– Den tunga trafikens klimatpåverkan har inte minskat i samma takt som personbilarnas, till stor del eftersom regeringen inte har prioriterat lastbilarnas utsläpp. Lastbilsflottan måste bli avsevärt effektivare och snabbare ställa om till förnybara drivmedel som exempelvis etanol, säger Lena Nordgren, biodrivmedelsexpert på SEKAB.
Totalt körde de nästan 80 000 lastbilarna i Sverige 666 000 mil mindre i fjol jämfört med 2013, visar ny statistik från myndigheten Trafikanalys. Enligt SEKAB:s beräkningar innebär det att utsläppen av växthusgaser minskade med 57 000 ton.
Det är dock stor skillnad mellan länen. I Stockholms län har ökade körsträckor gett förhöjda utsläpp med 11 000 ton medan minskade körsträckor i Västra Götaland gett lägre utsläpp med 22 000 ton.
Om den mest klimateffektiva etanolen används i etanolbränslet ED95 skulle Sveriges lastbilar kunna minska klimatutsläppen med 3,4 miljoner ton, eller nästan 90 procent.
– En miljöpremie för lastbilar likt miljöbilspremien skulle kunna vara ett viktigt incitament för att ställa om till förnybara drivmedel. Och genom att använda ED95 i citydistribution kan de problematiska utsläppen av partiklar och kväveoxider minskas, säger Lena Nordgren.
I en enkät som SEKAB har låtit göra uppger åtta av tio riksdagsledamöter att de är för att införa en miljölastbilspremie. Regeringens mål är att fordonsflottan ska vara oberoende av fossila drivmedel år 2030.