23948sdkhjf

Kalltillverkad asfalt för möjlig lägre miljöpåverkan

Kallteknik sägs vara ett effektivt sätt att minska miljöpåverkan jämfört med traditionell varmtillverkning av asfalt.
Metoden innebär lägre koldioxidutsläpp och mindre energiåtgång vid tillverkning och utläggning av asfaltmassor, skriver VTI, Statens Väg- och transportforskningsinstitut i en rapport.

Forskarna har tagit fram en kunskapsöversikt över kalltillverkade asfaltbeläggningar både i Sverige och andra länder i syfte att vidareutveckla kalltekniken som en miljöanpassad asfaltbeläggning.

Kall asfaltteknik har periodvis använts i Sverige, dock endast på lågtrafikerade vägar, både i slit- och bärlagermassor. Användningen har till stor del påverkats av oljepriset när miljöprofilen fortfarande var relativt låg.

För att öka användningen av kall asfalt har emulsioner baserade på hårdare bitumen på senare år, tillverkats för asfaltbeläggningar med högre prestanda. I det här arbetet har kalltillverkade asfaltmassor baserade på hårdare bitumen i bärlagren undersökts på mer högtrafikerade vägar där varmblandad asfalt av tradition används.

Som en del av projektet har flera provsträckor byggt upp, varav några instrumenterats främst med asfalttöjningsgivare för att klarlägga skillnader mellan olika beläggningar och jämföra med varmtillverkade asfaltbeläggningar. Provsträckorna har trafikerats under cirka två år.

Resultaten har visat att beläggningar med kallteknik kan vara ett effektivt sätt att minska miljöpåverkan genom lägre koldioxidutsläpp och energiåtgång vid tillverkning och utläggning av kalltillverkade asfaltmassor. /VTI
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079