Okunnighet om lag på däckåtervinning

| Av Peter Olofsson | Tipsa redaktionen

Två av tre svenskar, 64 procent, vet inte att det är lag på att uttjänta däck ska återvinnas i Sverige. Det visar en ny Sifoundersökning som Svensk Däckåtervinning har låtit genomföra.

Få svenskar känner till att det är lag på att återvinna däck. På frågan ”Är det lag på att uttjänta däck ska återvinnas i Sverige?” svarar 36 procent ”ja”. Hela 56 procent svarar ”vet ej” och 8 procent svarar ”nej”.


– Vi är väldigt bra på att ta hand om utslitna däck i Sverige i dag. Det här är ett väl fungerande återvinningssystem som vi alla kan vara stolta över, säger Fredrik Ardefors, vd för Svensk Däckåtervinning i ett pressmeddelande.


Redan 1994 infördes producentansvar för däck i Sverige. Det innebär att den som säljer däck måste ta ansvar för att de återvinns på ett säkert sätt. I dag lämnar svenskarna fler däck till återvinning än de köper nya varje år från producenter som är anslutna till Svensk Däckåtervinning. Det innebär att återvinningsgraden inom det producentansvar som Svensk Däckåtervinning sköter är över 100 procent.



– Svensk Däckåtervinning ser till att däck fortsätter att göra nytta när de inte längre rullar på vägarna. Genom att samla in däcken och låta materialet användas på nya sätt bidrar vi till att spara på jordens resurser, säger Fredrik Ardefors.


Det mesta materialet i de uttjänta däcken återvinns. Till exempel blir gummit till korn eller större bitar, som bland annat används till allvädersplaner, mjuka lekytor och vattenrening. Därmed minskar behovet av att producera nytt gummi. Det återvunna gummit används också för att göra förbränningen i kraftvärmeverk mer effektiv. Ett annat användningsområde med stor potential är så kallad förlåtande asfalt, där återvunnet däckgummi som blandas i asfalten kan bidra till färre arm- och benbrott vid fall på gångvägar och cykelvägar.


Svensk Däckåtervinning, som inte är vinstdrivande, sköter insamlingen åt alla anslutna företag med hjälp av entreprenören Ragn-Sells. Systemet finansieras genom en avgift som däcktillverkare och importörer betalar till Svensk Däckåtervinning.


Fakta: Däckåtervinning


- Uttjänta däck samlas in för återvinning av Svensk Däckåtervinning AB med hjälp av entreprenören Ragn-Sells.


- Beståndsdelarna i de insamlade däcken separeras. Däckgummi används på nya sätt, vilket minskar behovet av nyproducerat gummi.


- Stål från bland annat dubbdäck smälts ned och används igen.


- Lagen om producentansvar innebär att alla som tillverkar, säljer eller importerar däck yrkesmässigt måste se till att de återvinns på ett ansvarsfullt sätt.


- Det är förbjudet att lägga däck på soptippar inom EU.


Bild: Arkiv



Håll dig uppdaterad med Recycling
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Omvärlden
Här ska plast sorteras som restavfall

"Ju mer vi vet om avfallet desto mer kan vi göra med det"

Johan Hultén analyserar som bäst innehållet i ett tiotal containrar från olika återvinningscentraler i Skåne.

ÅI-synpunkter på regeringsförslag

Öl bryggd på renat avloppsvatten

På fredag är det premiär för PU:REST, Sveriges första öl bryggd på återvunnet vatten.

Omvärlden
Dansk startup gör avfallshantering effektivare

Logiwaste löser avfalls- och tvätthanteringen på Nya Karolinska

På Nya Karolinska är modern teknologi ett signum. Inte minst när det gäller avfalls- och tvätthantering.

Nyhetsbrev

Bioplast bara ett sidospår

Björn Florman, Materialbiblioteket höll i samband med Produktionsmässorna i Jönköping.....

Arkiv

Lyckad miljösanering med grönlutslam

Volvo Cars tar bort engångsartiklar i plast

Omvärlden
Återvunnen asfalt på dansk motorväg

Omvärlden
Mer dansk plast till återvinning

Sydafrikanskt intresse för svensk miljöteknik

PACK@lunch i Malmö lockade storpublik

Stipendium till engagerad komet-ledare

"Laga plast istället för att byta ut"

Förpackningar på stan ska inte bli skräp

De delar resurser, energi och utrustning

170 000 ton koldioxid, 750 ton fosfat och 190 ton svaveldioxid. Det har ett industrinätverk utanför Norrköping besparat miljön årligen genom så kallad industriell symbios.

Forum för cirkulära materialflöden

Sveriges biopannor kan klara omställning till förnybara bränslen

Med tio års energiforskning banar Chalmers nu vägen för en radikal omställning mot förnybara bränslen. Vill se förgasning av biomassa på bred front. ”Vi kan producera förnybart bränsle som motsvarar 10 procent av världens flygbränsle”

Hållbar värme i Lund

Det står nu klart att Lunds kommun kommer att få uppvärmda torg och spårvagnshållplatser – Dessutom handlar det om återvunnen värme, läs om hur det går till här!

Välkomnar nyordning för förpackningar och tidningar

FTI ger avgiftsrabatt på lättåtervunnen plast

Centerförslag löser inte problemet

Torks pappersåtervinning vann

Tork Paper Circle från Essity vann 2018 Amsterdam Innovation Award i kategorin Management, Training Solutions and Related Products på Interclean-mässan i Amsterdam. Produkten vann dessutom Visitor's Choice-utmärkelsen, den blev alltså mässbesökarnas favorit.

Ny hållbarhetschef

Bara vart tredje storbolag cirkulärt

Ragn-Sells säljer konsult- och utbildningsföretag

Internationell marknadsföring av svenska miljöteknikföretag

Erikshjälpen startar e-handel

Debatt
Skala ned renoveringarna

Forskarnytt
Ny metod förbättrar sortering av hushållsavfall

Inför digital pant på plastpåsar

Bygger ny förbehandling för biogas

Robot återvinner iPhone

Forskarnytt
Muterande enzym bryter ner PET

Ministerbesök vid klädåtervinning

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.148