23948sdkhjf

Bra flyt i spännande fartygsprojekt

CargoXpress är nytt fartyg, som hittills bara finns på ritbordet, men inom kort går det in i nästa fas – att ta form som ett första fullskaligt prototypfartyg.


Enligt de KTH-forskare som deltagit i projektet har fartyget i genomsnitt 12 procent lägre miljöpåverkan jämfört med godstransport med lastbil. Jämfört med konventionella fartyg är utsläppsreduktionen hela 16 procent.

Forskare vid institutionen för maskinkonstruktion på KTH har bland annat arbetat med livscykelanalyser och livscykelkostnadsanalyser av det nya fartyget CargoXpress. Resultatet från både den ekonomiska analysen och miljöpåverkansbedömningen visar att det finns klara fördelar med att transportera gods med det nya fartyget jämfört med lastbil eller konventionella fartyg.

Syftet med forskningen har varit att förenkla lasttransport, framför allt i södra Europa. Tillika finns en förhoppning om att i framtiden kunna nyttja hamnar som idag inte är möjliga att använda. Dagens fartyg kräver olika typer av kranar som inte alltid finns tillgängliga i små och medelstora hamnar. Fartyget är därför utrustat med en egen kran vilket möjliggör av- och pålastning vid små och mellanstora hamnar där infrastruktur och logistik saknas.

För drift används LNG-bränsle, det vill säga flytande naturgas. De alternativa energikällorna är vindkraft via en segelvinge på fartyget samt solenergi via solceller.

Projektet, CargoXpress, är ett EU-finansierat projekt inom sjunde ramprogrammet.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.128