23948sdkhjf

Klimatdebatten får svenskarna att handla begagnat

Svenskarnas konsumtion av begagnade varor väntas öka under 2020 och nära hälften har minskat sin nykonsumtion under det senaste året på grund av klimatdebatten.

Det visar en undersökning från Blocket och Kantar Sifo. Samtidigt framkommer det att en fjärdedel av befolkningen köper något nytt och onödigt på månadsbasis…..


Inställningen till att handla begagnat har under de senaste åren blivit alltmer positiv och nya siffror bekräftar att trenden fortsätter peka uppåt. När svenskarna får uppskatta hur stor del av deras inköp 2019 som var begagnat blir snittet 15 procent, och var fjärde tror att de kommer handla mer begagnat under 2020. Kvinnor (29 %) och åldersgruppen 18-29 år (35 %) uppger i högre grad än snittet att de troligtvis kommer handla mer begagnat i år.

- Att handla cirkulärt har fantastiska effekter på miljön och bara via Blocket lyckades svenskarna under 2019 spara in cirka 730 000 ton CO2, vilket motsvarar samma utsläpp som Stockholms trafik orsakar under 10 månader. Det ger en fingervisning om hur stor skillnad det faktiskt gör att välja begagnat istället för nytt, säger Eva Okmian Danielsson, hållbarhetsansvarig på Blocket, i ett pressmeddelande.

Klimatdebatten påverkar konsumtionsvanor
I undersökningen uppger nära hälften (44 %) att de i någon grad har minskat sin konsumtion av kläder, inredning och/eller saker under det senaste året, på grund av klimatdebatten. Kvinnor instämmer i detta i högre utsträckning än män (56 % jämfört med 32 %).

- Det är glädjande att svenskarna ser klimatet som ett argument för att minska sin nykonsumtion. Det kan ta tid att ställa om till ett cirkulärt konsumtionsmönster, men alla små beslut gör skillnad och det kan hjälpa att ställa sig själv frågorna ‘Behöver jag det här?’ eller ‘Kan jag köpa det begagnat istället?’ innan man spontanhandlar något nytt, fortsätter Eva Okmian Danielsson.

Minst en ny, onödig sak i månaden
Var fjärde svensk (25 %) uppger att de köper nya kläder, inredning och/eller saker som de inte inte nödvändigtvis behöver utan snarare köper av intresse, minst en gång i månaden. Andelen är större bland kvinnor, där var tredje (32 %) uppger sig köpa något de inte behöver minst en gång i månaden. Bland män är andelen 17 procent. Snittet är också högre i storstadsområdena Stockholm, Göteborg och Malmö än övriga landet (28 % jämfört med 22 %).

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095