Strikt sophämtning i skärgården

| Av Ulrika Andersson | Tipsa redaktionen

Med tre färjor och åtta lastbilar ser Vrångö Transport till att renhållningen i Göteborgs södra skärgård fungerar som den ska. – Vi samlar verkligen in ALLT.

Göteborg. Vrångö Transport sköter renhållningen i Göteborgs södra skärgård, totalt 16 sommaröar och sex vinteröar.

Läs också: De blir ny entreprenör för sophämtning i östra Västmanland

– Vi samlar verkligen in ALLT, ute i skärgården får man inte ens elda upp sitt eget trädgårdsavfall, det ska vara rent och det är vi bara glada för, säger Roland Sjöberg.

Han bor själv ute i havsbandet, på Vrångö där han är född. Där bor också hans två söner, Martin och Magnus Sjöberg som numera äger firman.

– Vi hämtar alla sopor och sköter också transporterna för alla typer av återvinning, säger Magnus Sjöberg, som basar för företagets renhållningsdel.

Vrångö Transport har också entreprenad på att hämta avfall från de kryssningsfartyg som är för stora för att nå land.

Läs också: Tar över sophämtning i Västerås

– De mindre kan få landkontakt, de större måste gå till Arendal, då åker vi dit och hämtar sopor, säger Roland Sjöberg.

Renhållningen har förändrats en hel del sedan mitten av 1990-talet, då företaget kammade hem kontraktet. Allt mer material ska sorteras och återvinnas.

– Då var det bara glas, tidningar och kylskåp, nu är det rent skrot, rent trä, elektronik...

– Det har utvecklats väldigt mycket och vi har fått skaffa nya maskiner efterhand, säger Magnus Sjöberg.

Läs också: De blir ny entreprenör för sophämtning

Sopor och återvunnet material körs till företagets anläggning på Styrsö, där komprimeras avfallet innan det fraktas vidare in till Göteborg.

– Vi samarbetar med Renova, det känns tryggt men konkurrensen är stenhård, säger Roland Sjöberg.

Tre bilfärjor, Amanda, från 2008, Annalord från tidigt 2000-tal och Sylveia, från 1995, sköter transporterna.

Amanda är 40 meter lång, cirka tio meter bred och lastar cirka 200 ton, Sylveia är 28 meter lång, åtta meter bred och lastar cirka 100 ton och Annalord är 37 meter lång, nio meter bred och lastar cirka 150 ton.

Läs också: 50 framgångsrika år

Färjorna går normalt i skytteltrafik, just den här dagen ligger dock Amanda inne för service och Magnus Sjöberg har därför sett till att ta dit all tänkbar service.

– Det gäller att passa på när man för en gångs skulle ligger inne.

I maskinparken ingår också åtta lastbilar, lastväxlare och renhållningsbilar.

Vädret är en faktor att räkna med i skärgården, hårda vindar kan ge högt eller långt vatten, något som har betydelse när man vill komma i land med sopbilarna.

Läs också: Liselotte Lööf kommenterar sopproblem

– Vi kan trimma färjorna så att de lyfts upp eller trycks ned, då kan lastbilarna komma iland, säger Roland Sjöberg.

Extremt väder förekommer, men som tur är inte så ofta.

– Vi fick köra på isen med lastbilarna något år på 1980-talet, det var så mycket is att hela skärgårdstrafiken ställdes in så vi hade inget annat val, säger Roland Sjöberg.

Numera är vintrarna relativt isfria och färjorna går i ett, en normal arbetsdag är 06 till 16 men för bröderna Sjöberg blir det oftast ännu längre dagar

– Vi börjar normalt klockan fem från Vrångö och sen jobbar vi på till dess att vi är färdiga, säger Magnus Sjöberg.

Mer läsning finns! Läs till exempel om hur Roland Sjöberg baxade ut en traktor till ön 1967 och blev entreprenör på kuppen, och om hur  Martin Sjöberg basar för hela företaget från grävmaskinshytten ute på Vrångö.

———————————————————————————————

Entreprenadbranschens egen tidning!

Följ oss på Facebook, Instagram, Twitter och Youtube

Mer om: Sophämtning


Håll dig uppdaterad med Recycling
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar

Mest läst

Startsidan just nu

Sommarledigt!

Nomineringen öppen!

Nu öppnar vi för nomineringar till Återvinningsgalan!

Stora samhällsvinster med ökad plaståtervinning

Återvunna korkar blir kabeltrummor

”Miljöministern skickar miljardnotan till hushållen”

Avfall Sverige välkomnar förordningsändring

Nyhetsbrev

Regeringsbeslut: Mer tillgänglig källsortering nära hemmet

Regeringen har idag beslutat om förordningsändringar om producentansvaren för förpackningar och returpapper samt kommunernas insamling av matavfall. Detta ska leda till enklare, mer lättillgängliga och rationella insamlingssystem för hushållen.

Arkiv

Paket för cirkulär ekonomi snart lag

I måndags antog Europeiska rådet slutsatserna för att förverkliga EU:s handlingsplan för cirkulär ekonomi.

Ragn-Sells koncernchef talar vid FN-konferens

Intresset att återanvända ökar kraftigt

Omvärlden
Stål starkt i återvinningen

Stålförpackningar återvinns i allt högre utsträckning i Europa.

Hyr plasten i stället för att köpa den

Tuffa kritiken: "Kan inte anses hålla tillräcklig kvalitet"

Regeringens återvinningsförslag i blåsväder.

Produktnyheter
Renar allt vatten med patenterad metod

EU ger klartecken för tallolja

Eu ger grönt ljus för tallolja som förnyelsebart drivmedel, men fasar ut palmoljan till 2030.

FTI sågar regeringsförslaget efter faktagranskning

Presenterar ett alternativt förslag, med uppmaning till miljöministern.

Först med 1 miljard helt förnybara förpackningar

Produktnyheter
Lanserar helt återvinningsbar kaffekopp

Sjösätter sorteringskit för båt

Absolut Vodka i cirkulär ekonomi

Gemensamma processer genererar biovätgas, protein och bioplast

I MultiBio blir avfall från massa- och pappersbruk till produkter som samhället efterfrågar. 

Avfall ökar fortfarande

LignoCity ger Sverige försprång inom bioekonomi

Testbädden LignoCity har visat hur lignin kan användas. Nu görs en ny satsning som ska vidareutveckla LignoCity och hjälpa startups samt små och medelstora företag att utveckla nya ligninbaserade och koldioxidsnåla lösningar.

Obefintliga krav på återvunnet material i kommuners upphandling

Ragn-Sells säljer polsk verksamhet

Forskarnytt
Forskning kring drivmedel från uttjänta däck

Utredning om svensk biogas

Avgift för plastpåsar en succé

H&M:s kunder köper färre påsar

Stöd till riskavfallsbehållare av biokomposit

ÅI-synpunkter på regeringsförslag

Volvo Cars tar bort engångsartiklar i plast

Omvärlden
Återvunnen asfalt på dansk motorväg

"Laga plast istället för att byta ut"

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.12