23948sdkhjf

"Laga plast istället för att byta ut"

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Skadeverkstäderna borde laga trasiga plastdelar oftare istället för att byta. Det tycker Patrik Ferdinandsson som jobbar med plastreparationer.

51-årige Patrik Ferdinandsson har jobbat med tillverkning, konstruktion och reparation av olika typer av plast sedan han slutade skolan. Utöver en grund i form av en polyteknisk yrkesutbildning så har Patrik Ferdinandsson lärt sig det mesta han kan om plast genom jobbet.

Mycket av det jag lärde mig på utbildningen har också blivit mer eller mindre inaktuellt. Utvecklingen när det gäller plastmaterial och plasttillverkning går så fort att man ständigt måste uppdatera sig för att hänga med, påpekar Patrik.

Han driver sedan cirka tre år i egen regi företaget Plast Rek AB strax söder om Uppsala, där verksamheten består av allt från reparation av kajaker och kommuners återvinningskärl till konstruktion och tillverkning på beställning av bland annat vattentankar.

Jag jobbar i princip med alla plaster. Jag tror jag lägger ungefär hälften av min tid på vardera av tillverkning och reparationer.

Det mesta av utrymmet i Patriks verkstad upptas av kajaker när Motormagasinet är på besök.

Det ger en lite missvisande bild av min verksamhet, skrattar Patrik.

Det är nu, innan sommaren, som alla kajakägare och kajakuthyrare plockar fram och synar sina båtar och söker någon som kan laga deras kajak, förklarar han.

Traditionella bildelar lyser med sin frånvaro i verkstaden dagen för vårt besök. Men det händer allt oftare att Patrik får in kunder, både privata och oberoende bilverkstäder, som behöver hjälp med att reparera en stötfångare eller andra plastdelar på en bil.

Volkswagen och de andra stora märkena har i regel egna plastreparationsverkstäder. De som kommer till mig och vill ha hjälp med bilplast är ofta ägare till entusiastbilar, och det är ofta privatkunder, förklarar Patrik och berättar i förbifarten om en plastmotorhuv till en exklusiv sportbil han lagade för ett tag sedan. En ny motorhuv skulle ha kostat över hundratusen kronor, så ägaren var angelägen om att få hjälp med att laga den.

Takboxar som skadats efter att bilen körts in i garagetak är reparationsjobb som Patrik också får in då och då.

Den stora volymen fordonsrelaterade jobb som Patrik får in är delar till yrkesfordon. I verkstaden står en vattentank som han konstruerat och byggt åt ett företag i norra Stockholm som bygger spolbilar på lastbilschassin.

Detta är den andra tanken av den här typen som jag bygger åt dem, men jag har byggt många tankar åt dem tidigare.

Patrik ser på sikt en potential att få mer jobb från fordonsbranschen:

Fordonssidan är lite knepig att ge sig in på. Där är den ekonomiska faktorn – priset – alltid helt i fokus. Slutkunden – bilägaren – vinner på att få sin plastdel lagad istället för ersatt med en ny reservdel. Det stora problemet är verkstäderna. De anser alltid att det är billigare att byta ut den trasiga plastdelen mot en ny. Det är enklast för verkstaden, men aldrig billigast för kunden.

Jag fick till exempel en spricka i bakre stötfångaren på en bil jag hade. Den fick jag åtgärdad via en bilfirma, som bytte den mot en ny stötfångare, komplett med lackering. Hela jobbet slutade på sextusen kronor för mig. Jag hade kunnat laga den själv för ettusen.

Håll dig uppdaterad med Recycling
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Citynära återbruk och återvinning

Recyclingdag tog upp många ämnen

Många angelägna ämnen togs upp när Recyclingdagen genomfördes på Nya Filmstaden i Helsingborg den 14 maj.

Soptunnor kommunicerar i Karlstad

FTI kommenterar avbrutet samarbete

Ragn-Sells i partnerskap kring ruttoptimering

Nyhetsbrev

Avfall Sverige fick ny ordförande

Arkiv

Bäst i landet på avfallshantering

Nöjda kunder och bra miljövärden för förnybara drivmedel och matavfallsinsamling avgjorde när landets bästa bästa kommun på avfallshantering utsågs igår.

Om plast i haven och framtidens designutmaningar

Livsmedelsindustrin lanserar hållbarhetsmanifest

Ny säckfabrik invigdes av näringsministern

Robot med känsla för skrot

Ni glömmer väl inte följa oss på LinkedIn?

Avfall Sverige avbryter samarbete kring förpackningar

Avfall Sveriges styrelse har beslutat att tills vidare avbryta arbetet med den samverkansplattform som skapats med Förpacknings- och Tidningsinsamlingen, FTI.

Samarbete ska minska matsvinn i livsmedelsbranschen

Kritiserar EU – vill inte slänga ägg

ÅI till Holmen: Låt oss inte sprida fake news

Holmen skapar förvirring kring klimat- och miljönyttan med återvunnet papper.

Konsensus i debatt om plastproblematiken

Forskarnytt
Vill ersätta fossila beståndsdelar i däck med hjälp av sågspån

Biogasaktör byter namn

Avfallsförbränning
Farligt avfall blir resurser

Stena Recycling och Vestforbrænding samarbetar om att etablera världens första anläggning som sorterar ut metaller från gasreningsaska.

Samlade in 999 kg fett på tre månader

Vill bli möblernas Uber

Arbete för att minska avfall vann Miljömålspriset

Marksanering
Samarbetsavtal kring termisk förbränning

Rekord i matavfallsinsamling, mycket slängs i onödan

Mutor kring skrot gav fängelse

Svanenmärkta förpackningar

Omvärlden
Kina fångar mer CO2

Förändringar i producentansvaret riskerar snedvrida konkurrensen

Vill ha mer tid att täcka deponi

Stora miljövinster när planglas tas omhand

Forskarnytt
Bionedbrytbar elektronik i framtiden?

Ica ska halvera svinnet på sex år

Forskarnytt
Ny rapport om dagvattenföroreningar

Produktnyheter
Resväska med fokus på retur….

Forskarnytt
Projekt om kompositåtervinning

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.144