23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Recycling
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Återanvända makadam?

Tester pågår – kan spårvägsmakadam återanvändas? – Hittills ser det väldigt lovande ut.

Stenmaterialet under spårvägsrälsen lever ett hårt liv – det slits och packas ihop och det blir sättningar i marken.

Materialet måste därför bytas ut med jämna mellanrum. Den gamla makadamen har hittills deponerats eller använts som konstruktionsmaterial på deponier.

Nu hoppas man kunna hitta fler användningsområden – genom att sortera och tvätta materialet.

Det är avfalls- och återvinningsföretaget Renova Miljö, Trafikkontoret och Göteborgs Spårvägar som i ett gemensamt projekt vill undersöka om och i så fall hur makadamen under spårvagnsrälsen kan återanvändas.

– Det skulle spara både deponivolym och jungfruligt bergmaterial, och bidra till en mer cirkulär masshantering. Dessutom kan det bli ekonomiskt lönsamt, säger Nanna Bergendahl, Miljö- och utredningschef på Renova Miljö, i ett pressmeddelande.

Utbytt makadam från spårarbeten i centrala Göteborg sorteras och tvättas därför på Fläskebo avfallsanläggning i Landvetter – redan i höstas kördes de första lassen dit, totalt 650 ton från ett spårbyte i Örgryte.

Materialet siktades och tvättades– för att få bort stoft och föroreningar, och få materialet i rätt storlek.

Enligt pressmeddelandet är nästa steg ett packningstest som Trafikkontoret ska göra.

Tanken är också att den bortsorterade asfalten ska komma till nytta – Renova Miljö vill krossa den och skicka den vidare för återvinning.

I sommar ska företaget ta emot makadam från ytterligare tre spårarbeten och projektet pågår året ut.

–  Vi hoppas förstås att resultatet blir så bra att återanvändningen av makadam blir permanent. Hittills ser det väldigt lovande ut,  säger Lisa Bindgård, Miljöutredare på Renova Miljö som håller ihop projektet, i pressmeddelandet.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.095