Avtalet omfattar SLL:s samtliga förvaltningar, bolag och stiftelser, däribland fastighetsbolaget Locum, Storstockholms lokaltrafik (SL) och Södersjukhuset. Det handlar om närmare 30 olika verksamheter inom landstinget med cirka 43 000 egna anställda.
Genom de interna IT-leverantörerna, SLL IT och Stockholms läns sjukvårdsområde, förfogar man över ungefär 80 000 datorer och skärmar som byts ut i samband med att garantierna upphör.
Inrego ska tillhandahålla tjänster kring återtag och återanvändning av den IT-utrustning som fasas ut, logistiktjänster, dataradering och destruktion av lagringsmedia samt lagerhållning och leverans av nya datorer med tillbehör. Avtalet gäller för datorer, servrar, läsplattor, mobiler, skärmar och skrivare. Samarbetet har redan inletts med flera konkreta projekt.
- Vi är stolta över förtroendet från SLL och ser fram emot att samarbeta för att öka återanvändningen och skapa en hållbar och säker hantering av IT-utrustningen, säger Jonas Karlsson, vd för Inrego.