23948sdkhjf

Enklare att handla klimatsmart

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Mat.se vill hjälpa sina kunder till fler klimatsmarta val och på så vis minska klimatpåverkan från deras matinköp. Genom att ta fram och tydligt synliggöra klimatdata ska svenska konsumenter för första gången aktivt kunna välja varor med lägre klimatpåverkan. Målet för Mat.se är att den totala klimatpåverkan från kundernas matinköp ska minska med 50 procent.

Matens del av den totala konsumtionsdrivna klimatpåverkan i Sverige är cirka 25 procent, ungefär två ton CO2-e per person och år. Det motsvarar den nivå som totalt sett behöver nås för all konsumtion (inklusive boende, livsmedel, resor etc.) för att klimatmålen ska nås.

– Våra kunder blir allt mer medvetna om matens klimatpåverkan. Förändrade matvanor kan därför göra enorm skillnad. Vi vill hjälpa till med att hitta rätt bland all information och göra det enklare för kunderna att handla klimatsmart, säger Anders Jacobsson, marknadschef på Mat.se.

Klimatdatan för matvarorna på Mat.se ska tas fram i samarbete med RISE Research Institutes of Sweden där RISE befintliga klimatdatabas för livsmedel kommer att anpassas och utvecklas för att matcha Mat.ses sortiment.

– Det här är första gången som det blir möjligt för konsumenter att på allvar göra medvetna klimatval när de handlar livsmedel. Samtidigt innebär det en omfattande utveckling av RISE klimatdatabas, vilket i förlängningen gynnar hela livsmedelssektorn, säger Thomas Angervall, chef Miljö och hållbara livsmedelskedjor på RISE.

Kunderna som handlar på Mat.se kommer att få förslag på varor med lägre klimatpåverkan under tiden de handlar. Samtidigt kan de välja bland olika miljömärkningar, till exempel KRAV och MSC. Vid betalning får kunderna även ett kvitto på matkassens totala klimatpåverkan och hur den påverkas av olika livsmedel. Kunderna kommer själva kunna följa hur klimatpåverkan för inköpen förändras över tid. På så sätt blir det också möjligt att sätta upp personliga mål för att minska de egna matinköpens klimatavtryck. För Mat.se är målet att kundernas totala klimatpåverkan ska halveras.

Nya funktioner för att underlätta klimat- och miljömedvetna val kommer att utvecklas löpande. För att nå bästa möjliga resultat kommer alla funktioner att modifieras och vidareutvecklas i dialog med företagets kunder.

Satsningen på klimatdata är långsiktig och finansieras av Axfoundation och Axel Johnson. Målet är att tjänsterna på sikt ska spridas till fler företag inom Axfood, där Mat.se ingår, liksom till övriga Axel Johnson-koncernen.

Håll dig uppdaterad med Recycling
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Mest läst

Startsidan just nu

Återvinningsgalan
Nomineringen öppen!

Nu är nomineringen öppen till nästa Återvinningsgala.

Sommarledigt!

Nu tar Recycling semester! Vi önskar läsare och annonsörer en trevlig sommar

Fortsatta förhandlingar för Enviro

Nya etappmål för minskat matavfall

Regeringen ger Naturvårdsverket i uppdrag att föreslå etappmål inom miljömålssystemet för att förebygga bland annat matavfall.

BewiSynbra förvärvar dansk återvinnare

Nyhetsbrev

Marksanering
Modellstyrd marksanering i Gävle

Ny teknik har visat sig vara mycket effektiv när tidigare industrimark i centrala lägen ska omvandlas till bostadsområden.

Arkiv

Produktnyheter
Återvinningsbar film för MAP-applikationer

Debatt
"Sverige måste bli bättre på sopsortering"

9 av 10 återvinner i Sverige

Storskalig textilsortering planeras i Malmö

IVL Svenska Miljöinstitutet får nu grönt ljus för att tillsammans med samarbetspartners etablera världens första automatiserade textilsorteringsanläggning i industriell skala.

Ny teknik för råvaruutvinning ur biomaterial

Uppdaterad: Granat hittad på återvinningscentral

Debatt
Fel med skatt på plastbärkassar

Regeringen har lagt en promemoria om en skatt på plastbärkassar. Skatten ska inte användas för några miljöändamål utan istället ska pengarna finansiera lägre skatt på inkomst. Detta ger medborgarna mer köputrymme (mer material och förpackningar) men miljön får ingen satsning.

Stena Recycling i pilotprojekt kring farligt avfall

1

Koden med svart plast knäckt!

Zalando skiftar till återvunnet

Metanol från restströmmar

Från hemlighetsmakeri till storsatsningar

För pappers- och massabruken blir det viktigare att inte bara leverera papper eller massa utan att även ta hand om restprodukter för att tillverka biodrivmedel eller andra kemiska produkter. Process Nordic har sammanställt ett axplock av de satsningar som finns inom branschen eller hos företag som har kopplingar till branschen. En del företag berättar gärna, andra är mer hemlighetsfulla.

Indikatorer visar svagt positiv trend

Stärkt samarbete kring mekanisk återvinning

Färdiga fyndlådor mot svinn

Vägledning för insamling nu presenterad

Naturvårdsverket har tagit fram en vägledning för hur insamlingen av förpackningar och returpapper från hushåll ska genomföras.

”Take aways” från Circular Initiative 2019

Robotteknik och samarbeten gör återvinningsindustrin till föregångare

En smart robot som ökar andelen återvunnet material, kunskapsutbyte och åtaganden om samarbete över branschgränser är några av resultaten från Circular Initiative 2019.

Hållbarhetsdebatt på förpackningsmässa

Svensk Glasåtervinning får ny vd

Investerar i textilåtervinning

Förskolor blir avfallssnåla

Så ska samarbeten öka fyllnadsgraden i transporter

UPPDATERAD: Vill se förtydligande av äganderätt till avfall

Omvärlden
Pantflaska blir biljett i Istanbul

Avfall Sverige tycker till om vägledning

Erbjuder plockanalyser

Skumglastillverkare nu i samma koncern

Lanserar drinkar av matsvinn från hotellfrukosten

28 miljoner till välgörenhet – så mycket har påsinitiativ inbringat

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.129