Ett EU-finansierat forskningsprojekt, Re-Road, där bland annat SGI medverkat tillsammans med 17 europeiska partners, visar på detta. Syftet med forskningsprojektet har varit att ta fram ny kunskap och utveckla tekniker för att öka återvinningen av returasfalt, utan att försämra materialets tekniska prestanda.
I Sverige återvinns mellan en till 1,5 miljoner ton asfalt per år. Enligt SGI har andelen som gått till asfaltåtervinning, i snitt varit 66 procent de senaste tio åren. Resten av materialet har återvunnits som bär- och förstärkningslager eller till dammbindande slitlager på grusvägar. Denna återvinning bidrar också till minskad förbrukning av nya råvaror och att uppkomsten av avfall förhindras, men genom att tillvarata asfaltens goda tekniska egenskaper och återanvända den i nya slitlager kan en än mer hållbar materialförsörjning uppnås, uppger SGI.
Resultaten av forskningsprojekten visar framför allt att återvinning av asfalten till bundna bärlager och slitlager är betydligt bättre ur miljösynpunkt än återvinning till obundna lager längre ned. En extra miljövinst kan uppnås om stenmaterial av hög kvalitet bevaras och återanvänds i sin ursprungliga funktion genom att returasfalt återvinns från gamla till nya slitlager.
Den stora miljövinsten ligger dock i att transporten av stenmaterial över stora avstånd minskar.
Enligt SGI visar resultaten också att även en låg återvinningsgrad är betydligt mer miljövänlig än nyproduktion av s k lågtempererad varmasfalt, även kallad lågenergiasfalt.