Ny process skapar ”gröna kolväten” - i containrar

| Av Magnus Lilienström | Tipsa redaktionen

Forskare inom forskningsmiljön Bio4Energy vid Umeå universitet lanserar tillsammans med företaget Eco-Oil en ny teknik för att framställa ”gröna” kolväten. Tillverkningsprocessen för att framställe dessa ”gröns kolväten” ryms i en vanlig fraktcontainer och gör exakta kopior av fossila drivmedel.

Kolväten utgör grunden till fossila transportbränslen som bensin, diesel och flygplansbränsle. Att framställa dem på biobaserad väg är hett inom forskning och utveckling. Drivmedelsindustrin efterfrågar kostnadseffektiva lösningar för biodrivmedel som kan blandas med fossila bränslen i syfte att minska senare klimatpåverkan. Med lanseringen av den nya tekniken öppnas nu nya möjligheter. Inte minst spännande är att tillverkningsprocessen för att framställe dessa ”gröna kolväten” ryms i en vanlig fraktcontainer som kan skeppas var som helst i världen för att starta en produktion. Samtidigt kan det hela hanteras av lekmän. Både tekniken, som bygger på katalytisk-termisk produktion, och pilotanläggningen den testats i, har redan dragit till sig uppmärksamhet från investerare i Sverige och Tyskland.

-Anläggningarna producerar exakta kopior av fossila drivmedel utan en enda fossil molekyl. Det vill säga, direkt substitut av dagens drivmedel med förnybara kolväten som passar till vilken som helst av dagens motorer utan att konsumenten ens märker skillnaden, förklarar Jyri-Pekka Mikkola, professor vid Kemiska institutionen och Bio4Energy, Umeå universitet, och Åbo Akademi och tillägger att detta är disruptiv teknik som kan byggas antingen som jätteraffinaderier eller i små container-anläggningar.

-Tekniken är realistisk och baserar sig på beprövad grundteknologi inom processidustri men nyckeln är innovativa heterogena katalysatorer och smart process design, säger Jyri-Pekka Mikkola till Recyclings systertidning Process Nordic.

Den pilotanläggning som tillverkats för att testa tekniken kan leverera upp till 250 liter grön bensin, diesel eller flygplansbränsle per dygn, beroende på vilken råvara som används och vilka inställningar som görs. Startmaterialen är vatten och socker som tillverkats ur jordbruksavfall, skogsrester eller rötat avfall. Dessa jäses till en alkohol, till exempel etanol. Pilotanläggningen omvandlar den biobaserade alkoholen till grönt transportbränsle, gasol och vatten.

Teknologin behöver inte byggas i bioraffinaderiskala, säger Jyri-Pekka Mikkola. Det kan vara en mack eller en by som använder tekniken. Eftersom man även får ut gasol och vatten, kan man även tänka sig att producera el på småskalig väg, via en gasmotor, och återanvända vattnet, förklarar han.

Tekniken marknadsförs av företaget Eco-Oil, där Kent van Klint är vd. Nästa steg är att ta processen upp till kommersiell skala, via en demonstrationsanläggning. I vår åker Mikkola och van Klint till Tyskland för att träffa möjliga investerare, inbjudna av börsen i Stuttgart.

Två fullskaliga anläggningar ska byggas. En för bensin och en för diesel, enligt principen att det inte ska blandas i något som är av fossilt ursprung. Båda bränslena blir exakta kemiska kopior av sina syntetiska motsvarigheter, säger Kent van Klint och tillägger att deras upplägg är att producera och sälja anläggningar.

Vi överlåter till dem som har kapital att bygga fullskaliga anläggningar, fyller Jyri-Pekka Mikkola i. Vår tanke är att koncentrera oss på att sälja licenser och tillverka katalysatorerna. Hemligheten är i katalysatorerna.

Uppfinningen och pilotanläggningen är framtagna av Mikkola och kollegorna Ajaikumar Samikannu, William Siljebo och Lakhya Konwar i Bio4Energy vid Umeå universitet. Samtliga är delägare i företaget Eco-Oil.



Håll dig uppdaterad med Recycling
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Produktnyheter
Återvinningsbart laminat nu med gasbarriär

Framtidens sopbil

Framtidens sopbilar blir mindre, flexiblare och kan köra helt på el.

Order på skydd mot radioaktivt avfall

De är bäst i återvinningsapp

Produktnyheter
Miljöanpassat granulat för konstgräsplaner

Nyhetsbrev

Fler bioraffinaderier höjer inte pris på råvaran

Trots att antalet bioraffinaderier blir fler behöver det inte betyda att priset på bioråvara pressas upp, visar ny forskning.

Arkiv

Hemköp hakar på påstrend

Fokus på plaståtervinning i Oslo

Återvinningsmaskiner i medvind

1

Kanin fimpade nedskräpning…..

I våras genomfördes ett nudgingprojekt för att minska nedskräpning av fimpar på hållplatser i Ystad, Trelleborg och Lund.

Regnkläder som tar ansvar

Tretorn är välkänt för sina regnkläder och gummistövlar. De senaste åren har man satsat på en tydlig miljöprofil, med en allt högre andel återvunna material i produkterna. Specialkollektioner som regnjackor av insamlade spökgarn från havet och nu senast en nedbrytbar regnjacka är exempel som inryms under konceptnamnet Eco Essentials.

Dags för branschen att samlas igen

Produktnyheter
Barriärfilm i monomaterial

Nya system krävs för att delning ska växa

Konsumtionen är en av de stora utmaningarna för att nå målen i Agenda 2030. Intresset för delningstjänster växer både i Sverige och internationellt, men än så länge är initiativen få och små i kommunerna visar en kartläggning som IVL Svenska Miljöinstitutet och Avfall Sverige gjort.

Miljösatsning ger resultat

Produktnyheter
Mobil förkross på turné

Återvinning av 3D-printmaterial

I takt med att 3D-printing snabbt växer, har också funderingar kring återvinning av 3D-printmaterial ökat. Chalmers Industriteknik har till exempel samarbetat med landets enda tillverkare av 3D-filament i ett projekt för att få fram en lämplig modell för återvinning av materialet.

Tankar kring nya förpackningsförordningen

Stor potential för ökad plaståtervinning

Ett viktigt verktyg för en hållbar plastanvändning nu och i framtiden är att öka materialåtervinningen av plast. Naturvårdsverket har därför givit IVL i uppdrag att utreda potentialen för ökad materialåtervinning av plast i Sverige baserat på parametrarna ekonomi, tillgång, klimateffekt och förekomst av farliga ämnen. En rapport om detta är nu klar.

Forskarnytt
Restprodukter blir grön olja

Ny teknik ska göra rester från skogen till biobränsle.

Kemikalieskatten - ”en pyrrhusseger”

Dags att sanera förorenad bangård

Konsten att ratta en sopbil

En vanlig dag på jobbet för en sopbilsförare? Inte den här gången…. UPPDATERAD med ljudklipp!

Produktnyheter
Ståpåse anpassad för återvinning

Återbruk blir mötestema

Forskarnytt
Stor textilåtervinning invigd

Lättare handla kläder miljömedvetet

Två miljoner till skrotning av fritidsbåtar

Bryggeri sluter upp bakom plaststrategi

1

Forskarnytt
Hjul kan ersätta avfallstrappan

Avfall Sverige i delegationen för cirkulär ekonomi

Nya miljövillkor för avfallsbehandling

De är först med bröd i returlådor

Forskarnytt
Neste siktar på plastavfall som råvara

Pantrekord efter sommarvärmen

Omvärlden
Skatt på plastförpackningar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.204