23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Recycling
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Projekt ska reducera utsläpp från sjöfarten

Markis, är ett samarbete mellan svenska, danska och norska maritima aktörer från akademi, offentliga institutioner och branschorganisationer. Projektet har pågått i tre år och avslutades i maj.

Syftet med projektet har varit att bidra till kompetens- och innovationsutveckling för att reducera utsläpp från sjöfarten och stärka det maritima klustret i Kattegatt och Skagerrak. Projektet må vara avslutat, men det skandinaviska nätverket kommer att leva vidare med fortsatta aktiviteter för ren sjöfart och blå tillväxt, skriver Svenskt Marintekniskt Forum (SMTF) i ett pressmeddelande.

Under de tre år som projektet pågått har SMTF bland annat tittat på och analyserat möjliga alternativa marina bränslen, främst LNG. Identifierat att det finns ett behov av utbildning för säker hantering av LNG för personal både ombord och på land. Projektet har även medverkat till att försöka vidareutveckla möjligheten att använda metanol som alternativt bränsle.

Vidare har projektet granskat möjligheten att ta bort koldioxid från avgaserna som genereras ombord på fartyg. Kompetens har inhämtats för att med sikte på framtiden reda ut frågeställningar som;

-Är det tekniskt möjligt att avskilja och lagra koldioxid ombord på ett konventionellt lastfartyg?

-Är det ekonomiskt möjligt att avskilja och lagra koldioxid ombord på ett konventionellt lastfartyg?

I förarbetet har projektgruppen identifierat koldioxid-fångst med kemikalier, företrädesvis aminer, som den mest intressanta tekniken för fartyg. På ett tidigt stadium finns potentiellt intressanta tekniker som kan bidra till att minska behovet av utrymme och energi för CO2-fångst ombord.

Projektgruppen har även tagit fram ett koncept under dansk ledning för en lättviktsfärja i kompositmaterial som skulle kunna reducera bränsleförbrukningen med hälften jämfört med en konventionell färja i stålkonstruktion. /SMTF,

BREAKING
{{ article.headline }}
0.19|instance-web03