"Laga plast istället för att byta ut"

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Skadeverkstäderna borde laga trasiga plastdelar oftare istället för att byta. Det tycker Patrik Ferdinandsson som jobbar med plastreparationer.

51-årige Patrik Ferdinandsson har jobbat med tillverkning, konstruktion och reparation av olika typer av plast sedan han slutade skolan. Utöver en grund i form av en polyteknisk yrkesutbildning så har Patrik Ferdinandsson lärt sig det mesta han kan om plast genom jobbet.

Mycket av det jag lärde mig på utbildningen har också blivit mer eller mindre inaktuellt. Utvecklingen när det gäller plastmaterial och plasttillverkning går så fort att man ständigt måste uppdatera sig för att hänga med, påpekar Patrik.

Han driver sedan cirka tre år i egen regi företaget Plast Rek AB strax söder om Uppsala, där verksamheten består av allt från reparation av kajaker och kommuners återvinningskärl till konstruktion och tillverkning på beställning av bland annat vattentankar.

Jag jobbar i princip med alla plaster. Jag tror jag lägger ungefär hälften av min tid på vardera av tillverkning och reparationer.

Det mesta av utrymmet i Patriks verkstad upptas av kajaker när Motormagasinet är på besök.

Det ger en lite missvisande bild av min verksamhet, skrattar Patrik.

Det är nu, innan sommaren, som alla kajakägare och kajakuthyrare plockar fram och synar sina båtar och söker någon som kan laga deras kajak, förklarar han.

Traditionella bildelar lyser med sin frånvaro i verkstaden dagen för vårt besök. Men det händer allt oftare att Patrik får in kunder, både privata och oberoende bilverkstäder, som behöver hjälp med att reparera en stötfångare eller andra plastdelar på en bil.

Volkswagen och de andra stora märkena har i regel egna plastreparationsverkstäder. De som kommer till mig och vill ha hjälp med bilplast är ofta ägare till entusiastbilar, och det är ofta privatkunder, förklarar Patrik och berättar i förbifarten om en plastmotorhuv till en exklusiv sportbil han lagade för ett tag sedan. En ny motorhuv skulle ha kostat över hundratusen kronor, så ägaren var angelägen om att få hjälp med att laga den.

Takboxar som skadats efter att bilen körts in i garagetak är reparationsjobb som Patrik också får in då och då.

Den stora volymen fordonsrelaterade jobb som Patrik får in är delar till yrkesfordon. I verkstaden står en vattentank som han konstruerat och byggt åt ett företag i norra Stockholm som bygger spolbilar på lastbilschassin.

Detta är den andra tanken av den här typen som jag bygger åt dem, men jag har byggt många tankar åt dem tidigare.

Patrik ser på sikt en potential att få mer jobb från fordonsbranschen:

Fordonssidan är lite knepig att ge sig in på. Där är den ekonomiska faktorn – priset – alltid helt i fokus. Slutkunden – bilägaren – vinner på att få sin plastdel lagad istället för ersatt med en ny reservdel. Det stora problemet är verkstäderna. De anser alltid att det är billigare att byta ut den trasiga plastdelen mot en ny. Det är enklast för verkstaden, men aldrig billigast för kunden.

Jag fick till exempel en spricka i bakre stötfångaren på en bil jag hade. Den fick jag åtgärdad via en bilfirma, som bytte den mot en ny stötfångare, komplett med lackering. Hela jobbet slutade på sextusen kronor för mig. Jag hade kunnat laga den själv för ettusen.



Håll dig uppdaterad med Recycling
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Projektpengar för utveckling av avfallstjänster

Ny packlösning för minskat matsvinn

Omvärlden
Dansk plastbearbetare köper PET-återvinnare

Okunskap kring asbest på återvinningen

Avfallsförbränning
Energibolag tar ställning i plastfrågan

Inga engångsprodukter av plast. Ett tydligt producentansvar. Styrmedel högt upp i avfallstrappan. Och att fossila utsläpp från plast belastar upphandlare av avfallsbehandlingstjänster. Det är kärnan i Öresundskrafts syn på plastfrågan.

Byggavfall kan återanvändas

Nyhetsbrev

Forskarnytt
Wargön Innovations test- och demoanläggning invigd

Nästan på dagen ett år efter att första spadtaget togs är nu Wargön Innovations test- och demoanläggning invigd.

Arkiv

De investerar i maträddarapp

Nya förordningar kring producentansvar publicerade

I slutet av juni beslutade regeringen som bekant om ett förtydligat producentansvar för förpackningar och tidningar, plus obligatorisk insamling av matavfall. Nu har förordningstexterna publicerats.

Lidl slutar sälja engångsartiklar av plast

Omvärlden
Stor återvinningsaffär i Indien

Årets älvstädning drar igång

1

Kulturkalas med mindre sopor

Idag startar Kulturkalaset i Göteborg. Då invigs också Göteborgs Stads satsning på att avveckla engångsmaterial på evenemang.

Nya ägare och nytt namn för RenoNorden

Omvärlden
Plastavgifter på gång i Frankrike

Omvärlden
Kraxande renhållningsarbetare…

Lågor oroar

SVT rapporterar att boende i Eskilstuna är oroliga över den eldslåga som bildas när metan förbränns på återvinningscentralen Lilla Nyby.

Omvärlden
Nya Zeeland skippar plastpåsar

I Nya Zeeland har premiärminister Jacinda Ardern aviserat att engångsplastpåsar i affärerna under nästa år kommer att fasas ut.

Erhåller investeringsstöd

Eget avfall blir biogas för livsmedelsproducenten

1

Testar skräpätande soptunnor

Idag börjar Sundsvalls kommun att placera ut tio så kallade Bigbellys i staden.

Produktnyheter
Arla minskar CO2 med ny förpackning

Omvärlden
Ecoplast till Borealisfamiljen

Mobilpant och plastavgift efter valet?

Med en dryg månad kvar till valet kommer nu miljöpolitiska förslag från olika håll.

Nu kan man panta påsar med mobilen

Sortera Materials förvärvar MTIB

Stora samhällsvinster med ökad plaståtervinning

”Miljöministern skickar miljardnotan till hushållen”

Produktnyheter
Lanserar helt återvinningsbar kaffekopp

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.142