23948sdkhjf

H&M lanserar cirkulärt designverktyg

Bolaget vill samarbeta och kommer göra verktyget tillgängligt för branschen.

H&M:s mål är att till 2025 designa hundra procent cirkulärt. För att lyckas med det lanserar nu bolaget ett designverktyg ”Circulator”, som ska understödja det arbetet. Både interna och externa experter har bidragit för att ta fram verktyget, bland andra Global Change Award-vinnaren Circular.fashion.

Verktyget består av två delar; en guide som går att ladda ner och ett digitalt poängverktyg. Det sistnämnda kommer att lanseras inom de kommande åren efter att feedback har samlats in från användarna.

– Vi behöver förändra hur vi designar och producerar våra produkter för att uppfylla våra ambitiösa cirkulära och klimatmål. Vi inser också behovet av att påskynda branschens transformation, och Circulator-verktyget kommer att stödja båda. Samarbete är den enda vägen framåt och vi vill visa ledarskap i övergången till cirkulärt mode, säger Helena Helmersson, vd för H&M Group, i en kommentar.

H&M kommer i slutet av året att lansera en kollektion som har designats med hjälp av verktyget.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Ersättning för kommunernas förpackningsinsamling: Så blir den
Stena Recycling redo för mer elektronikplast
Metaller förbränns för att skapa el, kan sedan återvinnas
Byggare startar avfallsråd
”Batteriguldet” ingen "quick fix”
Använder enbart återvunnet aluminium
Andra Nordiska Medier
Dagens Handel
Plastforum SE
Packnet

Sänd till en kollega

0.11