- Maskroskautschuk lämpar sig utmärkt som råmaterial. Med rätt blandning av den mjuka kautschuken skiljer sig däckens egenskaper inte från våra konventionella däck, vi kan fortsätta göra marknadens säkraste däck men med mindre miljöpåverkan, säger Mattias Palmgren, produktansvarig på Continental Sverige.
Råvaran till däcken kommer från maskrosrötter, men vanlig maskros innehåller inte tillräckligt mycket latex så maskrosen måste därför korsas med kaukasisk maskros, som producerar betydligt mer latexmjölk i sina rötter. En stor fördel med maskrosrötter är att de är betydligt mer väderokänsliga än det traditionella gummit från gummiträdet. Dessutom finns det stora arealer av okultiverade marker som lämpar sig väl för just storskalig maskrosodling. En annan fördel sägs vara att maskrosproduktion kan ske nära befintliga produktionsanläggningar, vilket i sin tur ger mindre miljöpåverkan i form av minskade transportbehov.
- När vårt maskrosprojekt nu snart är i massproduktion tar vi ett stort steg framåt i vår långsiktiga sträven att kunna producera däck till bilar, motorcyklar, cyklar, bussar och lastbilar utan att utnyttja några som helst fossila ämnen i processen, säger Palmgren.
Continental har utvecklat sina nya däck tillsammans med forskare vid Fraunhofer Institut i Aachen. Och man investerar nu 350 miljoner kronor i en ny forskningsanläggning i norra Tyskland.