23948sdkhjf

Waste management ska minska frukostavfall på hotell

Nu tar hotellkedjan Scandic ett initiativ för att minska frukostavfallet med 232 ton. Organiskt avfall från restaurangen står för en stor del av soporna på ett hotell. Mycket slängs i onödan och nu vill Scandic ta nästa steg i hållbarhetsarbetet genom att aktivt arbeta med så kallat "waste management" på samtliga hotell. En nyligen genomförd pilot visar att hotellen med kunskap och planering kan minska frukostavfallet med drygt 30 procent.
Genom att utbilda medarbetare, kontrollera inköp och hur mycket som produceras till varje givet tillfälle samt informera gästerna är målet att reducera svinnet från frukosten med drygt 30 procent. Från dagens 141 gram/gäst till 90 gram/gäst. Om de 75 hotellen i Sverige lyckas med målet innebär det att andelen sopor minskar med 232 ton under resten av året.
- Under våren har vi genomfört en pilot på hotellen i Upplands Väsby, Bromma, Scandic Grand Central och Scandic Sjöfart, som visar att det är fullt möjligt att minska avfallet markant. NU har samtliga medarbetare fått en utbildning i hur de kan arbeta för att minska avfallet. Jag är övertygad om att alla tillsammans kan komma att bidra till att göra projektet till en framgång, säger Thomas Fankl, Director Food & Beverage på Scandic Sverige. Att jobba med waste management innebär att vi värnar om miljön och vår framtid. Självklart har vi alltid gästnöjdheten i fokus och förhoppningsvis ger detta mycket positiva reaktioner bland våra gäster.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125