23948sdkhjf

Ragn-Sells och Volvo i mångmiljonaffär

Återvinningsföretaget Ragn-Sells och lastbilstillverkaren Volvo Lastvagnar har ingått ett fördjupat samarbete med syfte att effektivisera logistiken kring fordonshanteringen på Ragn-Sells och för att ytterligare stödja återviningsföretagets miljöstrategi som bland annat handlar om att halvera koldioxidutsläppen till 2020. Avtalet är värt runt 120 miljoner kronor och omfattar bland annat operationell och finansiell leasing av cirka sextio Volvo-lastbilar.

I överenskommelsen finns också ett service- och reparationsavtal på chassi och påbyggnationer, fordonsadministration samt inbyte av 50-60 begagnade fordon.
- Skillnaden mellan andra på marknaden existerande ”full-service”-avtal, är att detta avtal bygger på en hel rad av sammankopplade komponenter, som till exempel underhållsavtal, finansieringslösningar och fordonsadministration, vilket ger en bra fexibilitet, säger Per-Eric Bjurenborg, ansvarig för fordonsflottan på Ragn-Sells.
- Jag vill gärna nämna att det inte bara är vanlig traditionell fordonsadministration, utan vi kombinerar detta med gemensamma nyckeltal, som följs upp och som kan styra verksamheten bättre, säger Henric Sundin, vd Volvo Truck Center Sweden AB.
- Det som känns extra bra för oss på Ragn-Sells är att Volvo har gått in i detta avtal med en ambition om att lösa de driftsproblem som vi har, vilket de helt tillgodoser. Vi strävar efter att alltid ha den miljömässigt bästa lösningen för våra kunder, men måste också vara lyhörda för kundernas krav, så därför känns det bra att avtalet är så pass flexibilitet och lättanpassat för att möta de olika krav som våra kunder i slutändan kan ha, säger David Schelin, vd för Ragn-Sells.
Har tidigare samarbete (tänker främst på det samarbete för några år sedan då Ragn-Sells tillsammans med bland andra Volvo) tog fram elhybridsopbilen, legat till grund för detta nya avtal?
- Vi har helt klart använt det som modell, men tagit in och lagt till flera komponenter. Vi har också använt oss av standarder inom KNEG (Klimatneutrala Godstransporter) och för detta hittat teknik och servicelösningar från Volvo som väl överensstämmer med vårt mål att halvera våra klimatutsläpp till 2020, säger Schelin.
- Avtalet ger över 20% reduktion av CO2 utsläppen från den del av flottan som omfattas och ännu mer på NOx-utsläppen som vi beräknat kommer minska med cirka 70 procent, så detta är ett jättekliv mot det mål vi satt upp, säger Tove Olsson, miljöchef på Ragn-Sells.
- Ragn-Sells blir en viktig del i våra framtida fältprovsövningar även i framtiden. Och vi sitter med ett antal spännande lösningar med kanske redan beprövad teknik men som vi kan använda i nya applikationer. På så sätt blir de unika. Naturligtvis ska vi ha låg bränsleförbrukning, autostopp/autostart, men det kan ju komma att bli en del elektrifierade delar av byggnationer på lastbilarna och kanske styr/regler-processer för andra delar som idag inte är det, säger Sundin.
- Jag vill bara betona att samarbetet utgår från vårt driftsfall, och vår höga miljöprofil. Sedan har det visat sig att våra miljökrav har sammanfallit med det som visat sig vara mest lönsamt, att minimera körsträcka, säkerställa god leveranssäkerhet och tillgänglighet. Denna outsourcing av delar av vår fordonsflotta minskar antalet fordon – vilka vi ersätter med färre transporter som är bättre planerade och mer tillgängliga, vilket i sin tur minskar resursförbrukningen, säger David Schelin.
- - Jag vill nämna att det känns bra att vi drivs av varandras kompetens och kunnande, vi på Volvo Truck Center har gått från att ha en ordinär kundhantering till att integrera kunden i konceptet som vi kan erbjuda, och det känns jättekul, menar Henric Sundin.
- Avslutningsvis vill jag bara säga att det i många branscher varit ”legio” att ingå partnerskap, men kanske har det inte riktigt varit så i vår bransch tidigare, men nu optimerar vi vår driftssituation, till gagn för våra kunder, och samtidigt minskar vi vårt ekologiska fotavtryck. Jag är imponerad över Volvos kunnande och tekniklösningar, och detta kan också göra att vi få mer tid över för att kunna utveckla och öka våra återvinningstjänster till våra kunder, avslutar Schelin.

Text: Martin Dyberg
Foto: Sussi Ardenfors
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063