insamlingssystemet: Naturvårdsverket avslår ansökningar

Den nya lagstiftningen ställer höga krav på införandet av ett system med fastighetsnära insamling av förpackningsavfall.

FTI: Vi välkomnar NVV:s beslut

Produktnyheter
Glassburk designad för återanvändning

Vägledning om åtgärder kring mikroplast

Produktnyheter
Svensk stol av återvunnen PP

Mindre utsläpp med flygaska i betongen

Genom att ersätta delar av cementets klinkerinnehåll med flygaska och kalksten har Cementa och stomentreprenören Benders lyckats minska utsläppen av koldioxid med 20 procent vid tillverkningen av drygt 600 meter tunnelelement för Förbifart Stockholm.

Pilotförsök med viktmätning av hushållsavfall

Byter påse för matavfall

Omvärlden
Portugal stoppar avfallsimport

Forskarnytt
Isolera med majskolvar?

Corona
Matsmart hittar nya partners i krisen

Efterlyser mikroplastmärkning

1

På nytt jobb
Han blir ny vd för Pressretur

Gröna innovationer får stöd av SCA

3

Matavfallspåsar i fruktdisken minskar plastanvändningen

Rapsrest framtidens burgare?

Svårt att välja väg kring priser på plastkassar och påsar: ”Vi avvaktar”

Corona
Björkåfrihet varslar 20 tjänster

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.125