23948sdkhjf

Hyresgäster ökade sopsortering kraftigt

Bostads AB Poseidons kör en halvårskampanj kallad ”Sortera matresten, sortera allt förresten”. Kampanjen har fått en rivstart…

- Under oktober månad berättade vi i trapphus, miljörum och på hemsidan VAR, HUR och VARFÖR man ska sortera sina matrester. Det gav resultat, kan man säga. 7 av våra 8 distrikt i stan har redan i inledningsmånaden ökat utsorteringen av sitt matavfall. Hela bolaget med 27 000 hushåll ökade med + 2,6 %, och 5 lag är redan uppe i över 50 % utsorterat matavfall, berättar Terese Svensson som är kretsloppscontroller på Bostads AB Poseidon och projektledare för kampanjen.

Det Poseidon gjort är att skapa 74 områdeslag med cirka 400 hushåll i varje lag, där ökningen av det sorterade matavfallet från 1 november 2017 fram till 1 maj 2018 belönas. Målet är att skapa goda sopsorteringsvanor och öka med 10 procentenheter, eller ännu bättre, nå 50 % sorterat matavfall som ju är Göteborgs mål för 2020.

- För att veta hur vi bäst skulle hjälpa våra hyresgäster med sopsorteringen inledde vi kampanjen med en enkät: ”5 snabba frågor om dina sopor”. Där fick vi mer än 4 000 svar på tre dagar och därmed bra vägledning så vi vet var vi ska sätta in våra insatser, berättar Terese Svensson.

Avfall är ett av Bostads AB Poseidons absoluta fokusområden när det gäller miljöarbete och en viktig del i detta är att försöka engagera och underlätta för hyresgästerna att bidra till en bättre miljö.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08