23948sdkhjf

De blev bäst på avfallshantering

I samband med Avfall Sveriges årsmöte i Norrköping presenterades i vanlig ordning ”Årets Avfallskommun”.

För första gången tog Osby hem förstaplatsen som årets avfallskommun, med ett sammanvägt index på 89,4 poäng av 100 möjliga. Nöjda kunder, små mängder restavfall och höga miljövärden bidrog till placeringen.

– Osby har höga värden gällande miljö och återvinning. De använder bara förnybara drivmedel för insamlingen av avfall och har ett högt nyttjande av matavfallet som resurs i form av biogödsel och biogas, säger Jenny Westin, statistikansvarig på Avfall Sverige, i ett pressmeddelande.

Osbyborna är bra på att sortera ut förpackningar och matavfall, vilket medför både en hög materialåtervinning och att endast små mängder hamnar i restavfallet. 78 kg restavfall per person är ett utfall som ligger långt under riksgenomsnittet på 157 kg per person 2021. På andra plats kom Östra Göinge som ingår i samma bolag som Osby, Ögrab.

– Vi är stolta över att ha blivit årets avfallskommun. Ögrab införde tidigt fastighetsnära sortering och insamling. Alla villor har fastighetsnära insamling av förpackningar i fyrfackskärl vilket bidrar till den bra sorteringen. Även flerbostadshusen har en väl utbyggd sortering som tillsammans med våra kommunikationsinsatser bidrar till det positiva resultatet och höga kundnöjdheten, säger Per Erlandsson, vd på Ögrab.

På tredje plats, samma placering som i fjol, kom grannkommunen Kristianstad. Fjolårets vinnare, Falun, hamnade på åttonde plats. Priset delades ut för tionde året och har tidigare tilldelats bland annat Kristianstad, Ängelholm, Falun och Lund. Underlaget har hämtats från Avfall Sveriges webbaserade statistiksystem Avfall Web och all statistik avser 2021.

Om indexet:

Beräkningen görs utifrån ett sammanvägt index som speglar avfallsverksamheten på ett övergripande sätt. Totalt ingår 16 nyckeltal inom fyra områden; Förebyggande och avfallsmängder, Återvinning av material och matavfall, Miljöeffekter och kvalitet i insamlingen samt Kundnöjdhet. Nyckeltalen viktas utifrån miljönytta och prioritet. Kostnader och avfallsavgifter inkluderas inte i detta index.

 

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Se senaste nyhetsbrevet ???id_11737???

Sänd till en kollega

0.063