23948sdkhjf

Ford bygger 3 000 etanolbilar till svenska köpare

Sverige står inför ett stort genombrott när det gäller miljöbilar. Ford har nämligen beslutat om att bygga de 3 000 etanoldrivna personbilar som kommuner, myndigheter, företag och privatpersoner har tecknat sig för. Förutsättningen för att Ford skulle bygga bilarna var att det beställdes minst 4 000, nu är de dock cirka 3 000, inklusive dem som Fords egna återförsäljare har fått in, och detta räcker tydligen. Ford och beställarkonsortiet räknar också med att det till slut ska bli fler än 3 000 etanol-Focus eftersom anmälningstiden inte går ut förrän sista juni. Beställarkonsortiet har jobbat intensivt och tidvis har det sett ut som om de inte skulle lyckas samla ihop tillräckligt många intresseanmälningar. Det främsta lockbetet var - och är fortfarande - det låga priset. Ford lovade att bygga sin framgångsrika Focus med en motor som går att köra på både etanol och bensin och sälja den 5 000 kronor billigare än den vanliga bensinvarianten. En sådan konventionell Focus kostar i dag cirka 143 000 kronor. Lockpriset på etanolbilen är cirka 138 000 kronor, oavsett om man vill ha femdörrars- eller kombivarianten. Detta pris borde få vilken Focus-spekulant som helst - miljömedveten eller inte - att nappa eftersom det ju också går att köra etanolvarianten på vanlig bensin. De första bilarna levereras i september 2001. De byggs i Fords fabrik i tyska Saarlouis.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078