23948sdkhjf

Osynlig märkning ska sätta plast i omlopp

Svenska Hygienkoncernen Essity deltar i ett internationellt initiativ för att förbättra utsortering och återvinning av plastförpackningar. Initiativet går under benämningen Digital Watermarks HolyGrail 2.0

Genom att addera en osynlig märkning på förpackningen kan anläggningar för avfallssortering identifiera typen av plast och sortera den rätt. Initiativet är ett storskaligt pilotprojekt som drivs av den europeiska varumärkesorganisationen AIM med stöd av Alliance to End Plastic Waste.

Essity arbetar tillsammans med 130 andra företag för att utveckla tekniken med digital märkning som kan ge en mer korrekt sortering av förpackningsavfall och med att säkerställa att metoden är ekonomiskt genomförbar i stor skala.

– Initiativet för digital märkning kommer inte bara att öka återvinningsgraden av plastförpackningar, utan också bidra till att ge oss mer återvunnet material av högre kvalitet, så att industrin kan förbättra förpackningarnas cirkularitet och ta oss ett steg närmare en cirkulär ekonomi. Essitys produkter och lösningar är nödvändiga i människors vardag, och vi vill ta ansvar för hela produktens livscykel, även efter att den är använd, säger Volker Zöller, chef för Consumer Goods på Essity.

Märkningen är en osynlig kod i samma storlek som ett frimärke. När plastförpackningen har kommit till en avfallssorteringsanläggning skannas märkningen av en kamera med hög upplösning och sorteras i enlighet med plasttyp.

Syftet är att åstadkomma en betydligt mer korrekt sortering av förpackningsavfall från konsument och högre kvalitet på det återvunna materialet inför återanvändningen. Också att öka tillgången på återvunnet material i leverantörskedjan, så att Essity och andra företag kan använda mer återvunnen plast i sina förpackningar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093