Kampanj för färre påsar

| Av Peter Olofsson | Tipsa redaktionen

Den 1 juni lanseras initiativet One Bag Habit gemensamt av H&M, KappAhl och Lindex. Initiativet vill bidra till minskad konsumtion av påsar och en ökad medvetenhet om påsars negativa miljöpåverkan.

Därför börjar de tre modekedjorna ta betalt för sina påsar och skänker överskottet från denna försäljning till olika ändamål som stöttar hållbar.

One Bag Habit är ett gemensamt initiativ från H&M, KappAhl och Lindex där de anslutna medlemmarna från den 1 juni tar betalt för samtliga påsar i butik. Allt överskott från försäljningen av påsarna kommer gå till ändamål som driver hållbar utveckling inom sociala eller miljörelaterade projekt och varje företag väljer själv var överskottet skänks. Initiativet är ett svar på ett kommande EU-direktiv att minska förbrukningen av plastpåsar.

– Vår ambition med One Bag Habit är att underlätta och snabba på övergången till en mer hållbar konsumtion av påsar. Vi vill öka medvetenheten kring påsars negativa miljöpåverkan och bjuder in fler handlare att ansluta sig till initiativet, säger de tre modekedjorna i ett gemensamt uttalande.

Om One Bag Habit:

H&M, KappAhl och Lindex är initiativtagare och fler företag i detaljhandeln förväntas gå med inom kort. Som deltagare i One Bag Habit förbinder sig medlemmarna att ta betalt för samtliga påsar, kommunicera kring påsars negativa miljöpåverkan och hur påsar kan användas på ett mer hållbart sätt. Företagen förbinder sig även att erbjuda återvinningsbara påsar gjorda av mer hållbara material.

Överskottet från påsförsäljningen ska gå till olika ändamål som driver hållbar utveckling. Varje medlem väljer själv till vilka ändamål och rapporterar om resultatet årligen, på sin hemsida och/eller i sin årsrapport. Till att börja med gäller One Bag Habit i Sverige och modekedjornas gemensamma ambition är att expandera initiativet vidare till övriga marknader.

Kedjornas gemensamma uttalanden om påsar:

Mänskligheten har en viktig hållbarhetsutmaning i att minska förbrukningen av alla sorters påsar. Både plast- och papperspåsar har en negativ inverkan på klimatet. Även när de är gjorda av förnyelsebart material är de mycket energikrävande att tillverka, transportera och återvinna. Det tar 400 år för naturen att bryta ner en plastpåse. Under tiden finfördelas den i små bitar och blir en skadlig ingrediens i näringskedjan för både djur och människor.

Även bomullspåsar är resurskrävande, framförallt i odlingsledet och behöver användas 130-400 gånger för att komma ner i den nivå av miljöpåverkan som plastpåsen ger upphov till. Det behövs helt enkelt färre påsar och fler användningstillfällen. Bäst är att ta med en påse hemifrån istället för att köpa en ny när man handlar. Och göra det till en mer hållbar shoppingrutin som sparar både på jordens resurser och den egna ekonomin. Det ska initiativet One Bag Habit bidra med.

http://www.svenskhandel.se/one-bag-habit



Håll dig uppdaterad med Recycling
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Projektpengar för utveckling av avfallstjänster

Ny packlösning för minskat matsvinn

Omvärlden
Dansk plastbearbetare köper PET-återvinnare

Okunskap kring asbest på återvinningen

Avfallsförbränning
Energibolag tar ställning i plastfrågan

Inga engångsprodukter av plast. Ett tydligt producentansvar. Styrmedel högt upp i avfallstrappan. Och att fossila utsläpp från plast belastar upphandlare av avfallsbehandlingstjänster. Det är kärnan i Öresundskrafts syn på plastfrågan.

Byggavfall kan återanvändas

Nyhetsbrev

Forskarnytt
Wargön Innovations test- och demoanläggning invigd

Nästan på dagen ett år efter att första spadtaget togs är nu Wargön Innovations test- och demoanläggning invigd.

Arkiv

De investerar i maträddarapp

Nya förordningar kring producentansvar publicerade

I slutet av juni beslutade regeringen som bekant om ett förtydligat producentansvar för förpackningar och tidningar, plus obligatorisk insamling av matavfall. Nu har förordningstexterna publicerats.

Lidl slutar sälja engångsartiklar av plast

Omvärlden
Stor återvinningsaffär i Indien

Årets älvstädning drar igång

1

Kulturkalas med mindre sopor

Idag startar Kulturkalaset i Göteborg. Då invigs också Göteborgs Stads satsning på att avveckla engångsmaterial på evenemang.

Nya ägare och nytt namn för RenoNorden

Omvärlden
Plastavgifter på gång i Frankrike

Omvärlden
Kraxande renhållningsarbetare…

Lågor oroar

SVT rapporterar att boende i Eskilstuna är oroliga över den eldslåga som bildas när metan förbränns på återvinningscentralen Lilla Nyby.

Omvärlden
Nya Zeeland skippar plastpåsar

I Nya Zeeland har premiärminister Jacinda Ardern aviserat att engångsplastpåsar i affärerna under nästa år kommer att fasas ut.

Erhåller investeringsstöd

Eget avfall blir biogas för livsmedelsproducenten

1

Testar skräpätande soptunnor

Idag börjar Sundsvalls kommun att placera ut tio så kallade Bigbellys i staden.

Produktnyheter
Arla minskar CO2 med ny förpackning

Omvärlden
Ecoplast till Borealisfamiljen

Mobilpant och plastavgift efter valet?

Med en dryg månad kvar till valet kommer nu miljöpolitiska förslag från olika håll.

Nu kan man panta påsar med mobilen

Sortera Materials förvärvar MTIB

Stora samhällsvinster med ökad plaståtervinning

”Miljöministern skickar miljardnotan till hushållen”

Produktnyheter
Lanserar helt återvinningsbar kaffekopp

Avfall ökar fortfarande

Obefintliga krav på återvunnet material i kommuners upphandling

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.131