Strikt sophämtning i skärgården

| Av Ulrika Andersson | Tipsa redaktionen

Med tre färjor och åtta lastbilar ser Vrångö Transport till att renhållningen i Göteborgs södra skärgård fungerar som den ska. – Vi samlar verkligen in ALLT.

Göteborg. Vrångö Transport sköter renhållningen i Göteborgs södra skärgård, totalt 16 sommaröar och sex vinteröar.

– Vi samlar verkligen in ALLT, ute i skärgården får man inte ens elda upp sitt eget trädgårdsavfall, det ska vara rent och det är vi bara glada för, säger Roland Sjöberg.

Han bor själv ute i havsbandet, på Vrångö där han är född. Där bor också hans två söner, Martin och Magnus Sjöberg som numera äger firman.

– Vi hämtar alla sopor och sköter också transporterna för alla typer av återvinning, säger Magnus Sjöberg, som basar för företagets renhållningsdel.

Vrångö Transport har också entreprenad på att hämta avfall från de kryssningsfartyg som är för stora för att nå land.

– De mindre kan få landkontakt, de större måste gå till Arendal, då åker vi dit och hämtar sopor, säger Roland Sjöberg.

Renhållningen har förändrats en hel del sedan mitten av 1990-talet, då företaget kammade hem kontraktet. Allt mer material ska sorteras och återvinnas.

Läs också: Nya sopproblem i Stockholm

– Då var det bara glas, tidningar och kylskåp, nu är det rent skrot, rent trä, elektronik...

– Det har utvecklats väldigt mycket och vi har fått skaffa nya maskiner efterhand, säger Magnus Sjöberg.

Sopor och återvunnet material körs till företagets anläggning på Styrsö, där komprimeras avfallet innan det fraktas vidare in till Göteborg.

– Vi samarbetar med Renova, det känns tryggt men konkurrensen är stenhård, säger Roland Sjöberg.

Tre bilfärjor, Amanda, från 2008, Annalord från tidigt 2000-tal och Sylveia, från 1995, sköter transporterna.

Amanda är 40 meter lång, cirka tio meter bred och lastar cirka 200 ton, Sylveia är 28 meter lång, åtta meter bred och lastar cirka 100 ton och Annalord är 37 meter lång, nio meter bred och lastar cirka 150 ton.

Läs också: Liselotte Lööf kommenterar sopproblem

Färjorna går normalt i skytteltrafik, just den här dagen ligger dock Amanda inne för service och Magnus Sjöberg har därför sett till att ta dit all tänkbar service.

– Det gäller att passa på när man för en gångs skulle ligger inne.

I maskinparken ingår också åtta lastbilar, lastväxlare och renhållningsbilar.

Vädret är en faktor att räkna med i skärgården, hårda vindar kan ge högt eller långt vatten, något som har betydelse när man vill komma i land med sopbilarna.

– Vi kan trimma färjorna så att de lyfts upp eller trycks ned, då kan lastbilarna komma iland, säger Roland Sjöberg.

Extremt väder förekommer, men som tur är inte så ofta.

– Vi fick köra på isen med lastbilarna något år på 1980-talet, det var så mycket is att hela skärgårdstrafiken ställdes in så vi hade inget annat val, säger Roland Sjöberg.

Numera är vintrarna relativt isfria och färjorna går i ett, en normal arbetsdag är 06 till 16 men för bröderna Sjöberg blir det oftast ännu längre dagar

– Vi börjar normalt klockan fem från Vrångö och sen jobbar vi på till dess att vi är färdiga, säger Magnus Sjöberg.

Mer läsning finns! Läs till exempel om hur Roland Sjöberg baxade ut en traktor till ön 1967 och blev entreprenör på kuppen, och om hur  Martin Sjöberg basar för hela företaget från grävmaskinshytten ute på Vrångö.

———————————————————————————————

Entreprenadbranschens egen tidning!

Följ oss på Facebook, Instagram, Twitter och Youtube

Mer om: Sophämtning


Håll dig uppdaterad med Recycling
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Omvärlden
”Tråg-till-tråg”-återvinning av PET

Bedöm renoveringens hållbarhetskonsekvenser

Omvärlden
Nya kinesiska importförslag

Bojkottar Black Friday – satsar på second hand

Sopbil brann

Avslutar avtal med RenoNorden

Nyhetsbrev

Återbruk i miniformat

Arkiv

Han blir tf vd i SRV återvinning

Rivstart för insamling av kosmetiskt avfall

Genom ett samarbete mellan skönhetskedjan Kicks och Stockholm Vatten och Avfall har det från första mars 2017 blivit enklare för stockholmarna att göra sig av med gamla skönhetsprodukter på ett miljöriktigt sätt.

Produktnyheter
Innovativ galge visar hållbar kollektion

KappAhl har tillsammans med Ekoligens AB tagit fram innovativa galgar producerade av återvunnet papper.

Omvärlden
Forskning om återvinning av näringsämnen

Omvärlden
Milljömässa lockade fler

Återvunnen kantsten i miljöanpassad asfalt

I danska Kolding har lagren av begagnad kantsten nått allt mer besvärande höjder. Därför har kommunen tillsammans med NCC använt de överblivna kantstenarna som beståndsdel i den asfalt som använts vid beläggningsarbeten i Christiansfeld, en tätort med på Unescos lista över världsarv.

Två materialåtervinningsmål uppfylldes inte 2016

Under 2016 sattes runt 1,3 miljoner ton förpackningar på den svenska marknaden. Sextionio procent materialåtervanns.

Inkludera renhållningspersonal i blåljusutredning

Avfall Sverige föreslår i en skrivelse till Blåljusutredningen att utredningen även ska gälla renhållningspersonal.

Nytt finskt förpackningsmaterial tar storslam

Sista chansen nominera till Återvinningsgalan!

Snart dags för Recyclingdagen

Textilsortering får ministerbesök

Strikt sophämtning i skärgården

Med tre färjor och åtta lastbilar ser Vrångö Transport till att renhållningen i Göteborgs södra skärgård fungerar som den ska. – Vi samlar verkligen in ALLT.

Åke Rosén fick Hederspris i SKAPA

Firar 20 år i delningsekonomin

Lidköping Energi fortsätter förbränna hushållsavfall

Projekt som minskar avfall får 40 miljoner

Dödsolycka får rättsligt efterspel

Forskarnytt
Process återvinner både bomull och polyester

Slutsuget på Mosebacke

Rekord i återvinning av restprodukter

Underjordiskt sopsystem i Täby

Bolags hållbarhetsmål kortsiktiga

Samlade dr-reklam – i 27 år

Romson till IVL

Pengar till BT Kemisanering

ÅI om skatt på avfallsförbränning

Förbränningsskatt föreslås, trots nackdelar

Axfood gör fortsatta förpackningsändringar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.092