23948sdkhjf

Kan Alla Hjärtans Dag bli hållbar i en cirkulär ekonomi?

Dagen i kärlekens tecken får auktions-vd att fundera kring hållbarhet.

Detta är en debattartikel. Åsikterna som framförs är den undertecknande skribentens.

Idag firar vi kärleken på alla hjärtans dag och jag kan inte låta bli att förundras över hur det marknadsförs.

Det pumpas ut kampanjer där vi uppmanas att köpa diverse kärleksgåvor och lyxtjänster för att uppvakta vår käresta. Jag undrar stilla om det inte är så att vi på vägen tappat bort grundtanken bakom denna dag? Det är inte bara alla hjärtans dag; det är en helhetsutveckling av Black Friday och andra stora konsumtionsdagar som infinner sig under året som steg för steg har importerats från USA.

Vi har alla sugits med i en karusell där vi uppmanas till en allt galnare konsumtion, där vår kärlek uttrycks och mäts i pengar eller ting, oavsett om det handlar om julklappar eller hjärtans dagsgåvor. Greta pekar med all rätt på våra beslutsfattares svaga sidor, hon uppmanar oss som individer att ta ansvar och att vi ska ställa krav på regeringar, avtal och konventioner. Ändå faller vi in i dessa mönster och blir offer för kampanjer som blir mer och mer omfattande för varje år som går.

Samtidigt uppmanas företag att arbeta aktivt med hållbarhet och cirkulära ekosystem. Det känns tämligen motsägelsefullt. Alla hjärtans dag handlar inte om kärlek längre. Vårt sätt att producera och konsumera bidrar till stora klimat- och miljöutmaningar; vi måste etablera ett holistiskt angreppsätt för att nå upp till målen i Parisavtalet, där var och en tar ansvar, på riktigt. Istället för att tillverka, köpa och sedan slänga produkter bör vi sträva efter en cirkulär ekonomi där vi kan behålla varornas ekonomiska värde. Går sakerna sönder så lagar vi dem, är de slutkörda gör vi om dem till något annat eller så återvinner vi dem.

Vi måste skapa ett kretslopp, se över leden av produktion och konsumtion så att vi använder så lite som möjligt av jordens resurser. För att lyckas med det måste vi ha en smartare produktion, produktdesign och mer hållbara konsumtionsmönster. Vi måste gå från en linjär till en cirkulär ekonomi, både som individer och företag. Alla de företag som bedriver konsumtionskampanjer för att uppmärksamma alla hjärtans dag samtidigt som de stoltserar med en hållbarhetskampanj - finns det beteenden vi kan förändra? Går det att se över leden av produktion och konsumtion? Vågar svenska företag se jordens skatter i vitögat? Jag frågar mig stilla om det finns ett mer hållbart och klimatvänligt sätt att hedra Sankt Valentin och kärleken?

Jani Andersson, vd Metropol Auktioner

 

Artikeln är en del av vårt tema om Debatt.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.159