23948sdkhjf

"Laga plast istället för att byta ut"

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Skadeverkstäderna borde laga trasiga plastdelar oftare istället för att byta. Det tycker Patrik Ferdinandsson som jobbar med plastreparationer.

51-årige Patrik Ferdinandsson har jobbat med tillverkning, konstruktion och reparation av olika typer av plast sedan han slutade skolan. Utöver en grund i form av en polyteknisk yrkesutbildning så har Patrik Ferdinandsson lärt sig det mesta han kan om plast genom jobbet.

Mycket av det jag lärde mig på utbildningen har också blivit mer eller mindre inaktuellt. Utvecklingen när det gäller plastmaterial och plasttillverkning går så fort att man ständigt måste uppdatera sig för att hänga med, påpekar Patrik.

Han driver sedan cirka tre år i egen regi företaget Plast Rek AB strax söder om Uppsala, där verksamheten består av allt från reparation av kajaker och kommuners återvinningskärl till konstruktion och tillverkning på beställning av bland annat vattentankar.

Jag jobbar i princip med alla plaster. Jag tror jag lägger ungefär hälften av min tid på vardera av tillverkning och reparationer.

Det mesta av utrymmet i Patriks verkstad upptas av kajaker när Motormagasinet är på besök.

Det ger en lite missvisande bild av min verksamhet, skrattar Patrik.

Det är nu, innan sommaren, som alla kajakägare och kajakuthyrare plockar fram och synar sina båtar och söker någon som kan laga deras kajak, förklarar han.

Traditionella bildelar lyser med sin frånvaro i verkstaden dagen för vårt besök. Men det händer allt oftare att Patrik får in kunder, både privata och oberoende bilverkstäder, som behöver hjälp med att reparera en stötfångare eller andra plastdelar på en bil.

Volkswagen och de andra stora märkena har i regel egna plastreparationsverkstäder. De som kommer till mig och vill ha hjälp med bilplast är ofta ägare till entusiastbilar, och det är ofta privatkunder, förklarar Patrik och berättar i förbifarten om en plastmotorhuv till en exklusiv sportbil han lagade för ett tag sedan. En ny motorhuv skulle ha kostat över hundratusen kronor, så ägaren var angelägen om att få hjälp med att laga den.

Takboxar som skadats efter att bilen körts in i garagetak är reparationsjobb som Patrik också får in då och då.

Den stora volymen fordonsrelaterade jobb som Patrik får in är delar till yrkesfordon. I verkstaden står en vattentank som han konstruerat och byggt åt ett företag i norra Stockholm som bygger spolbilar på lastbilschassin.

Detta är den andra tanken av den här typen som jag bygger åt dem, men jag har byggt många tankar åt dem tidigare.

Patrik ser på sikt en potential att få mer jobb från fordonsbranschen:

Fordonssidan är lite knepig att ge sig in på. Där är den ekonomiska faktorn – priset – alltid helt i fokus. Slutkunden – bilägaren – vinner på att få sin plastdel lagad istället för ersatt med en ny reservdel. Det stora problemet är verkstäderna. De anser alltid att det är billigare att byta ut den trasiga plastdelen mot en ny. Det är enklast för verkstaden, men aldrig billigast för kunden.

Jag fick till exempel en spricka i bakre stötfångaren på en bil jag hade. Den fick jag åtgärdad via en bilfirma, som bytte den mot en ny stötfångare, komplett med lackering. Hela jobbet slutade på sextusen kronor för mig. Jag hade kunnat laga den själv för ettusen.



Håll dig uppdaterad med Recycling
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Omvärlden
H&M tar klädvårdskoncept till Norge

Intervjun
ISO-certifierad elektronikåtervinning

Följ oss på LinkedIn!

Tiptapp överklagar

Slutspurt för nomineringen!

Nu återstår bara en vecka innan nomineringen stänger till Återvinningsgalan.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas en gång per vecka.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Produktnyheter
Världens största klipp

Arkiv

Rödbeta blir energi

Orkla Foods skeppar restavfall till Eslövs nya biogasanläggning.

Felsorterat matavfall i Sundsvall

Omvärlden
EU-förslag: 35 % återvunnet i plastflaskor

Byggherrar väljer returpallar

Nu skärper branschföreningen Byggherrarna kraven på återanvändning av de lastpallar som används på byggarbetsplatserna.

Mot trenden: Här minskar avfallet

Ökade avfallsmängder är en trend som återkommer i högkonjunktur. Dock inte överallt, enligt statistiken.

Rekordstort anslag för Klimatklivet 2018

Axfood satsar på mindre plast och ökad hållbarhet

"På sikt kommer fler och fler förpackningar att bytas ut"

LKAB förvärvar återvinnare

Jan Moström presenterade en glädjande nyhet under presskonferens.

FTI-vd lämnar

Uppkopplade soptunnor lockar investerare

Företaget grundades för ett år sedan och har snabbt tagit en position i framkant när det gäller att digitalisera sophanteringsbranshen i Sverige. Nu väntar nästa nivå med hjälp av investerare.

TipTapp går emot lagens princip

Valio inför växtbaserad förpackning

Kommer att minska utsläppen med 330 ton i Sverige per år.

Hjälp oss bli bättre!

Elmia Avfall & Återvinning 2018
Nya affärer på Avfall & Återvinning

Appförbud aktualiserar frågan om avfallsmonopol

Elmia Avfall & Återvinning 2018
Riva istället för att klippa 

Tiptapp stöter på patrull

Elmia Avfall & Återvinning 2018
Udda utställare på väg till Nepal

En lite udda utställare bland alla avfallskvarnar och sopbilar var Eskilstuna Folkhögskola med deras kurs Recycle Design.

Elmia Avfall & Återvinning 2018
Liten sopbil för framtidens stad

Elmia Avfall & Återvinning 2018
Press i saknad storlek

Ät upp först, sortera rätt sen

Båt eller bil, samma återvinningsprocess

Boom för Icas nya klimattjänst

Marksanering
Pengar för sanering av Inre hamnen

Passa på att fixa trasiga saker

Hushållens avfall i siffror

De tar över hämtning i flera kommuner

Resurseffektiva plastflöden

Accon köper Swede Rehandling Systems

Misstänkt fynd stängde återbruk

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.154