Rapporten är tänkt att ge lättillgängligt statistikunderlag som kan användas i kundernas interna diskussioner men även i dialog med IL som leverantör av återvinningstjänsterna. Man har valt att kalla den nya formen av miljörapport för "förädlingsrapport".
- Arbetet initierades för att möta våra kunders ökade efterfrågan på en mer innehållsrik statistikrapportering inom återvinningsområdet. Rapporten som nu är färdigställd är tänkt att fungera som ett stöd i kundernas miljö- och hållbarhetsarbete - på både kort och lång sikt. Rapporten lyfter fram bland annat en resultatjämförelse i rullande 12-månadersintervall, liksom de nyttoeffekter som återvinningen ger hoppas vi skapa intresse och engagemang och därmed ökat värde för kunden, säger Henrik Modéer, operativ chef för IL Recycling Service.
- Förädlingsrapporten innehåller information om hämtade återvinningsmaterial, vilka förädlingsmetoder som tillämpats, och den klimatnytta som uppnåtts - i form av minskade koldioxidutsläpp. Med andra ord förtydligar innehållet i rapporten hur värdet med återvinningen stiger i och med ökad sorteringsgrad - ju mer man sorterar ut och återvinner desto större miljönytta, säger Elisabeth Lindh, hållbarhetschef på IL Recycling.