Enklare att handla klimatsmart

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Mat.se vill hjälpa sina kunder till fler klimatsmarta val och på så vis minska klimatpåverkan från deras matinköp. Genom att ta fram och tydligt synliggöra klimatdata ska svenska konsumenter för första gången aktivt kunna välja varor med lägre klimatpåverkan. Målet för Mat.se är att den totala klimatpåverkan från kundernas matinköp ska minska med 50 procent.

Matens del av den totala konsumtionsdrivna klimatpåverkan i Sverige är cirka 25 procent, ungefär två ton CO2-e per person och år. Det motsvarar den nivå som totalt sett behöver nås för all konsumtion (inklusive boende, livsmedel, resor etc.) för att klimatmålen ska nås.

– Våra kunder blir allt mer medvetna om matens klimatpåverkan. Förändrade matvanor kan därför göra enorm skillnad. Vi vill hjälpa till med att hitta rätt bland all information och göra det enklare för kunderna att handla klimatsmart, säger Anders Jacobsson, marknadschef på Mat.se.

Klimatdatan för matvarorna på Mat.se ska tas fram i samarbete med RISE Research Institutes of Sweden där RISE befintliga klimatdatabas för livsmedel kommer att anpassas och utvecklas för att matcha Mat.ses sortiment.

– Det här är första gången som det blir möjligt för konsumenter att på allvar göra medvetna klimatval när de handlar livsmedel. Samtidigt innebär det en omfattande utveckling av RISE klimatdatabas, vilket i förlängningen gynnar hela livsmedelssektorn, säger Thomas Angervall, chef Miljö och hållbara livsmedelskedjor på RISE.

Kunderna som handlar på Mat.se kommer att få förslag på varor med lägre klimatpåverkan under tiden de handlar. Samtidigt kan de välja bland olika miljömärkningar, till exempel KRAV och MSC. Vid betalning får kunderna även ett kvitto på matkassens totala klimatpåverkan och hur den påverkas av olika livsmedel. Kunderna kommer själva kunna följa hur klimatpåverkan för inköpen förändras över tid. På så sätt blir det också möjligt att sätta upp personliga mål för att minska de egna matinköpens klimatavtryck. För Mat.se är målet att kundernas totala klimatpåverkan ska halveras.

Nya funktioner för att underlätta klimat- och miljömedvetna val kommer att utvecklas löpande. För att nå bästa möjliga resultat kommer alla funktioner att modifieras och vidareutvecklas i dialog med företagets kunder.

Satsningen på klimatdata är långsiktig och finansieras av Axfoundation och Axel Johnson. Målet är att tjänsterna på sikt ska spridas till fler företag inom Axfood, där Mat.se ingår, liksom till övriga Axel Johnson-koncernen.



Håll dig uppdaterad med Recycling
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Omvärlden
Storbritannien förbjuder sugrör

I Storbritannien har regeringen lagt fram planer på att förbjuda försäljning av plastsugrör, drinkpinnar av plast och bomullstops.

Begagnathandel sparar material

Genom att handla begagnat på Blocket i stället för att köpa nytt kunde produktionen av bland annat 22 000 ton plast undvikas under 2017. Det visar en studie gjord av Blocket i samarbete med IVL Svenska Miljöinstitutet.

Robot återvinner iPhone

Forskarnytt
Ny process skapar ”gröna kolväten” - i containrar

Återvunnen HDPE i FDA-godkänd kompound

Nyhetsbrev

Nio av tio ser nedskräpning som ett problem

Arkiv

Omvärlden
Förbinder sig att återvinna en halv miljard kaffemuggar

Ett steg närmare cirkulär ekonomi

Forskarnytt
Muterande enzym bryter ner PET

Automatisk miljöstation

Patienternas matavfall mals, rötas och blir biogas

Norrlands universitetssjukhus har införskaffat en avfallskvarn som ska mala 200 ton matrester om året. Det malda avfallet förvandlas sedan till biogas. Förutom miljövinsten innebär kvarnen att kökspersonalen slipper hantera tunga säckar med matavfall – och städa när säckarna går sönder.

Ministerbesök vid klädåtervinning

NCC satsar på smart byggmateriallogistik

NCC:s nya bolag Loop industries, ska förändra marknaden för resursutnyttjande och smarta transportlösningar.

Nedräkning till Recyclingdagen

Blom frikänd

Digital plattform för resttyger

Ragn-Sells går ”all in” på cirkulär ekonomi

Begreppet cirkulär ekonomi torde vara bekant för de flesta. Övergången från linjär till cirkulär ekonomi innebär stora omställningar, hot och möjligheter beroende på hur den hanteras. En som tror starkt på det senare är Ragn-Sells koncernchef Lars Lindén.

Mer biogas med ny pulperanläggning

Systemlösning för insamling av matfett

Matfett i avloppen ställer till med problem. Att det ändå hamnar där beror ofta på att det kan vara minst sagt besvärligt att ta hand om hemma i köket. Samtidigt är matfett en användbar resurs som det finns all anledning att sortera ut och ta hand om.

Årsmöte med framtidens avfallshantering som tema

Biogassatsning välkomnas

Utökat stöd till svensk biogas

Mossa snabbrenar arsenikvatten

En mossa som kan ta bort arsenik från förorenat vatten har upptäckts av forskare vid Stockholms universitet.

Enklare att handla klimatsmart

Färdplaner för fossilfritt till ​regeringen

Hon blir ny VD för MSVA

Förhinder för Enviro i Kina

Älskade stad till Gamla stan

Hallå där: Ulf Haraldsson!

AI ska stimulera återbruk

San Sac förvärvar i Frankrike

Omvärlden
Ökad sopsmuggling till Kina

Åtta av tio återvinner

Miljöförbättrande investeringar

Lidl vill minska plasten

Produktnyheter
Lanserar första klimatpositiva förpackningen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.114