23948sdkhjf

Mat till välgörenhet istället för i soporna

För ett år sedan sjösatte matkedjan Willys en satsning på att minska matsvinnet i sina butiker. Genom samverkan med lokala hjälporganisationer skulle mat som annars hade slängts istället gå till välgörande ändamål.

Nu har Willys etablerat samarbeten med närmare sextio välgörenhetsorganisationer runt om i landet. Hittills har satsningen lett till att mer än 250 ton mat gått till goda ändamål istället för att hamna i soporna.


Varje år slängs mer än 600 000 ton mat i onödan i Sverige. Den största delen av matsvinnet uppstår i hemmet, men även i livsmedelsbutiker slängs mycket mat som fortfarande går utmärkt att äta, till exempel för att bäst före-datumet närmar sig eller för att varan har något skönhetsfel. Detta har Willys bestämt sig för att ändra på och har satt upp som mål att halvera matsvinnet inom en femårsperiod.


Som en av åtgärderna i kampen mot matsvinnet har Willys inlett samarbeten med välgörenhetsorganisationer, dit butikerna skänker mat som inte längre går att sälja men som fortfarande håller god kvalitet. Antalet samarbetspartners har växt från åtta i början på förra året till närmare sextio idag.


Hittills har satsningen inneburit att drygt 250 ton mat har gått till välgörenhet istället för att hamna i soporna. Man fortsätter nu att arbeta aktivt för att hitta ännu fler samarbetspartners. Målsättningen att hälften av kedjans butiker, ca 75 stycken, ska ha etablerat samarbeten med lokala hjälporganisationer innan året är slut. Exempel på organisationer som är tar emot mat från Willys-butikerna är Frälsningsarmén, Stadsmissionen, Hela Människan och Alsike kloster

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078