23948sdkhjf

Kampanj för färre påsar

| Av Peter Olofsson | Tipsa redaktionen

Den 1 juni lanseras initiativet One Bag Habit gemensamt av H&M, KappAhl och Lindex. Initiativet vill bidra till minskad konsumtion av påsar och en ökad medvetenhet om påsars negativa miljöpåverkan.

Därför börjar de tre modekedjorna ta betalt för sina påsar och skänker överskottet från denna försäljning till olika ändamål som stöttar hållbar.

One Bag Habit är ett gemensamt initiativ från H&M, KappAhl och Lindex där de anslutna medlemmarna från den 1 juni tar betalt för samtliga påsar i butik. Allt överskott från försäljningen av påsarna kommer gå till ändamål som driver hållbar utveckling inom sociala eller miljörelaterade projekt och varje företag väljer själv var överskottet skänks. Initiativet är ett svar på ett kommande EU-direktiv att minska förbrukningen av plastpåsar.

– Vår ambition med One Bag Habit är att underlätta och snabba på övergången till en mer hållbar konsumtion av påsar. Vi vill öka medvetenheten kring påsars negativa miljöpåverkan och bjuder in fler handlare att ansluta sig till initiativet, säger de tre modekedjorna i ett gemensamt uttalande.

Om One Bag Habit:

H&M, KappAhl och Lindex är initiativtagare och fler företag i detaljhandeln förväntas gå med inom kort. Som deltagare i One Bag Habit förbinder sig medlemmarna att ta betalt för samtliga påsar, kommunicera kring påsars negativa miljöpåverkan och hur påsar kan användas på ett mer hållbart sätt. Företagen förbinder sig även att erbjuda återvinningsbara påsar gjorda av mer hållbara material.

Överskottet från påsförsäljningen ska gå till olika ändamål som driver hållbar utveckling. Varje medlem väljer själv till vilka ändamål och rapporterar om resultatet årligen, på sin hemsida och/eller i sin årsrapport. Till att börja med gäller One Bag Habit i Sverige och modekedjornas gemensamma ambition är att expandera initiativet vidare till övriga marknader.

Kedjornas gemensamma uttalanden om påsar:

Mänskligheten har en viktig hållbarhetsutmaning i att minska förbrukningen av alla sorters påsar. Både plast- och papperspåsar har en negativ inverkan på klimatet. Även när de är gjorda av förnyelsebart material är de mycket energikrävande att tillverka, transportera och återvinna. Det tar 400 år för naturen att bryta ner en plastpåse. Under tiden finfördelas den i små bitar och blir en skadlig ingrediens i näringskedjan för både djur och människor.

Även bomullspåsar är resurskrävande, framförallt i odlingsledet och behöver användas 130-400 gånger för att komma ner i den nivå av miljöpåverkan som plastpåsen ger upphov till. Det behövs helt enkelt färre påsar och fler användningstillfällen. Bäst är att ta med en påse hemifrån istället för att köpa en ny när man handlar. Och göra det till en mer hållbar shoppingrutin som sparar både på jordens resurser och den egna ekonomin. Det ska initiativet One Bag Habit bidra med.

http://www.svenskhandel.se/one-bag-habit



Håll dig uppdaterad med Recycling
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Lokalt biogödsel klart för odling

Matavfallsprojekt gav rekordökning

Lyckat hållbarhetsinitiativ till Göteborg

Process återvinner allt - två anläggningar byggs

Följ oss på LinkedIn!

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas en gång per vecka.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Nytt H&M-koncept även till Sverige

Arkiv

Liten del matsvinn går till behövande

Gifter i återvunnen plast

Organisationer i Europa slår nu larm sedan tester upptäckt gifter i leksaker, håraccessoarer och köksprodukter.

Vill producera 75 000 ton bly

Boliden Bergsöe vill växa kraftigt

Northvolt i samarbete med BMW

Med BMW Group och det belgiska återvinningsföretaget Umicore ska företagen skapa en hållbar värdekedja.

Stockholmskonventionen vill förbjuda PFOA

FN efterlyser globala åtgärder mot perfluoroktansyra (PFOA) och två andra fluorinerade föreningar.

Skånsk rivarfusion

Miljörivarnas expansion fortsätter nu med förvärvet av Lindqvist Sanering och Rivningsfirma i Malmö.

Omvärlden
H&M tar klädvårdskoncept till Norge

Intervjun
ISO-certifierad elektronikåtervinning

Tiptapp överklagar

Slutspurt för nomineringen!

Nu återstår bara en vecka innan nomineringen stänger till Återvinningsgalan.

Produktnyheter
Världens största klipp

Rödbeta blir energi

Orkla Foods skeppar restavfall till Eslövs nya biogasanläggning.

Felsorterat matavfall i Sundsvall

Omvärlden
EU-förslag: 35 % återvunnet i plastflaskor

Byggherrar väljer returpallar

Nu skärper branschföreningen Byggherrarna kraven på återanvändning av de lastpallar som används på byggarbetsplatserna.

Mot trenden: Här minskar avfallet

Ökade avfallsmängder är en trend som återkommer i högkonjunktur. Dock inte överallt, enligt statistiken.

Rekordstort anslag för Klimatklivet 2018

Axfood satsar på mindre plast och ökad hållbarhet

"På sikt kommer fler och fler förpackningar att bytas ut"

FTI-vd lämnar

TipTapp går emot lagens princip

Elmia Avfall & Återvinning 2018
Riva istället för att klippa 

Tiptapp stöter på patrull

Elmia Avfall & Återvinning 2018
Liten sopbil för framtidens stad

Elmia Avfall & Återvinning 2018
Press i saknad storlek

Ät upp först, sortera rätt sen

Båt eller bil, samma återvinningsprocess

Boom för Icas nya klimattjänst

Marksanering
Pengar för sanering av Inre hamnen

Passa på att fixa trasiga saker

Hushållens avfall i siffror

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.168