23948sdkhjf

Hur papperssäcken kom att bli sexig

50 dagar fick de fem eleverna på Berghs School of Communication på sig att presentera en lösning på uppdragsgivarens problem för årets slututställning under temat Make it Matter. En uppgift som innebar att utmana konventionella förpackningar och göra kunden BillerudKorsnäs till en förebild för en mer hållbar framtid inom förpackningsindustrin.
En komplex och relativt osexig bransch vid första anblicken ansåg kommunikationsstudenterna, en uppfattning som projektet kom att förändra.

- Branschen var okänt vatten för oss alla när uppdraget blev tilldelat oss, men det gjorde också att det blev mycket roligare att sätta sig in i och läsa på om vad som är specifikt för just pappersindustrin, säger gruppens produktionsledare Jakob Frödén om projektet.

Under Berghs School of Communications slututställning Berghs Grad Show ´14 fick fem elever utmaningen att kommunikativt nå en ny målgrupp för papperssäckar från tillverkaren BillerudKorsnäs, en världsledande svensk leverantör av förpackningsmaterial.

BillerudKorsnäs förpackningspapper tillverkas i huvudsak av nordisk tall och gran. Utnyttjandet av nordisk skog innebär inte bara positiv tillväxt, då det för varje träd som fälls växer upp två stycken nya. Det sänker även nivån på växthusgaser eftersom nyplanterade träd binder mer koldioxid än vad äldre träd gör. Allt papper som används till papperssäckar produceras också i Sverige och Finland för så korta trädtransporter som möjligt.

Företaget arbetar kontinuerligt med att utmana konventionell förpackningsindustri och ett steg mot denna vision är att reducera resursåtgång utan några förlorade produktfördelar. Fler produkter per pappersrulle ger därför en mer effektiv resursanvändning. Ett begrepp som blir mer grundläggande för vår framtid då vi idag konsumerar resurser i snabbare takt än vad jorden kan återuppbygga.

- Vi landade i att BillerudKorsnäs på ett hållbart sätt förser världen med material som gör så lite inverkan på miljön, människorna och framtiden som möjligt. De reducerar överflödig konsumtion och använder helt enkelt enbart det essentiella, vilket vi har valt att kommunicera till målgruppen på ett spännande sätt, fortsätter Per Almkvist, gruppens planner. Att fundera ett steg till som företag över hur man kan vara mer sparsam med naturens resurser, det är sexigt tycker vi!
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094