23948sdkhjf

Återvunnen kantsten i miljöanpassad asfalt

I danska Kolding har lagren av begagnad kantsten nått allt mer besvärande höjder. Därför har kommunen tillsammans med NCC använt de överblivna kantstenarna som beståndsdel i den asfalt som använts vid beläggningsarbeten i Christiansfeld, en tätort med på Unescos lista över världsarv.

De senaste 50 åren har mängder med kantsten rivits bort i samband med förnyelsearbeten i Kolding kommun. Stenarna som huvudsakligen består av granit av bra kvalitet har delvis återanvänts i samband med underhåll av vägar och gator i kommunen. Trots det återstod stora mängder av trasiga eller delade stenar som det varit svårt att hitta direkt avsättning för. Men nu har problemet med de stora stenhögarna lösts en gång för alla.

Tillfället öppnade sig i samband med en renovering av den äldre delen av Christiansfeld, en tätort som finns uppsatt på Unescos lista över världsarv. Grunden till staden lades i början av 1770-talet av nederländska herrnhutare som bjöds in av kung Kristian VII som bland annat fattat tycke för den nederländska staden Zeist som till stor del präglats av den frikyrkliga rörelsens id’eer och tankar.

Christiansfeld byggdes upp, enligt herrnhuternas mönsterplan, med raka huvudgator kantade av lindar och med tvärgator i rät vinkel, ett kvadratiskt torg i centrum och enhetlig arkitektur.

En av de platser som prioriterats vid renoveringen är Genforeningspladsen, vid infarten till Christiansfelds centrum. Dels har ett mål varit att göra platsen betydligt mer trivsam än tidigare, dels passar kommunen samtidigt på att skapa avrinningsmöjligheter för att minska risken för översvämningar i stadskärnan i samband med häftiga regnväder.

Ytterligare en åtgärd har varit att skapa en asfalterad parkeringsplats och här passar samarbetet med NCC Industrys asfaltverksamhet som hand i handske. Genom att krossa det befintliga lagret av kantsten förvandlas det befintliga stenavfallet till en värdefull råvara som bidrar till en slistark asfalt. Ytterligare en väsentlig insats för miljön är att asfalten tillverkas vid en låg temperatur som sänker utsläppen av koldioxid.

Genom att sänka asfaltmassans temperatur med 20-30 grader är bedömningen att utsläppen av koldioxid minskar med cirka 3,5 kg per producerad ton asfalt jämfört med konventionell tillverkning. Till det kommer en energibesparing kring 25 procent.

– Projektet passar riktigt bra till vår egen målsättning om största möjliga återanvändning av material vid produktion av asfalt. Det är också glädjande att fler danska kommuner ser vinsterna med att tänka i miljöanpassade lösningar, säger Leif Esager, marknadschef för NCC Industrys asfaltverksamhet.

Även kommunens företrädare är nöjda med resultatet.

– Genom att använda vår egen gamla kantsten utnyttjar vi resurserna mest effektivt och sluter ringen även med avseende på hållbarhet, säger Rasmus Bonde, vägingenjör i Koldings kommun.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078