Återvunna däck bra i anläggingskonstruktioner

| Av Redaktionen | Tipsa redaktionen

I en ny VTI-studie konstaterar forskare att återvunnet gummi kan ge fördelar såväl ekonomiskt, som funktionellt och miljömässigt. Utmaningen är att få någon part att ta ansvar för vidareförädling, tillverkning och utförande av konstruktioner och produkter där återvunna däck helt eller delvis utgör råvaran.

Gummi har särskilda egenskaper i förhållande till andra material. När uttjänta däck återvinns kan man få fram olika produkter som till stora delar har kvar sina tekniska egenskaper. Materialet är mjukt, elastiskt, har isolerande och dränerande förmågor samt återfår sin ursprungliga form efter en belastning. Dessutom är det beständigt över tid.

– Egenskaperna kan utnyttjas för att framställa produkter och konstruktioner med unika kvaliteter, till exempel produkter som tål större deformation utan att gå sönder, som dämpar vibrationer och buller eller har renande och stabiliserande förmågor, säger Fredrik Hellman, forskare på VTI.

Läs också: Ende slutkandidaten i kinesisk upphandling

VTI har utrett hur man på ett bättre sätt skulle kunna utnyttja återvunna däck. Studien har fokuserat på olika återvinningsalternativ med hänsyn till utvecklingsmöjligheter, vilka egenskaper som tillförs, miljö- och klimatpåverkan samt möjlig kommersialisering.

Exempel på användningsområden är gummiinblandning i betongprodukter, vägunderbyggnad, utfyllnad samt ersättning av obundna stenmaterial, vibrations- och bullerdämpning av spårbunden trafik, cykel- och gångvägar med grön profil, gummiasfalt, rening av förorenat vatten och för stabilisering av metaller i förorenade massor.

Läs också: Vill se skarpare förslag om mikroplaster

– Det finns stor potential att utveckla anläggningskonstruktioner med återvunnet material. Vi har kunnat konstatera att det finns ekonomiska, tekniska/funktionella, miljö- och klimatmässiga fördelar att vinna, men att det i samtliga fall kräver mer forskning och verifiering, säger Fredrik Hellman.

Ett grundläggande problem är att det handlar om två olika värdekedjor utan naturlig länk; dels utförande av anläggningskonstruktioner och dels återvinning av avfall och restprodukter, vilka har helt olika fokus. För att skapa en länk måste någon part ta på sig rollen med ansvar för vidareförädling, tillverkning och utförande där återvunna däck helt eller till del utgör råvaran.

För att återvinningen ska bli kommersiellt gångbar är det flera viktiga aspekter som måste fastställas kring miljöpåverkan på kort och lång sikt, ekonomi, regelverk, ansvarsförhållanden och hur materialet skall omhändertas när konstruktionen har tjänat ut sin livslängd.

Projektet har fått ekonomiskt stöd inom det strategiska innovationsprogrammet RE:Source som finansieras av Vinnova, Energimyndigheten och Formas, samt från Svensk Däckåtervinning (SDAB) och Ragn-Sells Däckåtervinning.



Håll dig uppdaterad med Recycling
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Omvärlden
”Tråg-till-tråg”-återvinning av PET

Bedöm renoveringens hållbarhetskonsekvenser

Omvärlden
Nya kinesiska importförslag

Bojkottar Black Friday – satsar på second hand

Sopbil brann

Avslutar avtal med RenoNorden

Nyhetsbrev

Återbruk i miniformat

Arkiv

Han blir tf vd i SRV återvinning

Rivstart för insamling av kosmetiskt avfall

Genom ett samarbete mellan skönhetskedjan Kicks och Stockholm Vatten och Avfall har det från första mars 2017 blivit enklare för stockholmarna att göra sig av med gamla skönhetsprodukter på ett miljöriktigt sätt.

Produktnyheter
Innovativ galge visar hållbar kollektion

KappAhl har tillsammans med Ekoligens AB tagit fram innovativa galgar producerade av återvunnet papper.

Omvärlden
Forskning om återvinning av näringsämnen

Omvärlden
Milljömässa lockade fler

Återvunnen kantsten i miljöanpassad asfalt

I danska Kolding har lagren av begagnad kantsten nått allt mer besvärande höjder. Därför har kommunen tillsammans med NCC använt de överblivna kantstenarna som beståndsdel i den asfalt som använts vid beläggningsarbeten i Christiansfeld, en tätort med på Unescos lista över världsarv.

Två materialåtervinningsmål uppfylldes inte 2016

Under 2016 sattes runt 1,3 miljoner ton förpackningar på den svenska marknaden. Sextionio procent materialåtervanns.

Inkludera renhållningspersonal i blåljusutredning

Avfall Sverige föreslår i en skrivelse till Blåljusutredningen att utredningen även ska gälla renhållningspersonal.

Nytt finskt förpackningsmaterial tar storslam

Sista chansen nominera till Återvinningsgalan!

Snart dags för Recyclingdagen

Textilsortering får ministerbesök

Strikt sophämtning i skärgården

Med tre färjor och åtta lastbilar ser Vrångö Transport till att renhållningen i Göteborgs södra skärgård fungerar som den ska. – Vi samlar verkligen in ALLT.

Åke Rosén fick Hederspris i SKAPA

Firar 20 år i delningsekonomin

Lidköping Energi fortsätter förbränna hushållsavfall

Projekt som minskar avfall får 40 miljoner

Dödsolycka får rättsligt efterspel

Forskarnytt
Process återvinner både bomull och polyester

Slutsuget på Mosebacke

Rekord i återvinning av restprodukter

Underjordiskt sopsystem i Täby

Bolags hållbarhetsmål kortsiktiga

Samlade dr-reklam – i 27 år

Romson till IVL

Pengar till BT Kemisanering

ÅI om skatt på avfallsförbränning

Förbränningsskatt föreslås, trots nackdelar

Axfood gör fortsatta förpackningsändringar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.178