23948sdkhjf

Bilskrotarna får ändrade regler

Från den 21 april inträder nya regler för Sveriges bilskrotar efter ett direktiv från EU. Nu tvingas alla bildemonterare att miljöanpassa sin verksamhet. Ändringar som kommer till stånd är bland andra att tät golvyta krävs, miljöfarliga komponenter måste avlägsnas före återvinning samt att däck, glasrutor och metalldelar ska återvinnas var för sig.
Det är Naturvårdsverket som arbetet fram de nya reglerna och Erik Westin är projektledare:
- Den 21 april ska de 600 auktoriserade bilskrotar som finns i landet ha infört dessa regler. De har haft fem månader på sig, eftersom föreskrifterna antogs i december förra året, berättar Erik.
De nya reglerna innebär också att man måste demontera oljor, vätskor, batterier, krockkuddar samt komponenter innehållande kvicksilver. Men också marken där obehandlade bilar förvaras måste ha tät ytbeläggning och vattenrening. Dock är det inte bara i Sverige som de nya föreskrifterna gäller, utan liknande regler införs i hela EU.
Det blir enligt Erik Westin ett vägval för de minsta bilskrotarna, antingen anpassar man verksamheten, investerar i den byggnation som krävs, ökar sina volymer och införlivar samtliga regler eller så väljer man att lägga ner bilskroten.
- Men det är också viktigt att vi informerar och upplyser om de nya föreskrifterna, berättar han.

Branschorganisationerna BIL Sweden och Sveriges Bilskrotares Riksförbund välkomnar en så snabb införlivning av reglerna, enligt Naturvårdsverkets Erik Westin:
- Eftersom direktivet innebär ett producentansvar och också på sikt ett ekonomiskt ansvar för bilfirmorna att de bilar de säljer ska kunna demonteras på rätt sätt när de väl är uttjänta. När man köper en helt ny bil idag, är en del av priset ett bidrag till bilskrotningsfonden. De pengarna ska användas för att kunna betala sista ägaren en summa för att han lämnar in sin uttjänta bil för demontering. Vi har blivit uppvaktade av branschorganisationerna med krav på att dessa regler införlivas så fort som möjligt. Det kanske låter lite ovanligt att de är så ivriga att komma igång, men vi ser det naturligtvis som oerhört positivt.
Genom att införa dessa regler hoppas man på att de seriösa bilskrotarna får en marknads- och konkurrensfördel.
- Vi räknar med att de nya reglerna kostar ungefär 500 kronor eller en timmes mer arbete per bil. I den kostnaden ligger en del investeringar också och förutsätter att bilskrotaren inte har alltför liten omfattning på sin verksamhet. Det gör att de bilskrotar (ca 250 anläggningar i Sverige) som endast skrotar 50 eller ännu mindre antal bilar per år får det svårare ur konkurrenssynpunkt, säger Westin. Bilskrotar som inte miljöbehandlar skrotbilarna kan naturligtvis erbjuda sina kunder att behandla bilen till ett billigare pris men med dessa nya föreskrifter hoppas vi att det blir ett mer jämlikt marknadsläge. Reglerna kommer naturligtvis att drabba de som har detta som en så kallad ”hobbyverksamhet” hårdast.

Efter den 1 juli 2001 höjdes också skrotpremien från 500 kronor upp till 1700 kronor för de riktigt gamla bilarna (äldre än 16 år reds.anm). Ett ekonomiskt incitament för att få bort den stora mängd av skrotbilar som står i naturen och som uppkom då skrotningspremien sänktes för några år sedan.
- Vi hoppas naturligtvis att bli av med det problemet. Meningen är att skrotpremien ska räcka till så att det minst blir gratis för siste bilägaren att lämna bilen till skroten, efter att kostnaden för skrotning betalats, säger Westin.

De nya bilskrotningsföreskrifterna medför också att de kommer betraktas som så kallade C- anläggningar, dock ej tillståndspliktiga sådana. Men kontroll kommer att utföras från lokal tillsynsmyndighet, kommunen i detta fall. Kommunernas miljö- och hälsoskyddsinspektörer ansvarar för att kontrollerna genomförs.
- Om man har uppfyllt alla föreskrifter och gjort sina ombyggnationer är det väldigt lätt att kontrollera en sådan här anläggning, förklarar Westin. Vissa kanske inte har hunnit ställa om verksamheten och då är det inget svårt att påpeka brister. Men att reglerna är lätta att förstå och följa är ingen nackdel precis.

Detta är dock inte nog för demonteringsbranschen.
- Genom ett nytt regelverk betraktas alla uttjänta fordon som farligt avfall. I och med det, inträder fler regler och föreskrifter. Anläggningar som behandlar och demonterar fordon över 3,5 ton, exempelvis traktorer, tåg och tunga lastbilar kommer vara tillståndspliktiga, med en övergångsperiod innan tillståndsansökan måste vara inlämnad, säger Erik Westin. Tillstånd till en sån här anläggning sökes hos Länsstyrelsen.

Martin Dyberg

Fotnot: Om man vill veta mer om vad som exakt står i lagtexterna och föreskrifterna i EU-direktivet kan man ladda ner en pdf-fil från Naturvårdsverkets hemsida, www.naturvardsverket.se. Där står allt som är värt att veta om bildemontering.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078