Strikt sophämtning i skärgården

| Av Ulrika Andersson | Tipsa redaktionen

Med tre färjor och åtta lastbilar ser Vrångö Transport till att renhållningen i Göteborgs södra skärgård fungerar som den ska. – Vi samlar verkligen in ALLT.

Göteborg. Vrångö Transport sköter renhållningen i Göteborgs södra skärgård, totalt 16 sommaröar och sex vinteröar.

Läs också: De blir ny entreprenör för sophämtning i östra Västmanland

– Vi samlar verkligen in ALLT, ute i skärgården får man inte ens elda upp sitt eget trädgårdsavfall, det ska vara rent och det är vi bara glada för, säger Roland Sjöberg.

Han bor själv ute i havsbandet, på Vrångö där han är född. Där bor också hans två söner, Martin och Magnus Sjöberg som numera äger firman.

– Vi hämtar alla sopor och sköter också transporterna för alla typer av återvinning, säger Magnus Sjöberg, som basar för företagets renhållningsdel.

Vrångö Transport har också entreprenad på att hämta avfall från de kryssningsfartyg som är för stora för att nå land.

Läs också: Tar över sophämtning i Västerås

– De mindre kan få landkontakt, de större måste gå till Arendal, då åker vi dit och hämtar sopor, säger Roland Sjöberg.

Renhållningen har förändrats en hel del sedan mitten av 1990-talet, då företaget kammade hem kontraktet. Allt mer material ska sorteras och återvinnas.

– Då var det bara glas, tidningar och kylskåp, nu är det rent skrot, rent trä, elektronik...

– Det har utvecklats väldigt mycket och vi har fått skaffa nya maskiner efterhand, säger Magnus Sjöberg.

Läs också: De blir ny entreprenör för sophämtning

Sopor och återvunnet material körs till företagets anläggning på Styrsö, där komprimeras avfallet innan det fraktas vidare in till Göteborg.

– Vi samarbetar med Renova, det känns tryggt men konkurrensen är stenhård, säger Roland Sjöberg.

Tre bilfärjor, Amanda, från 2008, Annalord från tidigt 2000-tal och Sylveia, från 1995, sköter transporterna.

Amanda är 40 meter lång, cirka tio meter bred och lastar cirka 200 ton, Sylveia är 28 meter lång, åtta meter bred och lastar cirka 100 ton och Annalord är 37 meter lång, nio meter bred och lastar cirka 150 ton.

Läs också: 50 framgångsrika år

Färjorna går normalt i skytteltrafik, just den här dagen ligger dock Amanda inne för service och Magnus Sjöberg har därför sett till att ta dit all tänkbar service.

– Det gäller att passa på när man för en gångs skulle ligger inne.

I maskinparken ingår också åtta lastbilar, lastväxlare och renhållningsbilar.

Vädret är en faktor att räkna med i skärgården, hårda vindar kan ge högt eller långt vatten, något som har betydelse när man vill komma i land med sopbilarna.

Läs också: Liselotte Lööf kommenterar sopproblem

– Vi kan trimma färjorna så att de lyfts upp eller trycks ned, då kan lastbilarna komma iland, säger Roland Sjöberg.

Extremt väder förekommer, men som tur är inte så ofta.

– Vi fick köra på isen med lastbilarna något år på 1980-talet, det var så mycket is att hela skärgårdstrafiken ställdes in så vi hade inget annat val, säger Roland Sjöberg.

Numera är vintrarna relativt isfria och färjorna går i ett, en normal arbetsdag är 06 till 16 men för bröderna Sjöberg blir det oftast ännu längre dagar

– Vi börjar normalt klockan fem från Vrångö och sen jobbar vi på till dess att vi är färdiga, säger Magnus Sjöberg.

Mer läsning finns! Läs till exempel om hur Roland Sjöberg baxade ut en traktor till ön 1967 och blev entreprenör på kuppen, och om hur  Martin Sjöberg basar för hela företaget från grävmaskinshytten ute på Vrångö.

———————————————————————————————

Entreprenadbranschens egen tidning!

Följ oss på Facebook, Instagram, Twitter och Youtube

Mer om: Sophämtning


Håll dig uppdaterad med Recycling
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Framtidens sopbil

Framtidens sopbilar blir mindre, flexiblare och kan köra helt på el.

Order på skydd mot radioaktivt avfall

De är bäst i återvinningsapp

Produktnyheter
Miljöanpassat granulat för konstgräsplaner

Fler bioraffinaderier höjer inte pris på råvaran

Trots att antalet bioraffinaderier blir fler behöver det inte betyda att priset på bioråvara pressas upp, visar ny forskning.

Nyhetsbrev

Hemköp hakar på påstrend

Arkiv

Fokus på plaståtervinning i Oslo

Återvinningsmaskiner i medvind

1

Kanin fimpade nedskräpning…..

I våras genomfördes ett nudgingprojekt för att minska nedskräpning av fimpar på hållplatser i Ystad, Trelleborg och Lund.

Regnkläder som tar ansvar

Tretorn är välkänt för sina regnkläder och gummistövlar. De senaste åren har man satsat på en tydlig miljöprofil, med en allt högre andel återvunna material i produkterna. Specialkollektioner som regnjackor av insamlade spökgarn från havet och nu senast en nedbrytbar regnjacka är exempel som inryms under konceptnamnet Eco Essentials.

Dags för branschen att samlas igen

Nya system krävs för att delning ska växa

Konsumtionen är en av de stora utmaningarna för att nå målen i Agenda 2030. Intresset för delningstjänster växer både i Sverige och internationellt, men än så länge är initiativen få och små i kommunerna visar en kartläggning som IVL Svenska Miljöinstitutet och Avfall Sverige gjort.

Miljösatsning ger resultat

Produktnyheter
Mobil förkross på turné

Återvinning av 3D-printmaterial

I takt med att 3D-printing snabbt växer, har också funderingar kring återvinning av 3D-printmaterial ökat. Chalmers Industriteknik har till exempel samarbetat med landets enda tillverkare av 3D-filament i ett projekt för att få fram en lämplig modell för återvinning av materialet.

Tankar kring nya förpackningsförordningen

Stor potential för ökad plaståtervinning

Ett viktigt verktyg för en hållbar plastanvändning nu och i framtiden är att öka materialåtervinningen av plast. Naturvårdsverket har därför givit IVL i uppdrag att utreda potentialen för ökad materialåtervinning av plast i Sverige baserat på parametrarna ekonomi, tillgång, klimateffekt och förekomst av farliga ämnen. En rapport om detta är nu klar.

Forskarnytt
Restprodukter blir grön olja

Ny teknik ska göra rester från skogen till biobränsle.

Kemikalieskatten - ”en pyrrhusseger”

Dags att sanera förorenad bangård

Konsten att ratta en sopbil

En vanlig dag på jobbet för en sopbilsförare? Inte den här gången…. UPPDATERAD med ljudklipp!

Produktnyheter
Ståpåse anpassad för återvinning

Forskarnytt
Vinster när restprodukter behandlar gruvavfall

Klimatkompenserad återvinning

Återvinning är bra för miljön, det vet alla. Vad man i allmänhet kanske inte tänker på är att återvinningsåtgärderna i sig innebär en miljöbelastning i form av koldioxidutsläpp.

Återbruk blir mötestema

Forskarnytt
Stor textilåtervinning invigd

Lättare handla kläder miljömedvetet

Två miljoner till skrotning av fritidsbåtar

Bryggeri sluter upp bakom plaststrategi

1

Forskarnytt
Hjul kan ersätta avfallstrappan

Avfall Sverige i delegationen för cirkulär ekonomi

Nya miljövillkor för avfallsbehandling

De är först med bröd i returlådor

Forskarnytt
Neste siktar på plastavfall som råvara

Pantrekord efter sommarvärmen

Omvärlden
Skatt på plastförpackningar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.205