Enklare att handla klimatsmart

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Mat.se vill hjälpa sina kunder till fler klimatsmarta val och på så vis minska klimatpåverkan från deras matinköp. Genom att ta fram och tydligt synliggöra klimatdata ska svenska konsumenter för första gången aktivt kunna välja varor med lägre klimatpåverkan. Målet för Mat.se är att den totala klimatpåverkan från kundernas matinköp ska minska med 50 procent.

Matens del av den totala konsumtionsdrivna klimatpåverkan i Sverige är cirka 25 procent, ungefär två ton CO2-e per person och år. Det motsvarar den nivå som totalt sett behöver nås för all konsumtion (inklusive boende, livsmedel, resor etc.) för att klimatmålen ska nås.

– Våra kunder blir allt mer medvetna om matens klimatpåverkan. Förändrade matvanor kan därför göra enorm skillnad. Vi vill hjälpa till med att hitta rätt bland all information och göra det enklare för kunderna att handla klimatsmart, säger Anders Jacobsson, marknadschef på Mat.se.

Klimatdatan för matvarorna på Mat.se ska tas fram i samarbete med RISE Research Institutes of Sweden där RISE befintliga klimatdatabas för livsmedel kommer att anpassas och utvecklas för att matcha Mat.ses sortiment.

– Det här är första gången som det blir möjligt för konsumenter att på allvar göra medvetna klimatval när de handlar livsmedel. Samtidigt innebär det en omfattande utveckling av RISE klimatdatabas, vilket i förlängningen gynnar hela livsmedelssektorn, säger Thomas Angervall, chef Miljö och hållbara livsmedelskedjor på RISE.

Kunderna som handlar på Mat.se kommer att få förslag på varor med lägre klimatpåverkan under tiden de handlar. Samtidigt kan de välja bland olika miljömärkningar, till exempel KRAV och MSC. Vid betalning får kunderna även ett kvitto på matkassens totala klimatpåverkan och hur den påverkas av olika livsmedel. Kunderna kommer själva kunna följa hur klimatpåverkan för inköpen förändras över tid. På så sätt blir det också möjligt att sätta upp personliga mål för att minska de egna matinköpens klimatavtryck. För Mat.se är målet att kundernas totala klimatpåverkan ska halveras.

Nya funktioner för att underlätta klimat- och miljömedvetna val kommer att utvecklas löpande. För att nå bästa möjliga resultat kommer alla funktioner att modifieras och vidareutvecklas i dialog med företagets kunder.

Satsningen på klimatdata är långsiktig och finansieras av Axfoundation och Axel Johnson. Målet är att tjänsterna på sikt ska spridas till fler företag inom Axfood, där Mat.se ingår, liksom till övriga Axel Johnson-koncernen.



Håll dig uppdaterad med Recycling
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar

Mest läst

Startsidan just nu

Sommarledigt!

Nomineringen öppen!

Nu öppnar vi för nomineringar till Återvinningsgalan!

Stora samhällsvinster med ökad plaståtervinning

Återvunna korkar blir kabeltrummor

”Miljöministern skickar miljardnotan till hushållen”

Avfall Sverige välkomnar förordningsändring

Nyhetsbrev

Regeringsbeslut: Mer tillgänglig källsortering nära hemmet

Regeringen har idag beslutat om förordningsändringar om producentansvaren för förpackningar och returpapper samt kommunernas insamling av matavfall. Detta ska leda till enklare, mer lättillgängliga och rationella insamlingssystem för hushållen.

Arkiv

Paket för cirkulär ekonomi snart lag

I måndags antog Europeiska rådet slutsatserna för att förverkliga EU:s handlingsplan för cirkulär ekonomi.

Ragn-Sells koncernchef talar vid FN-konferens

Intresset att återanvända ökar kraftigt

Omvärlden
Stål starkt i återvinningen

Stålförpackningar återvinns i allt högre utsträckning i Europa.

Hyr plasten i stället för att köpa den

Tuffa kritiken: "Kan inte anses hålla tillräcklig kvalitet"

Regeringens återvinningsförslag i blåsväder.

Produktnyheter
Renar allt vatten med patenterad metod

EU ger klartecken för tallolja

Eu ger grönt ljus för tallolja som förnyelsebart drivmedel, men fasar ut palmoljan till 2030.

FTI sågar regeringsförslaget efter faktagranskning

Presenterar ett alternativt förslag, med uppmaning till miljöministern.

Först med 1 miljard helt förnybara förpackningar

Produktnyheter
Lanserar helt återvinningsbar kaffekopp

Sjösätter sorteringskit för båt

Absolut Vodka i cirkulär ekonomi

Gemensamma processer genererar biovätgas, protein och bioplast

I MultiBio blir avfall från massa- och pappersbruk till produkter som samhället efterfrågar. 

Avfall ökar fortfarande

LignoCity ger Sverige försprång inom bioekonomi

Testbädden LignoCity har visat hur lignin kan användas. Nu görs en ny satsning som ska vidareutveckla LignoCity och hjälpa startups samt små och medelstora företag att utveckla nya ligninbaserade och koldioxidsnåla lösningar.

Obefintliga krav på återvunnet material i kommuners upphandling

Ragn-Sells säljer polsk verksamhet

Forskarnytt
Forskning kring drivmedel från uttjänta däck

Utredning om svensk biogas

Avgift för plastpåsar en succé

H&M:s kunder köper färre påsar

Stöd till riskavfallsbehållare av biokomposit

ÅI-synpunkter på regeringsförslag

Volvo Cars tar bort engångsartiklar i plast

Omvärlden
Återvunnen asfalt på dansk motorväg

"Laga plast istället för att byta ut"

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.161