Strikt sophämtning i skärgården

| Av Ulrika Andersson | Tipsa redaktionen

Med tre färjor och åtta lastbilar ser Vrångö Transport till att renhållningen i Göteborgs södra skärgård fungerar som den ska. – Vi samlar verkligen in ALLT.

Göteborg. Vrångö Transport sköter renhållningen i Göteborgs södra skärgård, totalt 16 sommaröar och sex vinteröar.

– Vi samlar verkligen in ALLT, ute i skärgården får man inte ens elda upp sitt eget trädgårdsavfall, det ska vara rent och det är vi bara glada för, säger Roland Sjöberg.

Han bor själv ute i havsbandet, på Vrångö där han är född. Där bor också hans två söner, Martin och Magnus Sjöberg som numera äger firman.

– Vi hämtar alla sopor och sköter också transporterna för alla typer av återvinning, säger Magnus Sjöberg, som basar för företagets renhållningsdel.

Vrångö Transport har också entreprenad på att hämta avfall från de kryssningsfartyg som är för stora för att nå land.

– De mindre kan få landkontakt, de större måste gå till Arendal, då åker vi dit och hämtar sopor, säger Roland Sjöberg.

Renhållningen har förändrats en hel del sedan mitten av 1990-talet, då företaget kammade hem kontraktet. Allt mer material ska sorteras och återvinnas.

Läs också: 50 framgångsrika år

– Då var det bara glas, tidningar och kylskåp, nu är det rent skrot, rent trä, elektronik...

– Det har utvecklats väldigt mycket och vi har fått skaffa nya maskiner efterhand, säger Magnus Sjöberg.

Sopor och återvunnet material körs till företagets anläggning på Styrsö, där komprimeras avfallet innan det fraktas vidare in till Göteborg.

– Vi samarbetar med Renova, det känns tryggt men konkurrensen är stenhård, säger Roland Sjöberg.

Tre bilfärjor, Amanda, från 2008, Annalord från tidigt 2000-tal och Sylveia, från 1995, sköter transporterna.

Amanda är 40 meter lång, cirka tio meter bred och lastar cirka 200 ton, Sylveia är 28 meter lång, åtta meter bred och lastar cirka 100 ton och Annalord är 37 meter lång, nio meter bred och lastar cirka 150 ton.

Läs också: De blir ny entreprenör för sophämtning

Färjorna går normalt i skytteltrafik, just den här dagen ligger dock Amanda inne för service och Magnus Sjöberg har därför sett till att ta dit all tänkbar service.

– Det gäller att passa på när man för en gångs skulle ligger inne.

I maskinparken ingår också åtta lastbilar, lastväxlare och renhållningsbilar.

Vädret är en faktor att räkna med i skärgården, hårda vindar kan ge högt eller långt vatten, något som har betydelse när man vill komma i land med sopbilarna.

– Vi kan trimma färjorna så att de lyfts upp eller trycks ned, då kan lastbilarna komma iland, säger Roland Sjöberg.

Extremt väder förekommer, men som tur är inte så ofta.

– Vi fick köra på isen med lastbilarna något år på 1980-talet, det var så mycket is att hela skärgårdstrafiken ställdes in så vi hade inget annat val, säger Roland Sjöberg.

Numera är vintrarna relativt isfria och färjorna går i ett, en normal arbetsdag är 06 till 16 men för bröderna Sjöberg blir det oftast ännu längre dagar

– Vi börjar normalt klockan fem från Vrångö och sen jobbar vi på till dess att vi är färdiga, säger Magnus Sjöberg.

Mer läsning finns! Läs till exempel om hur Roland Sjöberg baxade ut en traktor till ön 1967 och blev entreprenör på kuppen, och om hur  Martin Sjöberg basar för hela företaget från grävmaskinshytten ute på Vrångö.

———————————————————————————————

Entreprenadbranschens egen tidning!

Följ oss på Facebook, Instagram, Twitter och Youtube

Mer om: Sophämtning


Håll dig uppdaterad med Recycling
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Bättre återvinning kan ge miljardvinster

Genom att sätt fokus på materialens värde i stället för volymer kan svensk industri tjäna miljarder, samtidigt som miljön skulle tjäna på mindre behov av nya material. Det framgick när rapporten ”Ett värdebeständigt svenskt materialsystem” presenterades vid ett seminarium i Stockholm.

Kaffeslatten är matsvinn

En kopp kaffe per person hälls ner i slasken varje dag.

Kontrollerad glasåtervinning gör miljön till vinnare

Färre transporter, minskade utsläpp och fräschare återvinningsstationer. Det är några av de fördelar som utlovas med hjälp av de nivåmätare som i ungefär ett års tid funnits utplacerade på återvinningsbehållare för glas runt om i landet.

Storsatsning på återvinning av plast

En stor plastanläggning som återvinner all plast från förpackningar, sätts i drift nästa år. Runt 110 000 ton plast kommer att kunna återvinnas från svenska konsumenter.

Forskarnytt
Så kan matsvinn minskas

Minska matsvinnet- drick mer öl

Nyhetsbrev

EU ger tummen upp för massaved och tallolja som biobränsle men begränsar grödbaserat

Tallolja och massaved räknas som förnybart biobränsle efter omröstning i EU-parlamentet, till glädje för anhängare av skogsråvara. Grödebaserade drivmedel fryses dock på 2017 års nivå.

Arkiv

Upprop för cirkulär ekonomi

Miljarder att tjäna på att cirkulera material

Sverige förlorar minst 42 miljarder kronor varje år. Det är budskapet i en ny forskningsrapport som visar att stora ekonomiska värden går förlorade genom att utslitna material och produkter inte tas till vara resurseffektivt.

De vann Pantameras miljötävling

Europeisk plastindustri vill återvinna 50 %

Omvärlden
Iceland fimpar plast på emv

EUs plaststrategi presenterad

Omvärlden
Plaststrategi kan ge svenska investeringar

Hemköps e-handel ska återvinna kassar

De blir ny entreprenör för sophämtning

VafabMiljö har som nybildat kommunalförbund genomfört sin första upphandling för insamling av hushållsavfall.

Skänkte fyra ton matvaror

En vecka kvar!

Forskarnytt
Matavfall blir djurfoder, tack vare larver

Omvärlden
Mer plast materialåtervinns än deponeras

För första gången har mer plastavfall materialåtervunnits än deponerats, visar ny europeisk statistik.

Forskarnytt
Forskningsagenda för fortsatt utveckling av bioekonomin

Stora miljövinster med att renovera växellådor

Industriellt kretsloppstänkande med renovering av fordonskomponenter blir allt viktigare för världens biltillverkare som prioriterar en cirkulär ekonomi med stort fokus på miljön.

Säkerhetssatsning minskar arbetsplatsolyckor drastiskt

Han leder nationell kommitté för klimatforskning

Julskinkan underpresterade

1

Forskarnytt
Yoghurt blir flygbränsle

Internationell däcktillverkare köper återvunnen kimrök

Förlaget byter namn

Forskarnytt
Sensorer ska göra sophanteringen mer klimatsmart

Digital marknadsplats ska revolutionera klädkonsumtion

Stororder till Stena

Kommuner vill minska plastens klimatpåverkan

Produktnyheter
Miljömärkta inköp med Svanenmärkt penna

Lanserar mobil sopsug

Raket exploderar vid sopsortering

Ny priskategori på Återvinningsgalan!

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.259