23948sdkhjf

Ny process skapar ”gröna kolväten” - i containrar

| Av Magnus Lilienström | Tipsa redaktionen

Forskare inom forskningsmiljön Bio4Energy vid Umeå universitet lanserar tillsammans med företaget Eco-Oil en ny teknik för att framställa ”gröna” kolväten. Tillverkningsprocessen för att framställe dessa ”gröns kolväten” ryms i en vanlig fraktcontainer och gör exakta kopior av fossila drivmedel.

Kolväten utgör grunden till fossila transportbränslen som bensin, diesel och flygplansbränsle. Att framställa dem på biobaserad väg är hett inom forskning och utveckling. Drivmedelsindustrin efterfrågar kostnadseffektiva lösningar för biodrivmedel som kan blandas med fossila bränslen i syfte att minska senare klimatpåverkan. Med lanseringen av den nya tekniken öppnas nu nya möjligheter. Inte minst spännande är att tillverkningsprocessen för att framställe dessa ”gröna kolväten” ryms i en vanlig fraktcontainer som kan skeppas var som helst i världen för att starta en produktion. Samtidigt kan det hela hanteras av lekmän. Både tekniken, som bygger på katalytisk-termisk produktion, och pilotanläggningen den testats i, har redan dragit till sig uppmärksamhet från investerare i Sverige och Tyskland.

-Anläggningarna producerar exakta kopior av fossila drivmedel utan en enda fossil molekyl. Det vill säga, direkt substitut av dagens drivmedel med förnybara kolväten som passar till vilken som helst av dagens motorer utan att konsumenten ens märker skillnaden, förklarar Jyri-Pekka Mikkola, professor vid Kemiska institutionen och Bio4Energy, Umeå universitet, och Åbo Akademi och tillägger att detta är disruptiv teknik som kan byggas antingen som jätteraffinaderier eller i små container-anläggningar.

-Tekniken är realistisk och baserar sig på beprövad grundteknologi inom processidustri men nyckeln är innovativa heterogena katalysatorer och smart process design, säger Jyri-Pekka Mikkola till Recyclings systertidning Process Nordic.

Den pilotanläggning som tillverkats för att testa tekniken kan leverera upp till 250 liter grön bensin, diesel eller flygplansbränsle per dygn, beroende på vilken råvara som används och vilka inställningar som görs. Startmaterialen är vatten och socker som tillverkats ur jordbruksavfall, skogsrester eller rötat avfall. Dessa jäses till en alkohol, till exempel etanol. Pilotanläggningen omvandlar den biobaserade alkoholen till grönt transportbränsle, gasol och vatten.

Teknologin behöver inte byggas i bioraffinaderiskala, säger Jyri-Pekka Mikkola. Det kan vara en mack eller en by som använder tekniken. Eftersom man även får ut gasol och vatten, kan man även tänka sig att producera el på småskalig väg, via en gasmotor, och återanvända vattnet, förklarar han.

Tekniken marknadsförs av företaget Eco-Oil, där Kent van Klint är vd. Nästa steg är att ta processen upp till kommersiell skala, via en demonstrationsanläggning. I vår åker Mikkola och van Klint till Tyskland för att träffa möjliga investerare, inbjudna av börsen i Stuttgart.

Två fullskaliga anläggningar ska byggas. En för bensin och en för diesel, enligt principen att det inte ska blandas i något som är av fossilt ursprung. Båda bränslena blir exakta kemiska kopior av sina syntetiska motsvarigheter, säger Kent van Klint och tillägger att deras upplägg är att producera och sälja anläggningar.

Vi överlåter till dem som har kapital att bygga fullskaliga anläggningar, fyller Jyri-Pekka Mikkola i. Vår tanke är att koncentrera oss på att sälja licenser och tillverka katalysatorerna. Hemligheten är i katalysatorerna.

Uppfinningen och pilotanläggningen är framtagna av Mikkola och kollegorna Ajaikumar Samikannu, William Siljebo och Lakhya Konwar i Bio4Energy vid Umeå universitet. Samtliga är delägare i företaget Eco-Oil.

Håll dig uppdaterad med Recycling
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Omvärlden
Pantflaska blir biljett i Istanbul

Nytt logistikcenter nordisk knutpunkt för it-återtag

Återvinningsgalan
Nomineringen öppen!

Nu är nomineringen öppen till nästa Återvinningsgala.

Avfall Sverige tycker till om vägledning

ÅI-synpunkter på vägledning för insamlingssystem

Nyhetsbrev

Tv-kock i nytt svinnprojekt

Arkiv

Debatt
Fri rörlighet bör gälla även avfall

Forskarnytt
Receptet för återvinning av nyttiga metaller

Skänker 44 ton mat direkt från lagret

Martin och Servera har hittat ett sätt att hantera mat som blir svinn redan på lagret.

Fiberbaserat tråg kan ersätta svart plast

Skrottjuvar åkte dit

Erbjuder plockanalyser

Asfaltåtervinning för miljoner

Börjar använda återvunnen PET

Skumglastillverkare nu i samma koncern

80 recept och 70 tips i Paul Svenssons Rädda maten-bok

Fransk matsvinnshjälte får prestigefyllt pris

Lanserar drinkar av matsvinn från hotellfrukosten

Göteborgsmodell mot matsvinn blir rikstäckande

Göteborgs modell för att minska matsvinn har halverat mängden slängd mat. Nu ska Livsmedelsverket införa modellen i hela Sverige.

Biogas från containerbaserad lösning

En containerbaserad lösning för småskalig produktion av biogas är på väg att se dagens ljus strax utanför Enköping.

Intervjun
Weine Wiqvist summerar 25 år som vd

Efter tjugofem år som vd för Avfall Sverige lämnar Weine Wiqvist jobbet vid halvårsskiftet. I den här stora intervjun samtalar Recycling med honom om frågor som varit mer eller mindre aktuella under de här åren.

Visionen: Pendlare på morgonen, varor på dagen och sopor nattetid

Med NTX presenterar Scania ett nytt koncept för flexibla urbana transporter.

Fyrklöver förnyar samarbete för hållbart samhälle

Rester från skogen framtidens flygbränsle

Ni glömmer väl inte följa oss på LinkedIn?

28 miljoner till välgörenhet – så mycket har påsinitiativ inbringat

Gruvornas roll i en hållbar framtid

Vid Biobase visas ny teknik för tillverkning av ligninolja

Marksanering
Ny teknik ska rena BT Kemiområdet

Samverkan för ökat återbruk i byggbranschen

Avfallsupphandling som främjar innovation

FTI kommenterar avbrutet samarbete

Avfall Sverige fick ny ordförande

Om plast i haven och framtidens designutmaningar

Samlade in 999 kg fett på tre månader

Vill bli möblernas Uber

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.201