23948sdkhjf

Digital marknadsplats ska revolutionera klädkonsumtion

Coompanion Göteborgsregionen lanserar en digital plattform inom delandets ekonomi. Syftet är att implementera en uthyrningsmodell för att producera och konsumera hållbar konfektion.

I initiativet som är finansierat av Vinnova ingår Klädoteket, Kabuto och Nya Design som samarbetspartners.

Läs också: Ny medlem till Circular Sweden


I november kom en rapport från Ellen McArthur Foundation med titeln ”A new textiles economy: Redesigning fashion’s future”. Där framgår det tydligt att konsumtionen av kläder ur ett globalt perspektiv har fördubblats under de senaste 15 åren i takt med den disponibla inkomsten har ökat. Samtidigt som plaggen lever allt kortare liv på grund av den snabba tillverkningstakten och säsongslogiken.

Trenden med de stora materialflödena medför att textilbranschen har en stor negativ påverkan för miljön. Hela 73 procent av materialen slängs på tippen eller bränns upp och mindre än en procent återvinns i helt slutna system. Potentialen för en omställning till cirkulära modeller är alltså stor, även för en mindre marknad som Sverige.

Den nya plattformen är framtagen specifikt för uthyrning av designkläder. Plattformen fungerar som en marknadsplats och ska ge möjlighet för designer och producenter att hyra ut sina alster. Den som hyr kläder betalar bara för användningen och behöver alltså inte äga plaggen. Producenterna får incitament för att tillverka kläder som håller längre både när det gäller stil och material. Samtidigt kan konsumenten variera sitt uttryck mer och minska sitt fotavtryck. Överskott från marknadsplatsen delas sedan ut tillbaka till alla uthyrare i sann kollaborativ anda.

Modellen har flera fördelar jämfört med traditionella linjära konsumtionsmönster. För det första ökar användningen av material när det cirkuleras mellan flera användare. Själva processen för cirkulation och tvätt får bättre prestanda när volymen ökar. Slutligen får producenterna incitament att välja hållbara material.

- Anledningen till varför Coompanion Göteborgsregionen satsar på en digital plattform för delningsekonomin är att vi vill ta ansvar för framtiden och inspirera till handling, säger projektledaren Ali Tabrizi.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.094