Målet för Renovas nya film är att på ett lekfullt sätt inspirera ungdomar om vardagskonsumtion och vad vi kan göra för att bidra till en bättre miljö. I filmen tar sig huvudpersonen fram genom olika TV-spelsinspirerade världar i jakten på ett allt bättre sätt att minska avfallet.
– Grunden för filmen är EUs avfallstrappa som är utgångspunkt för vårt sätt att arbeta och tänka på Renova. Avfallstrappan handlar om att ta hand om avfallet så bra som möjligt utifrån miljö och klimat, med målet att minska avfallet. Dessutom ser vi filmen som ett utmärkt sätt att visa att vi verkligen är ett modernt och nytänkande företag som vågar testa nytt och ta ut svängarna, säger Lina Nyholm, kommunikatör på Renova.
Bakom koncept, manus och produktion står Silverbullet Film i Göteborg i samarbete med Renova.
– Det är alltid givande att tillsammans med en kund ta fram ett projekt som skiljer sig från det sätt man kommunicerat tidigare. Naturligtvis ligger det en stor utmaning i att inte tappa fokus och göra något ”annorlunda” bara för sakens skull. Men här kände vi tidigt att vi låg helt rätt, säger Martin Örnroth som är producent på Silverbullet Film.
Filmen kommer givetvis att finnas på Renovas hemsida, men ska även användas som inspiration i olika utbildningssammanhang, till exempel vid Renovas miljöskola för gymnasieelever i Västsverige.
Totalt hämtades nästan ett ton rekvisita från Renovas avfallsanläggningar och allt samlades in, sorterades och lämnades tillbaka efteråt.
Filmen kan ses här:
www.renova.se/tipptilltopp