I till exempel citybilen Opel Adam används 170 komponenter tillverkade av återvunnet material vilket är ett potentiellt rekord, om man ska tro den tyska biltillverkaren. Detta sägs också passa ihop med livsstilsbilen som sparar resurser tack vare sin ringa storlek, låga bräsnleförbrukning och höga antal komponenter i återvunnet material. En annan miljöfördel som Opel Adam har, är att tryck och temperatur som krävs för bearbetning av pellets gjorda av återvunnet material är lägre än för nya material. Den energi som detta sparar leder till 30 procent lägre CO2-utsläpp.
Råvarorna för strålkastarhusen, stötfångarinfästena, och vattenavisaren mellan motorrummet och torpedväggen är tillverkade av återvunnen plast. Korkar till plastflaskor ligger till grund för de oblandade rena pellets som sedan används i tillverkningen av högteknologiska komponenter. Produkter gjorda i återvunnet material kan till och med vara överlägsna nya plastprodukter eftersom de är mindre benägna att bli skeva och expandera eller krympa. I Opel Adam är även insugsröret i återvunnet material. Det sägs tåla temperaturer från -40°C upp till + 200°C under avgasåterledningsprocessen. Enligt Opel är nåhra ytterligare fördelar med återvunnet material är att dess beteende vid vibrationer (låg risk för sprickor), dess UV-resistens och passformen för de komponenter som skapats för det är inkluderad.
- Idag är Opel branschledande i utvecklingen och användandet av återvunnet material som produceras av leverantörer som mycket noggrant följer företagets riktlinjer. Vi använder återvunnen plast där det är tekniskt möjligt. På det här sättet sparar vi råvaror och energi, och vi minskar vår miljöpåverkan utan minsta tekniska nackdel, säger Michael Abelson, Vice President Engineering.