23948sdkhjf

Minskat matsvinn hos Fazer

Fazer Food Services har sedan 2015 infört ett mer detaljerat sätt att mäta och utreda orsaker till matsvinn. Den senaste kampanjen visar på 25 procent mindre svinn jämfört med föregående kampanj, vilket motsvarar en minskning på drygt ett ton.
Utöver dagliga mätningar genomförs gästkampanjer i de 200 restaurangerna, och de nya rutinerna ger resultat.

Fazer Food Services har länge gjort regelbundna mätningar av matsvinn med målet att hålla det på en så låg nivå som möjligt. Både det som kommer ifrån köket, så kallat kökssvinn, och gästsvinn, det som lämnas på tallrikarna. Sedan 2015 används mer detaljerade metoder för att på djupet analysera svinnet och skapa en större medvetenhet, samtidigt som det genomförs kampanjer i restaurangerna för att engagera gästerna. I den senaste som genomfördes i maj så minskade matsvinnet med 25 procent jämfört med föregående kampanj.

– Ett av Fazer Food Services miljömål för 2016 är att minska mängden matsvinn med totalt tio gram per portion och under den senaste kampanjen lyckades vi minska med nästan 16 gram per portion och totalt 1,3 ton, säger Jonny Zackrisson, kvalitets- och miljöchef på Fazer Food Services.

Under kampanjen minskade mängden gästsvinn med hela 30 procent. Det är det bästa resultatet i Fazer Food Services historia. Merparten av det som slängs är bikomponenter som till exempel pasta och potatis, vilket även har en mindre miljöpåverkan. Jonny Zackrisson förklarar resultatet med att matsvinn i relation till hållbarhet är något som engagerar både medarbetare och gäster.

– Att mäta matsvinn är inget nytt för oss, men de nya metoderna hjälper oss bli mer medvetna om orsakerna, vilka åtgärder som kan vidtas och hur vi kan engagera våra gäster. Det är tydligt att vårt nya arbetssätt bidrar till fantastiska resultat som ser mycket lovande ut för arbetet med våra miljömål för 2016, avslutar Jonny Zackrisson.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063